van binnenuit?

Cartoonik wil vandaag nog even  doorgaan op mijn laatste blog. waar ik  een aantal filmpjes heb geplaatst over de golden circel van Simon Sinek.

Als gelovigen vertellen we graag wat de kerk doet. we vertellen graag wat we voor anderen willen betekenen. we vertellen wat Jezus voor hen heeft gedaan. We doen dingen die iets te maken hebben met wat het met ons doet of heeft gedaan.  Natuurlijk zijn dat zaken die ons  iets te vertellen hebben, maar  de vraag is hoeveel mensen dit  nu werkelijk raakt. we proberen al jaren mensen van buiten naar binnen te krijgen. is dit niet juist wat Jezus totaal anders deed?  ging Hij niet juist  van binnen naar buiten?

Natuurlijk moeten we niet stoppen mensen te informeren en hen naar de kerk te halen/brengen. we mogen best informatief zijn over wat er allemaal is gebeurt en wat er nog gaat gebeurt. we mogen vertellen over wat God voor ons heeft gedaan.  De vraag is echter of deze manier , de buitenaf benadering  ook dat oplevert wat je zou willen dat het oplevert.  Immers als we mensen van buiten benaderen . als we  hen niet werkelijk ontmoeten maar slechts informatie uitwisselen, wat zou er dan veranderen? maken we van hen niet ook christenen die de stoel in de kerk verwarmen en wellicht ook een aantal mensen binnenhalen, maar die niet werkelijk leven vanuit de kern van wat Jezus heeft bedoeld?

We proberen veelal door te overtuigen, door hen te vertellen hoe men het  in de kerk of als gelovige dingen zou moeten doen.  we kunnen mensen leren dat ze de bijbel zouden moeten lezen en en zelfs hoe ze dat zouden moeten doen. we kunnen ze leren  hoe ze  zouden kunnen bidden  en hiervoor allerlei modellen  aan hen overhandigen. We zouden hen kunnen vertellen dat ze in relatie met mensen moet en leven. naar de kerk zouden moeten gaan, hoe ze gekleed zouden kunnen gaan en hoe laat de diensten zijn .  etc… Overtuigen-met-de-Golden-Circle1De vraag is of we werkelijk de ander zullen ontmoeten. in relatie met hem komen op deze  manier.

we informeren hen over wat we doen, over  hoe we het doen, maar niet over ons hart en leven.  ik geloof in werkelijke ontmoeting. In het raken van de kern. In relatie leven door  open te zijn en transparant. Tot de kern komen van wie we zijn lukt ons niet door slechts van buitenkant tot buitenkant te communiceren. Wat doe je? Hoe gaat? ik geloof dat we werkelijk zullen ontmoeten wanneer we van hart tot hart met elkaar leren spreken. Ik geloof dat we geestelijke wezens zijn dat God ons zo gemaakt heeft dat we op een dieper level met elkaar kunnen communiceren.  Geestelijk , door te laten zien wie we zijn in de kern van ons leven.  dat betekent mi dat we zullen moet  leven uit die kern , het hart van ons geloof. Door de Heilige Geest in ons. Jezus heeft ons de Heilige geest geschonken zodat deze ons aantoont wie we zijn en waarom Jezus voor ons is gestorven. Waarom Het leven met God belangrijk is.

we kunnen vanuit de buitenkant vertellen over zonde en schuld. Over  het nut van de kerk en geloof, maar wanneer we niet ook durven laten zien waarom we geloven,waarom we er  naar verlangen dat anderen gaan geloven. waarom we met anderen in relatie willen leven waarom Jezus de heer van ons leven is, waarom God ons heeft gemaakt  waarom het leven niet zinloos is maar zinvol en waardevol waarom we  van Hem houden.. Leven van binnenuit is het leven zoals Jezus leefde. Van binnenuit en open voor mensen. voor jou en mij.  voor ons.

Ik wil leven van binnenuit.  Open voor mensen om mij heen in navolging van hem die Zich voor mij open stelde. Die vertelde waarom Hij voor mij is gekomen.  Hij is gekomen om te redden , te dienen. Er voor  God en de ander te zijn. Wanneer we slechts van buiten naar binnen leven, dat wil zeggen wanneer we leven om de ander wellicht te  vertellen wat  er allemaal  rondom geloof gaande is, wanneer we leven om te vertellen  hoe het allemaal zo gekomen is, is dat redelijk informatief en  zullen er hopelijk zelfs mensen zijn die geïnteresseerd zijn, maar wanneer we  van binnenuit werken en hen laten zien waarom we leven  zoals we leven en we vertellen wat we te vertellen hebben , we hen laten horen waarom we geraakt zijn en waarom we veranderd willen leven, dan zal dat mensen raken, dan zullen we  iets van onszelf moeten tonen.

waarom willen we dat? waarom is God zo belangrijk? waarom stierf Jezus? waarom raakt ons dat zo? Van binnenuit leven , vanuit het waarom we  leven zoals we leven en hen vertellen hoe dat het kan. hoe het mogelijk is dat we  geraakt zijn, hoe we er mee om wensen te gaan en hoe het kan dat het niet altijd lukt, hoe we de zonde in ons leven hebben binnengelaten maar hoe Jezus het overwonnen heeft in ons leven. en wat dit voor effect heeft op wie we zijn en waarom dat we daardoor veranderd zijn wat het ons gebracht heeft aan relaties, aan liefde aan overtuigingen en  wat het ons opgeleverd heeft om met Hem te leven.

Ik wil je vertellen dat God heel bijzonder is voor mij.  Hij heeft mijn leven geraakt. ik weet wie ik ben , omdat Hij mij erkent als zijn zoon. als zijn geliefde zoon zelfs.  ik weet dat hij mij waardevol vindt en dat maakt me ook waardevol.  en dat kan en mag ik ervaren in mijn leven. sinds ik besef dat Jezus voor mij gestorven is en mijn leven ook werkelijk wil veranderen is  er geen groter verlangen dan dat ik dat doorgeef aan andere mensen.

ik vraag me af  hoe ik dit het beste zou kunnen doen. vandaar ook dat ik dit weblog  een beetje probeer bij te houden en jou een stuk van mijzelf wil laten zien.  ik wil je vertellen dat  er een leven mogelijk is die intenser is en meer  de moeite waard dan  alles wat je in het leven zou kunnen vergaren. Ik leef de droom die Hij me gegeven heeft .  Ik houdt van Hem. images (35)De vraag die ik jou hier wil stellen is: wat betekent geloven  voor jou persoonlijk en wat heeft al dan niet geloven je opgeleverd ? hoe geef je er inhoudt aan.  maar vooral waarom leef jij? wie en jij?

Een gedachte over “van binnenuit?

Geef een reactie

