overvallen door schuldgevoel

hsfile_50306wat kan een mens last hebben van schuldgevoelens.  Ik heb dat tenminste soms. Soms heb ik het gevoel het allemaal  niet zo goed te hebben gedaan of  te doen in mijn leven.  Gewoon  na een dag van hard werken en dan… zomaar overvalt het me.  Pats boem. Zie je wel, zegt het iets in me, je kan het eigenlijk helemaal niet. wie denk jij nu dat je  bent om anderen  te vertellen wat ze wel en niet moeten doen.  wat ze wel en niet moet e laten. Wie ben jij nou om hen aan te spreken op hun gedrag?

Daarbij komen dan nog allerlei  dingen die in het verleden hebben gespeeld die naar boven komen. zie je wel. Je hebt  het toen ook verkeerd gedaan. En dat had je ook anders moeten doen. het eerste wat ik doe op zo’n moment is veelal  mijn onschuld  proberen te bewijzen. Helaas heeft dat weinig zin. Want het is inderdaad zo dat ik in mijn leven aardig wat zaken fout heb gedaan. Dat ik aardig wat zaken recht heb moeten trekken.  En ik heb nog zaken te doen.  dit heeft me vaak alleen maar  harder gemaakt in mijn standpunten. Geen werkelijke optie  volgens mij.

Wat me opvalt aan mijn eigen leven is dat ik me vaak  staande weet te houden achter zaken die ik goed heb gedaan, maar vooral ook  door zaken waarin ik persoonlijk geen schuld had en ik beroep me daar dan vaak op. iemand heeft me pijn gedaan en ik  geef een grote mond terug.  dan beroep ik me op het feit dat ik onschuldig werd  veroordeeld, teleurgesteld. Ik had er geen invloed op en  dat gaf me  dan het recht om  terug te schelden, schreeuwen, boos te zijn , me van iemand af te keren etc… dit heeft ook niet het gewenste resultaat. Het maakt dat ik me steeds verder terug trek in mijn schulp en niemand meer vertrouw.

De vraag nu op dit moment is wat helpt, wat is mijn recht.?  Hebben we ergens recht op? is de weg naar vrijheid  niet om gewoon onszelf te durven zijn? toe te durven geven dat we niet perfect zijn?  niet de schuld of de onschuld die we proberen vast te houden in ons leven heer en meester laten zijn, maar te veranderen van binnenuit?  Hoe kunnen we nu werkelijk ontmoeten, er voor de ander zijn en  werkelijk vriendschap en relatie ervaren in ons leven?

Misschien vraag jij je zulke zaken af. Ik heb ze me vaak afgevraagd en soms  doe ik dat nog steeds.  Wat staat ons in de weg om werkelijk in vrijheid te leven?  al deze zaken!  we zijn inderdaad schuldig aan  veroordeling van anderen, van onszelf.  we vechten tegen foute keuzes, zonde in ons , we proberen ons aan regels te houden en te doen wat we kunnen misschien, maar we redden het vanuit onszelf niet.  we hebben iemand nodig  die  ons red .  die ons leidt op de weg die we moeten gaan. wie kan dat nu beter zijn als degene die voor ons de weg al eens is gegaan.

We hoeven ons niet langer  door zonde en schuld uit het veld te laten slaan, maar er is overwinning behaald door Jezus.  Satan zal blijven proberen je te wijzen op je onvermogen, je schuld , de regels , je verkeerde manier van denken, … maar  laat je zwakte een plaats worden van bewustwording.  Wordt je bewust dwars door de moeite heen dat Jezus Christus leeft tot in eeuwigheid.  Hij overwon voor jou!

SchuldgevoelDurf je schuld te bekennen waar je schuldig was? Durf je de minste te zijn zonder te verdedigen? Durf je onder ogen te zien wie je werkelijk bent? weet je wie je bent in Jezus naam?  Leef!

Een gedachte over “overvallen door schuldgevoel

Geef een reactie

