kritische struisvogel

 Als ik eerlijk ben , vind ik het moeilijk om met kritiek om te gaan.  ik moet zeggen dat het wel een stuk beer gaat dan vroeger hoor. Mede ook door  het team van mensen waarmee ik werk. Die me kritiek durven geven waar ik me  niet direct ongemakkelijk bij voel.

Soms echter blijft kritiek moeilijk en raakt het me op een manier waar ik onzeker van wordt. doe ik het wel goed of had ik me er niet mee moeten bemoeien.  Ik zeg vaak dat ik een goede tweede ben.  ik houdt er niet van om eindbeslissingen te nemen bijvoorbeeld. ik heb er echt een hekel aan om niet een beetje een achterdeur te hebben waardoor ik kan vluchten zeg maar.

Ik weet niet of je  me precies begrijpt, maar ik neem graag en veel verantwoording op me. Ik houdt er van, maar ik ben een stuk meer  relaxed als ik weet dat er iemand is die me durft corrigeren, die me bij staat, die me toeschuift en me zegt dat ik iets juist goed doe of beter dan een ander.  gewoon back up zeg maar.

kritische blikIk kan ook best snel en adequaat reageren als het moet. Vooral op momenten dat het echt nodig is. toch is er soms dat gevoel van kritiek, niet zozeer het krijgen van kritiek van anderen wat me overvalt, maar  misschien is het wel vooral de kritische blik naar mijzelf  die me  soms in de greep houdt.  Ik denk soms dat ik overal tegelijk moet zijn , alles onder  controle moet hebben, reacties klaar moet hebben liggen, mijn werk aan de kant moet zijn, etc..

Eigenlijk is het dus niet  zozeer wat anderen van me denken of hoe ze tegen me aan kijken wat me onzeker maakt, maar  in wezen  zijn het mijn eigen irreëele gedachten die me een gevoel kunnen geven van onbehaaglijkheid, die me onzeker maken.

Het gaat er  dus niet om waarom is er kritiek of wat moet ik doen om kritiek te voorkomen, maar het gaat er om dat ik mijzelf serieus zou moeten nemen in iedere situatie, maar tegelijk ook mag ontspannen in wat ik doe.

Het is niet erg om zo nu en dan eens kritisch te kijken naar  mijn eigen functioneren of dit nu door anderen gezegd wordt of door mijzelf opgelegd word dat doet er niet  zo veel toe, maar de vraag is of  de kritische benadering je opbouwt of  afbreekt.

Weet je ik geloof dat het goed is om niet je kop als een struisvogel in de grond te stoppen. ik geloof dat we  net kunnen doen of kritiek ons niet raakt. We kunnen wellicht  vluchten is allerlei gedrag  of een bepaalde houding, maar zijn we dan nog onszelf?

Ik geloof dat we  heel vaak vergeten wie we zijn.  dat we vaak een bepaalde rol spelen. en ik geloof dat  deze rollen soms ook best goed zijn.  thuis ben ik bijvoorbeeld (pleeg)vader en echtgenoot, op mijn werk  ben ik werknemer, begeleider, op school een student, maar in al deze rollen ben ik nog altijd Erik.  Ik kan kritisch zijn naar anderen, ik kan kritisch zijn naar mijzelf. Ik kan opstandig zijn of juist heel lief reageren, maar belangrijk is dat ik mijzelf kan zijn in de rollen die ik heb. wie ben ik uiteindelijk. Wie ben ik .

God loves meIk ben een bijzonder geliefd kind van God. dat is heerlijk te weten. Te kunnen leven in de ontspanning van  niet de eerst verantwoordelijke te hoeven zijn.  Hij is het die met mij gaat waar ik ben. op wie ik terug kan vallen in al mijn rollen die ik bekleed.  . in mijn  rol als Vader is Hij mijn voorbeeld. In mijn rol als echtgenoot, in mijn rol  als vriend, in mijn rol als begeleider, is hij nabij.

4 gedachtes over “kritische struisvogel

    1. ik ben er zeker van overtuigd dat we hierin kunnen groeien. ik ben er persoonlijk al een stuk in gegroeid, maar zo nu en dan steken bepaalde gevoelens en gedachten de kop eventjes op.

      Like

  1. Hoi Erik, het was weer (te) lang geleden dat ik je gelezen heb. Maar je schrijft nog aardig wat, geloof ik. Ik zit nog eens te mijmeren over wat je schrijft over de “de ontspanning van niet de eerst verantwoordelijke te hoeven zijn”….. Ik meen dat God juist de mens verantwoordelijkheid heeft gegeven. Die verantwoordelijkheid is er – na de dood en opstanding van Jezus en ons geloof daarin – nog steeds. Maar inderdaad met een stuurman, kapitein, gids erbij of welk beeld je ook zou willen gebruiken. Ook als christen ben je zelf verantwoordelijk voor de keuzes die je maakt. Zal in jouw werk ook niet anders zijn. Maar omdat Gods nabijheid, bemoediging en soms pijnlijk bijsturen er is, weet je je gedragen en gesteund. Mooi. Dat deel ik graag met je!
    Groet en zegen!

    Like

    1. hoi Rob , het is leuk weer van je te zien. idd God heeft ons verantwoordelijkheid
      gegeven of misschien moeten we zeggen autoriteit. de autoriteit om elkaar te dienen. soms is dienen op een tweede plek de beste plek voor iemand en de beste manier om in autoriteit van het dienen te staan. iedereen heeft zo zijn plek in het lichaam van Christus. niet meer of minder, maar wel de plek waar hij of zij hoort.

      Like

Geef een reactie

