doen waar je zin in hebt

hieronder volgt mijn eerste post over verlangen naar vrijheid. er zullen er binnenkort nog een aantal volgen. ik hoop dat men zich er in zal herkennen. 

verlangen naar vrijheid 1 

images (34)Wanneer we spreken over vrijheid hebben we het al gauw over “doen waar je zin in hebt” of over  de vrijheid van meningsuiting en dan gaat het over “zeggen wat je wil  zeggen”.

Ik heb in een eerder blog geschreven over genade.in enkele delen wil ik schrijven over het feit  dat we vrij zijn om Gods genade al dan niet te accepteren, maar… stelde ik in het eerder genoemde blog, dat we daarvoor  geloof nodig hebben.  we hebben God nodig in ons leven. enerzijds  kiezen we  om zelf te geloven, maar anderzijds  hebben we ook God  nodig om in ons geloof te kunnen blijven.

Volgens veel mensen zit hier een raar smaakje aan.  ze vinden  het al gauw oneerlijk dat God  volgens hen  een scheiding maakt in wie Hij wel en niet  aanvaard .   dit is  mi onterecht omdat God iedereen  ahw dezelfde vraag voorhoudt. “heb je Mij waar lijk lief”.

Mensen zijn misschien bang  om zichzelf  over te geven aan die liefde van God.  misschien door teleurstellende ervaringen  of uit angst. of  misschien is het zelfs zo dat we onszelf min of meer dwingen om onszelf te bewijzen. “je kan het”.  We  drukken onszelf in een soort van hoekje . het hoekje van individualisme. “Ik kan het allemaal zelf. “ we willen laten zien dat we de controle hebben dat wij als individu zelf iets kunnen bewerkstelligen en keuzes kunne  maken.

Idd kunnen we zelf keuzes maken, maar we vergeten dat we ook daardoor , door onze houding van bewijzen, door prestatie te willen leveren, onszelf te bewijzen juist onvrij worden.  juist dat waarvan we denken dat ons vrijheid bied houdt ons uiteindelijk in de greep.

Is het immers niet zo als we  juist voor zogeheten vrijheid gaan van individualiteit we juist onvrij worden. we zijn kunnen dan immers niet meer werkelijk delen  of voelen wat er werkelijk is. we zijn er immers op gericht  om slechts voor onszelf op te komen en mogen gevoelens niet meer ter sprake brengen van bijvoorbeeld eenzaamheid of het verlangen naar  iemand bijzonder in ons leven. we moeten immers onafhankelijk zijn.

klik hier door naar deel 2: verlangen naar vrijheid

3 gedachten over “doen waar je zin in hebt

  1. Mooi hoe je het voorlegt dat het om een keuze gaat,want dat is het ook. God vraagt iedereen hetzelfde. “heb je Mij waar lijk lief”. Zijn liefde is zo groot, dat Hij verlangt dat we op die LIEFDE ingaan. Dank!

    Like

  2. Goed dat je hier over schrijft. Ik denk nooit zo na over of ik vrij ben of niet. meer of ik ‘geborgen/kostbaar/’ ben. Maar dat valt onder hetzelfde kopje, denk ik? Ik zou het leuk vinden als je een vraag stelde onder aan je blog. Een echte, waarin je de inhoud samenvat. Bijvoorbeeld: Hoe denk jij over echte vrijheid? Zo weet ik beter weet hoe ik reageren kan.

    Like

Geef een reactie

