diepe hoogtepunten.

DIGITAL CAMERAGelukkig zijn, wie wil dat nu niet.  hier moest ik aan denken aan de hand van een liedje welke ik op de radio hoorde. Helaas ben ik niet erg bewust met muziek bezig al vind ik bepaalde muziek erg mooi. Ook let ik niet echt op de teksten, maar soms  valt een bepaalde melodie en ook een bepaalde tekst me op. zo ook vandaag.  In de tekst  kwam zoiets voor als; je kunt niet  werkelijk geluk kennen als je niet ook ongeluk  hebt meegemaakt. Hoe zou je ooit de kracht van licht ontdekken als je niet ook weet  wat duisternis is. hoe kun je de hoogtepunten vinden zonder de dieptepunten.

Horror vacui

Ik geloof dat  elk mens in wezen op zoek is naar geluk. Naar de essentie van wie ze zijn. ergens is er altijd  een soort van gat wat  gevuld  zou moeten worden.  volgens Larry Crabb is dat gat ook nodig om God te vinden in dit leven. omdat het ons helpt om Hem te vinden. Wanneer we Hem gevonden hebben helpt het ons als het ware om Hem telkens weer te zoeken, Hem te ontdekken. emptiness1Er is dus dat gat, Henri Nouwen noemt dat haalt het op een andere manier aan en noemt het Latijnse  horror vacui in een van zijn preken en zegt daarmee zoiets als ieder mens heeft een bepaalde leegte, een twijfelachtige toestand waarin de mens zich kan verkeren wanneer hij  niet een passend antwoord vind op  zijn levensvragen. Ik geloof dat veel mensen  vastlopen in het leven om te ontdekken wie God is.  ik begrijp dat sommige mensen hier weerstand tegen hebben , toch geloof ik dat we  soms eerst de bodem moeten raken  voor we werkelijk kunnen ontdekken wat geluk is.

 is de bodem raken wellicht juist zegening wanneer we daardoor Hem ontdekken?

De bodem raken om te ontdekken wat er allemaal mogelijk is in je leven betekent echter dat je ook moet leren om  de omstandigheid waarin je verkeerd  te erkennen. Immers hoe zou je  anders uit deze situatie kunnen komen? wanneer je  vasthoudt, wanneer je  niet durft loslaten, wanneer je net doet of  je nooit iets overkomt dan zal het dieptepunt ook nooit werkelijk leiden tot een hoogtepunt. Hoe zouden we God kunnen ontdekken wanneer ons leven louter en alleen bestaat uit zegeningen? of anders gezegd. is de bodem raken wellicht juist glaszegening wanneer we daardoor Hem ontdekken? Geloof je dat wanneer God jou alles zou geven wat je hart je begeert dat je ook nog God zou zoeken? dat je  bezig zou gaan met wat relatie inhoudt? Dat je werkelijk dankbaar zou zijn voor  alles wat hij je wil geven? ik geloof het niet. immers zonder diepte punten geen hoogtepunten en ook niet s om dankbaar voor te zijn. met andere woorden als het je hele leven goed gaat, wat moet je dan nog met God? zou je Hem nodig hebben?

Jezus  was God, maar was ook 100% mens

Wat ik geloof is dat Jezus ons niet wil leren  om de hoogtepunten in het leven te omarmen en ook niet om de dieptepunten , maar dat Hij wil dat je Het leven omarmt wat je gegeven is. dat je omarmt wie je bent, dat je durft toe te laten dat Hij van je houdt in iedere omstandigheid, maar ook dat je Hem werkelijk lief hebt ondanks de omstandigheden. images (36)Weet je Jezus  was God, maar was ook 100% mens. Hij liet zien  dat er hoogtepunten waren in zijn leven, maar toch waren de diepte punten nodig om te de beste momenten te komen. immers zijn lijdensweg was verschrikkelijk, ondragelijk, en zijn dood …onmenselijk. Maar juist door deze daad , door  de dood heen werd Leven gegeven aan ons. Jezus bracht licht in de duisternis van de dood door zijn opstanding.

Ik geloof dat we tot we sterven met tranen zullen blijven  stoeien

We mogen  voor altijd met hem leven. ook dat is niet altijd gemakkelijk en weet je  ik zeg ook niet dat je een gelukkig leven zult  leiden in die zin dat alles je voor de wind zal gaan. je rijk zult leven, je gezond zult blijven, maar ik  durf  te beweren dat God in je leven zal zijn als je Hem toe laat in je leven.  nooit meer tranen nooit meer pijn? Ik geloof dat we tot we sterven met tranen zullen blijven  stoeien, maar dat er uiteindelijk  vervulling zal zijn. vervulling van dat gat , die leegt in ons leven. gedeeltelijk vinden we die vervulling zelfs al in ons leven wellicht, maar de totale images (38)vervulling wacht ons wanneer  we voor eeuwig Hem zullen ontmoeten. ik kijk er naar uit Hem te mogen zien in alle heerlijkheid. Niet dat ik levensmoe ben hoor, bij lange na niet. er is nog zoveel te doen, zoveel te genieten hier en nu, maar ik verlang naar meer van Hem. dat verlangen is prachtig het maakt dat ik me blijf uitstrekken. Ik heb het nodig om meer van hem te zien en te ontdekken. niet altijd gemakkelijk dus. Soms ga ik door een dal van diepe duisternis, maar soms ook over prachtige heuvels met frisse bloemen. God is goed voor me in alle jaargetijden.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s