onvoorwaardelijke genade?

Deze  week nagedacht over genade. we spreken als gelovigen vaak over de liefde van God en zijn genade.  de vraag  die langs kwam deze week was : is Gods genade onvoorwaardelijk. God heeft de mens onvoorwaardelijk lief. Hij houdt zo enorm veel van ons dat we  die liefde niet nauwelijks kunnen bevatten volgens mij.

De genade  van God is echter  een ander verhaal. Niet dat we dat kunne bevatten als mens, maar  het feit dat God onnoemlijk veel van ons houdt en ons zijn genade wil schenken.  zijn onvoorwaardelijke liefde maakt dat  er genade  mogelijk is geworden .

Genade is iets waar we  soms  aardig tegenaan kunnen lopen en veelal maar moeilijk kunnen accepteren.  Wat is genade nu ?  genade is het  dat wanneer we niet in de positie zijn, dat het in wezen onmogelijk is, om iets te doen vanwege een bepaalde oorzaak het desondanks toch mogelijk wordt gemaakt doordat iemand  als het ware borg voor ons staat.  Jezus staat borg voor ons. Hij kan dat omdat hij de uiterste prijs voor ons heeft betaald.

De vraag  die op me afkwam was : is genade nu voorwaardelijk of onvoorwaardelijk?  Jezus echter rechtvaardigt ons ondanks dat we zelf niet rechtvaardig zijn. In wezen is het onmogelijk om  met God te leven. door Jezus is het mogelijk geworden. dat is genade! Jezus deed werk van genade voor ons 2000 jaar geleden. Geld dit nu nog?  Zijn werk is echter niet een werk in de verleden tijd, maar in tegenwoordige tijd. hij heeft voor ons voldaan. (lees Rom 3:26 er maar eens over)

Moeten we nu dan perfect zijn in wat we doen?  is dat de voorwaarde die gesteld  word om Gods genade  te kunnen ontvangen?  Nee, zeker niet!

 De bijbel staat vol met verhalen van iemand die verre van perfect waren. ze voldeden niet  aan de regels die God had laten opstellen.  Door de regels te overtreden waren er soms consequenties. Soms hele pittige. Ze hadden te dealen met de gevolgen van hun verkeerde keuzes. Echter deze foute keuzes maken echter niet dat God minder van hen hield. Zijn liefde is onvoorwaardelijk zoals we al zeiden.

Het mag  duidelijk zijn dat God onvoorwaardelijk van mensen houdt! Hij liet dit zien door Zijn geliefde zoon aan het kruis te laten nagelen.  Genade is echter iets wat we zullen moeten accepteren in geloof.  Dit geloof maakt nu juist het verschil als het gaat om genade. God laat ons vrij om zijn liefde en genade te ontvangen, maar tegelijk is geloof belangrijk om genade te kunnen ontvangen.

Gods genade ontvangen kan alleen wanneer we  geloven dat Gods liefde ook daadwerkelijk voor joiu  geld. Dat Jezus  voor jou stierf, dat je geliefd bent door God. dat God je gewild heeft, dat je een kind van hem bent.

Genade is min of meer voorwaardelijk. Je zult  dus moeten geloven. dit komt  soms echter  twijfelachtig over. Alsof men zoiets zegt of schrijft van ik gelooft het wel.  Je vrouw  vraagt je of je nog van haar houdt en jij zegt ik geloof het wel.  Dat  is niet best .

Geloof is niet en misschien wel, maar geloof is ik heb er geloof in dat het waar is . ik geloof het!. Geloof heeft alles te maken met waarheid. ik geloof dat Gods woord waar is.  immers we kunnen van alles geloven .  we kunnen geloven  dat er veel manieren zijn om verlicht te worden.  dat we ons leven zelf in de hand hebben.dat we religieus leven  of ons houden aan alle regels van de kerk dat we zelf de controle hebben of wat al niet meer.

wanneer we echter voorbij gaan aan de waarheid van Gods woord. aan Jezus christus zelf, die het Levende woord genoemd word, dan zijn we  misschien aardig genadig voor onszelf. zijn andere mensen je genadig, zijn we  zelfs genadig voor mensen om ons heen, maar   geloven we  niet werkelijk  dat God ons Zijn genade reeds heeft geschonken in Jezus Christus zelf.

Het is belangrijk te accepteren dat we door God geliefd zijn. jij en ik.  we mogen zijn genade in geloof  aanvaarden. Zijn  liefde in ons leven binnenlaten komen door Jezus Christus  te accepteren in ons leven. het in geloof aanvaarden dat wat Hij voor ons heeft gedaan de meest ultieme daad van liefde is.  Wanneer we deze liefde niet binnenlaten in ons leven kunnen we de genade van God niet proeven?

Genade en geloof hebben alles te maken ook met waarheid. geloven we dat God realiteit  is? dat Jezus werkelijk kwam om voor jou persoonlijk te sterven en op te staan zodat ook het bwijs geleverd is  van Zijn almacht?

God is volmaakt in liefde en Hij is genadig. Genade vraagt om geloof. Geloof en acceptatie. Het ontvangen van Gods genade is  een geloofskwestie dus.  Dus is  geloof een voorwaarde? Of is geloof iets wat God ons  geeft in liefde? Beide geloof ik persoonlijk.

Geloof heeft alles te maken met onze hartsgesteldheid. Wanneer wij niet willen zal God het ons niet geven en wanneer we verlangen zal God ons in liefde dit graag geven?  of wij werkelijk oprecht geloven zal moeten blijken uit hoe we in het leven staan.  ik heb het dan niet over of we naar de kerk gaan of  allerlei samenkomsten bezoeken . ook niet of we nu pinkster , evangelisch, gereformeerd of katholiek zijn, maar  of we bereid zijn om Jezus na te volgen.

Ik geloof dat het niet genade is die bepaald in hoeverre we fouten mogen maken , maar  het is  Gods genade die we mogen ontvangen juist om in relatie met hem te kunnen leven ondanks de fouten.  Als we  dus stellen dat genade voorwaardelijk is, dan zouden we geloof In Jezus Christus als voorwaarde aan moeten nemen. de voorwaarde om oprecht te geloven dat Hij de Weg, de Waarheid en het Leven is.

5 gedachten over “onvoorwaardelijke genade?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s