Van inspiratie tot transformatie.

tessa-inspiration monday3

Inspirerend is een woord wat redelijk vaak horen tegenwoordig.  Ik las zo juist op de weblog van Els Rentenaar,  Bewust-zin  , hoe zij hier tegen aan kijkt.  Het woord inspiratie  is ook iets wat in mijn vocabulaire zou passen. Ik heb een aantal steekwoorden die ik vaak gebruik in mijn leven, mijn werk als begeleider, in waar ik voor wil staan als gelovige.

Woorden die ik  gebruik zijn woorden en termen als : we hebben zowel communicatie als relatie nodig.  En Ik wil ont-moeten. laten we open zijn, transparant. Eerlijkheid. Gemeenschap. waarheid, waarachtigheid.  Veel woorden die iets zeggen natuurlijk over wie ik ben, maar ook woorden die iets  van mijn persoonlijk verlangen weerspiegelen.  Het woord inspiratie zou daar prima tussen passen wat mij betreft.   Niet dat ik een exact lijstje bijhoudt met woorden die nu precies bij me horen hoor, maar ik hoor van de mannen,  met wie ik werk op de Spetse hoeve, en de mensen met wie ik om ga, deze dingen regelmatig terug keren  in de trant van : jij zegt altijd dat we  zouden moeten ontmoeten”” . of… “Ja, ja, communiceren  en relatie.” Of… “Ik mag transparant zijn in deze zaken , toch Erik ?”.

Zijn hart loopt over van liefde om te creëren wat hij altijd al had willen maken

Inspiratie  wil, volgens els,  zoiets zeggen als ‘een toestand van creatief  nadenken’.  Dit op zich is wat mij betreft al bijzonder , maar wat ze verder als invulling geeft over inspiratie  spreekt me eigenlijk  het meeste aan. namelijk ‘goddelijke inademing’. Inblazing, bezieling, scheppend vermogen, iets bijzonders  gecreëerd door iets wat niet vanuit ons zelf komt maar door wat God in ons legt.

Inspiratie is wat mij betreft een geestelijk aanraken.  Je hart, je leven, je gedachten, je gevoel , alles speelt hierbij en rol.  Wanneer je geïnspireerd bent , wanneer als het ware iets in je geboren wordt is dat niet zomaar iets. Het is iets wat je van binnen raakt op een niveau waarbij je je open stelt.

Wanneer ik hier zo zit en er over nadenk , zie ik als het ware in mijn gedachten hoe God  de mens maakt.  Er gebeurt iets met God zelf.  Zijn hart loopt over van liefde om te creëren wat hij altijd al had willen maken en het moment is gekomen om het ook daadwerkelijk te doen. er is iets wat Hem  raakt . niet meer loslaat en  Hij gaat er  mee aan de slag en creëert de aarde met alles er op en er aan en Wow! Hij zag dat het goed was.  God  vervuld van liefde en  inspiratie wilde jou en mij.  wilde dat we  tot mooie dingen zouden komen.  ieder geïnspireerd idee , gedachte, gevoel  ervaring, heeft tot doel iets  moois tot stand te brengen. iets wat er toe doet. iets wat iets in beweging zet.  Iets wat raakt.

God bedacht dat het geweldig zou zijn wanneer er relatie zou zijn op een ander niveau.

God bedacht dat het geweldig zou zijn wanneer er relatie zou zijn. een andere relatie dan wat hij tot dan toe had gehad.  relatie op een ander niveau.  Er moest iets zijn van ontmoeting.  Iets wat op een vrijwillige manier tot stand zou komen tussen het geschapene en de schepper zelf.  Iets wat zuiver was en puur. Transparant.  God  wou specifiek die ene relatie. Die relatie met jou persoonlijk!

download (7)Wij krijgen inspiratie door wat we zien of doen, maar ik geloof dat de mooiste inspiratie is wanneer God ons hart gaat raken en wij dingen gaan zien die  voor velen verborgen zijn. als wij ons door God laten inspireren, dwz,ons uitstrekken naar God leiding over en in ons leven.  door zijn  Heilige Geest in ons, dan  zal er iets veranderen  in onze kijk op de  wereld. in hoe we naar mensen kijken en naar de schepping.   we gaan
zien dat er  toekomst is . dat er hoop is. We zullen ontdekken dat God  de grote inspirator is van begin tot eind. Dat er in Jezus Christus lijden en sterven , nieuw leven mogelijk is geworden. waardoor God door zijn Heilige Geest aan ons gegeven nog altijd zaken creëert en zijn  scheppingswerk  nooit stil staat, maar oneindig is.  God is inspirerend  groot. Creatief aanwezig . altijd! Hij wil ook jou inspireren. Bezielen. Zijn gedachten in je blazen en je vullen met nieuw leven.  inspiratie welke leid tot transformatie.

images (39)

3 gedachtes over “Van inspiratie tot transformatie.

  1. Dank voor deze blog, Erik! Je geeft het gevoel dat ik erbij had de uitleg die bij mij een beetje ontbrak, doordat je het de woorden geeft die ik er nog voor zocht. Prachtig, hoe ‘ de goddelijke inademing’ ons in al zijn oorsprong zowel maakt als raakt. Erg inspirerend!

    Like

Geef een reactie

