balans van relatie

verlangen naar vrijheid 2

550_0_3_9_3_nl_vrijheid2klik hier om eerst  naar deel 1 te gaan

 

Individualisme is een term die niet per definitie onze vrijheid bepaald.  het is een waarde die soms meer last is dan dat het werkelijk de vrijheid brengt waar men zo naar verlangt.  “laat mij maar op mijzelf zijn, dan kan ik doen wat ik wil “is  een uitspraak die je  wel eens hoort of die we wellicht uitspreken.  volgens mij is dit een  onware bewering.   Natuurlijk is het goed om je zo nu en dan eens terug te trekken. Om tot rust te komen om van daaruit weer  midden in het leven te staan.  immers zijn we niet allemaal ergens op zoek naar relatie en communicatie in het leven?

Gods genade maakt ons vrij zeggen we in de kerk . voor veel mensen  buiten de kerk lijkt juist dat een onwaarheid te zijn. ik moet zeggen dat dit soms ook zo is. sommige mensen leven in een keurslijf van regels en wetten die   ze zichzelf en anderen opleggen.  Anderzijds hebben we  zowel in de kerk als daarbuiten ook gewoon onze verplichtingen. Zaken waar we als mens gewoon aan horen te voldoen.  Toch geloof ik dat christus werkelijk vrij maakt.

We hebben echter wel balans nodig in het leven. belangrijke waarden  zijn te vinden in families, vrienden, gemeenschappen, relaties.  Als het gaat om vrijheid dan geloof ik dat we juist in die relaties vrijheid mogen en kunnen ervaren.  in relaties gaat het niet slechts om het individu, maar juist  om ons met elkaar.  Het gaat dan juist om de samenleving.

In gemeenschap met anderen zie je wat werkelijk vrijheid is. ik noem dat persoonlijk ontmoeting. Waar echte ontmoeting is zie je  de vrijheid toenemen. Wanneer we  de ander zien met andere ogen. Vanuit een ander perspectief. Wanneer we ons  verdiepen in wat die ander werkelijk beweegt, wie die ander is  en waarom hij zus of zo reageert, dan zullen we  langzaam maar zeker gaan begrijpen  wat die ander beweegt tot bepaalde keuzes in zijn leven. waarom die ander geneigd is tot individualiteit bijvoorbeeld.

Ik geloof dat juist in gemeenschap met anderen, in relatie dus, Gods genade zichtbaar wordt en er ruimte ontstaat om zichzelf te zijn . wanneer we onszelf durven openen en er voor elkaar zijn ook als we anders denken, maar werkelijk zeggen hoe we dingen ervaren dan is daar ontmoeting.  Vrije ruimte om zich te laten zien aan de ander.  een plek waar men eerlijk kan zijn. een plek waar ruimte is om te veranderen van gedachten en inzichten. Ik geloof dat  daar waar ontmoeting is van hart tot hart er ook liefde voor die ander ontstaat.

 

klik hier om naar deel 3 te gaan

Een gedachte over “balans van relatie

Geef een reactie

