hoeveel vrienden heb jij op Facebook?

friendsWat is vriendschap. Echte vrienden  bestaat dat nog?  In deze tijd is het woord vriendschappen verwatert naar  een term die men gebruikt op de sociale media. Men heeft ik weet niet hoeveel mensen die ze volgen of zien of waar ze zo nu en dan mee tweeten.  Enerzijds heeft dit ook wel   iets met vriendschap te maken. er ligt een kleine link. Immers wie zoeken we op  Facebook op, mensen die we kennen die dezelfde  voorkeuren heeft en  ook smaken.  Bepaalde interesses wellicht en als dat niet zo is dan zien we al gauw  dat bepaalde mensen een zelfde interesse hebben doordat je ze weer tegenkomt in een bepaalde groep.

In deze tijd is het woord vriendschappen verwatert naar  een term die men gebruikt op de sociale media.

Ik zei al dat er een kleine link ligt. Ik noem dit klein omdat ik me afvraag of het hier wel werkelijk om relatie gaat. eigenlijk vraag ik me dat niet eens af. Ik geloof niet dat dit  werkelijk iets met relatie te maken heeft. Het is eigenlijk een soort van variant er op . een vaag aftreksel van wat vriendschap en relatie werkelijk zou kunnen zijn.  we sturen iemand een berichtje als hij jarig is en feliciteren hem, maar kennen we elkaar ook werkelijk. Ik kreeg ik  denk 70 of nog meer  felicitatie afgelopen week voor mijn verjaardag.  Erg leuk allemaal hoor, maar voor een deel ken ik ze niet eens persoonlijk. Van een ander deel ken ik ze persoonlijk, maar heb ik slechts oppervlakkig contact en van een deel kreeg ik ze gelukkig ook van vrienden.  van mensen met wie ik werkelijk omgang heb en relatie in een bepaalde vorm.

social-mediaIk ben er van overtuigd dat Facebook en twitter en alle andere media iets  teweeg kunnen brengen en dat ze ook  gebruikt kunnen worden om relaties te maken, maar over het algemeen , als we eerlijk zijn, slokt deze sociale media  veel van onze tijd op en hebben we  niet veel tijd meer over om nog werkelijk mensen te bezoeken.  Ik geloof eigenlijk dat sociale media een  middel is wat  zowel goede als slechte dingen brengt, maar als het gaat om werkelijke diepe en intieme relaties is  ze wellicht eerder tot vloek dan tot zegen.

…als het gaat om werkelijke diepe en intieme relaties is  ze wellicht eerder tot vloek dan tot zegen.

Veel mensen  zetten van alles op het internet op deze manier. hun gevoelens en emoties, hun gedachten, hun frustratie, maar ook vuile taal soms en onzinnigheden. Hu tijdverdrijf. Dingen die een ander  niet hoeft te weten en ook niet  wil weten soms. In een werkelijke relatie is het goed om  dingen te delen, maar  we moeten niet te pas en te onpas alles maar op het net schrijven zonder er over na te denken.

Ik geloof dat het een medium is die men mag en kan gebruiken ten goede, maar dat men dat wel met een gezond verstand moet gebruiken.  Ik merk dat je er veel zaken goed mee kan doen. men kan in korte tijd een behoorlijke groep mensen aanspreken. Helaas ook voor verkeerde doeleinden, maar ook ten goede.  Men kan met mensen in contact komen die je jarenlang niet hebt gezien. Je kan met elkaar dingen delen zoals  een bepaalde boodschap of verhaal die belangrijk is.  toch zou het geweldig zijn als  het gaat om vriendschappen en relaties  dat het niet een uitnodiging is om vriend te worden  en opnieuw een plaatje van iemand toe te voegen, maar ook daadwerkelijk met mensen in contact te komen.

Mijn weblog heet “de ontmoeting” ontmoet ik iedereen die me volgt? Nee, het is ook niet mijn intentie om dat direct te doen. toch wil ik  met dit  blog ook jou aansporen om mensen op te zoeken in levende lijve. Niet slecht oppervlakkig delen  via  een beeldscherm. Maar om te proberen in contact te komen met mensen  en elkaar de hand te schudden.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik dat soms zelf ook best nog moeilijk vindt.  Ik  kwam laatst Karina wiertsema tegen. Ze sprak me aan  in een gemeente waar ik op bezoek was. leuk , maar merkte ook dat ik even niet goed wist wat te zeggen. ik kende haar niet persoonlijk. Toch leuk om iemand te ontmoeten die  je herkent van je blogs . misschien dat we elkaar nog wel meer gaan spreken nu ik haar ook herken. Misschien zelf wel werkelijke ontmoeting.

tijd achter  internet en Facebook is dan tijd verdoen.  

Zo zijn er veel mensen die ik via het bloggen heb leren kennen die ik in levende lijve nog niet zo vaak of nauwelijks nog ontmoet heb , maar waar ik inmiddels wel een klik mee heb. is dat vriendschap?  Ik denk het niet, maar  we zijn op weg , het is een eerste ontmoeting en dat  is een begin. Misschien gaat het groeien en misschien  blijft het gewoon iemand die ik ken via  het bloggen en Facebook.

dyn003_original_448_394_gif_2625965_f576d72fa0e2d990174d7623aeca560bWaar ik heen wil is dat wanneer we  werkelijk zoeken naar relatie , dan is het belangrijk te weten waar je naar zoekt.  Zoek je omdat je eenzaam bent?  dan  geloof ik dat je beter je Facebook  kunt sluiten en een gemeenschap kunt gaan zoeken waar je  je thuis voelt. Waar een kop koffie geschonken wordt en mensen je kunnen aankijken en  waar mensen je serieus nemen zoals je bent. tijd achter  internet en Facebook is dan tijd verdoen.

Wanneer je op zoek bent naar de beste vriendschap ever, dan moet je bij God zijn.

Wanneer je op zoek bent naar de beste vriendschap ever, dan moet je bij God zijn. Hij  is er die je  ook wil leren inzien wat werkelijke vriendschap betekent. Hij zal je ook helpen om met anderen  bevriend te  raken. Hij roept je op om werkelijk iets te betekenen. veel meer dan een plaatje op de Facebook van een ander. geen getal in een rijtje.  Hij roept je op om handen en voeten zijn voor anderen.

deze wereld hunkert naar vriendschappen. Vandaar dat Hyves en Facebook en twitter ook  zo populair zijn, maar ze is slechts surrogaat. Onecht. Al zijner prachtige dingen uit te halen wellicht, maar  werkelijke vriendschappen vind je in de ontmoeting met anderen. in de kerk, op de straat, in gesprekken. Maar de grootste en mooiste vriendschap is die met Jezus zelf. Hij heeft laten zien wat werkelijk vriendschap is. Hij is er voor jou en wil in contact met je komen.  elk moment  van de dag. iedere dag , altijd!

7 gedachten over “hoeveel vrienden heb jij op Facebook?

  1. Beste Eric, daar ben ik nu ook net overt aan het schrijven, iets anders, maar je hebt gelijk. Zijn virtuele vrienden echter vrienden en er gaat niet boven de echte ontmoeting. Face to face, so to speak…

    Like

  2. Mooi stukje Erik. Persoonlijk zie ik de sociale media niet als een vervanging van gewone alledaagse vriendschappen of contacten maar als een toevoeging ervan. Het is, zoals je schrijft, veel leuker om elkaar ook in het echt te ontmoeten.
    Wie weet ben je er dit jaar bij als we de 2e Bloggersday organiseren?

    Wat wel handig is van de sociale media is dat je snel een bericht kunt verspreiden veel mensen bereikt. Dit lukt je anders natuurlijk niet.
    En ja, de mooiste en beste vriendschap kun je alleen maar bij God vinden. Daar kan geen mens tegenop😉

    Like

  3. Dag Erik,

    Internet’vriendschappen’. …Ze kunnen niet een echte vriendschap vervangen omdat je dan inderdaad elkaar pas echt ‘ontmoet’, ontmoeten in de zin van…elkaar echt leren kennen, de mooie en minder mooie kanten. Dat gaat via een beeldscherm nu eenmaal niet zo makkelijk. Ben het helemaal met je eens dat het veel beter is om in ’t eggie’ vrienden te maken/hebben. Alhoewel je sommigen via internet leert kennen en daar toch meer contact mee krijgt op een bepaald moment. Ja, God is inderdaad de beste vriend die een mens hebben kan!!

    Groet,Marga

    Like

  4. Goed, kritisch verhaal. Herkenbaar in de zin dat ik zelfs een ‘vriendin’ ben kwijtgeraakt aan facebook. dwz dat ze daar zo in opging dat ik haar nooit meer live zag…Voor mezelf ben ik blij met het medium omdat het me in staat stelt contact te houden met mensen, die verder weg wonen. Of die je anders niet zou ontmoeten, zoals hier in het bloggen.
    Gelukkig heb ik veel vrienden in de buurt. Die zie ik dan ook regelmatig

    Like

Geef een reactie

