strijd tussen waan en werkelijkheid?

De Bijbel leert ons dat er behalve de wereld waarin wij leven nog een wereld is .  een wereld die we werkelijk kunnen ervaren in ons, maar  tegelijk  soms ook totaal niet  ervaren. We leven dan gewoon ons leven en de gebeurtenissen van de dag.  natuurlijk zijn er zaken die ons emotioneel  bewegen, maar  watt ik bedoel is  een extra dimensie in het leven van alle dag. Ik heb het over geestelijk leven. anderen noemen dat leven vanuit  het hart of hartstocht. Er zijn nog meer namen te bedenken of te benoemen, maar  deze zijn soms ook weer afhankelijk  vanuit welk perspectief we dit  bezien.

Veel mensen zijn op zoek naar geestelijk, lichamelijk herstel maar willen eigenlijk alleen maar  een beter leven voor zichzelf.

Waar ik het nu over wil hebben is  dat we  zien in deze wereld dat er steeds meer gezocht en gekeken wordt wat gebeurt er op geestelijk niveau. Wat is er innerlijk aan de hand. Wat beweegt een mens. Wat is zijn innerlijke ervaring. Helaas moet ik zeggen dat ik hoewel ik hier  enorm in geïnteresseerd ben en ook in verdiep op een bepaald  niveau, ik me verre wil houden van  de donker kant van dit verhaal. Ik wil me bezighouden met wat God kan doen in levens van mensen.  ik geloof echter dat er zich op geestelijk niveau nogal wat afspeelt bij mensen.

Vanuit mijn rol als begeleider zie ik dat veel mensen slechts keuzes maken op rationeel niveau.  Veel mensen zoeken naar verlichting van hun emotionele psychische klachten door gebruik van middelen. Dit kan  tabak, drank, drugs of alcohol zijn, maar ook door  een dokter voorgeschreven recepten  zoals slaappillen, antidepressiva etc.. .

Toch zijn er steeds meer mensen die  andere wegen onderzoeken lijkt het wel.   Ze ontdekken dat er bepaalde  mensen zijn die hen  iets te bieden hebben waar ze naar verlangen.  ik krijg hier gelijk al een akelig gevoel bij.  Ik geloof dat er een geestelijke wereld is. ik geloof dat er op spiritueel niveau veel gebeurt. ik geloof zelfs dat  er  een verandering plaats kan vinden in een mensenleven vanuit dat  spiritueel besef.  Ik  geloof echter dat  we vaak zoeken  waar we beter  niet zouden kunnen zoeken.

Ik lees nu net een tekst  in Efeziërs  waar het gaat om een totaal veranderd leven.  een veranderd leven door inwoning van de Heilige geest.  Hier staat dat het goed is om steeds weer te ontdekken wat het hart van God vreugde brengt. Veel mensen zijn op zoek naar geestelijk, lichamelijk herstel maar willen eigenlijk alleen maar  een beter leven voor zichzelf.

Wanneer we op weg gaan om de Weg te gaan waar God ons roept. De weg van Jezus Christus gaan,  zullen we ontdekken dat dit helemaal niet zo gemakkelijk is en dat die strijd die we dan te voeren hebben een zware strijd is. Weet je?  de grootste verandering in de mens is als hij leert om niet meer slechts voor zichzelf te leven.  in en om ons heen  , om wie we zijn is een strijd gaande.  Een heftige strijd die we wanneer we ons er in verdiepen ook zullen ervaren. we zullen merken wanneer we  een diepe keus voor God willen gaan maken dat die strijd groter zal worden.

Wanneer we op weg gaan om de Weg te gaan waar God ons roept. De weg van Jezus Christus gaan,  zullen we ontdekken dat dit helemaal niet zo gemakkelijk is en dat die strijd die we dan te voeren hebben een zware strijd is.  waarbij we soms met persoonlijke nederlagen te maken  hebben, maar waarbij we nu al mogen weten dat de overwinning zal komen.

Beetje vreemd om te spreken over strijd als ik hier wil uitleggen en vertellen dat God ons leven wil vullen met  iets geweldigs. Namelijk vrijheid in christus.   Vrijheid in christus word in de kerk  soms afgeschilderd als iets eenvoudigs. Het uitspreken van het zogeheten zondaarsgebed en je leven zal nooit meer het zelfde zijn.  ik geloof dat het goed is om zulke woorden  uit te spreken, maar  een ander leven  betekent niet ook een gemakkelijk leven. een christenleven. Het leven van een oprechte dienaar is een leven dat verlangt. een brandend verlangen om te doen wat God wil.  Ik wil  je vertellen dat God iets in je heeft gelegd. Dat er in jouw  een leven ligt binnen  bereik. Een leven op geestelijk niveau. Een leven dat je hier en nu al kunt leven en straks voor eeuwig bij hem.  een leven waar je voor kunt kiezen met vrije wil.

Het is  een belangrijk gegeven te weten dat het gaat om jouw persoonlijke vrije wil om  te kiezen op spiritueel niveau voor dat wat God wil. Niet  voor je zelf maar om Hem te   dienen dan pas mogen we weten  dat we de strijd zullen overwinnen.  We winnen veldslagen zo nu en dan. We overwinnen tegenslagen en vinden herstel  op bepaalde gebieden. we verliezen misschien een aantal  op het moment, maar langzamerhand zullen we  de overwinning behalen. De vraag is echter of we bereid zijn de strijd te strijden. Of zien we er van af om  met God te strijden en vechten we  de strijd alleen.  De tegenstander van God zal je te allen tijde willen laten geloven dat Jij het zelf wel kunt. Dat jij sterk genoeg bent. dat  je de rust elders kunt vinden.  En soms  is dat ook zo.  Je kunt een stuk ontspanning vinden in sommige zaken van deze wereld. De maatschappij  is er op gericht om je  af te houden van wat werkelijk goed voor je is.

Je kunt je lekker even ontspannen door naar de tv te kijken. De werkelijkheid ontvluchten door  bepaalde dingen te zien of te doen.  in te nemen of wat dan ook.  de pc is ook zo’n afleider van de dagelijkse beslommeringen.  Ik  moet toegeven ook zelf  zulke  zaken te gebruiken. En  soms zelfs te genieten van deze dingen.  Er is zoveel waarin je kunt vluchten. Ik werk met  mensen die  het gezocht hebben  in  roken, drugs en alcohol, seks of gokken.   En zelf weet ik ook het  nodige van verslaving.  Wat heb ik verkeerd gedacht. ik had de ervaring dat seks op internet en tv mij ontspanning gaf. Een grote leugen.  Het gaf juist stress die ik dan weer oploste door bepaalde sites te bezoeken en de  innerlijke strijd werd groter en groter. Ik  leefde in een leugen.

wanneer we echter  werkelijk discipelen willen zijn, navolgers, dan  zullen we ons op gevaarlijk terrein begeven.  Op geestelijk niveau.  De overwinning is reeds in zicht. In feite is hij zelfs al behaald, maar de vijand  is nog ondergronds aanwezig en probeert  nog te verslinden, te vertrappen, mee te sleuren wie hij kan.

Mijn leven werd een leugen  ten opzichte van alles en iedereen. Tegen mijn vrouw, de kerk. maar ook  werd mijn zelfbeeld volledig onderuit gehaald.  Gelukkig  heb ik ontdekt dat God mij wilde herstellen. dat ik de kennis daarvan nu kan gebruiken om anderen te helpen.  God is een geweldige God. hij is niet voor niets El elohim. Heer der heren.  Ik geloof niet in een gemakkelijk christenleven.  Ik geloof dat het kan hoor. Tenminste in zekere zin. Lekker oppervlakkig geloven, het zondaars gebed te bidden , maar niet verder te laten komen dan de oppervlakte. wanneer we echter  werkelijk discipelen willen zijn, navolgers, dan  zullen we ons op gevaarlijk terrein begeven.  Op geestelijk niveau.  De overwinning is reeds in zicht. In feite is hij zelfs al behaald, maar de vijand  is nog ondergronds aanwezig en probeert  nog te verslinden, te vertrappen, mee te sleuren wie hij kan.

Ben je bereid met mij te strijden? Te vechten tegen deze machten.  Vechten tegen Ik-gerichtheid  door samen op te trekken tegen deze vijand? Laten we ons  vrijwillig voegen bij Gods leger. Het leger van de Overwinning door ontmoetingen aan te gaan met mensen die  God nodig hebben in het leven.  door  liefde te geven. door  anders te zijn dan  anderen open en transparant, door  te doen wat Jezus  deed en meer dan dat.  navolgers , discipelen.

2 gedachten over “strijd tussen waan en werkelijkheid?

  1. Dank je wel voor deze serieuze blog. Je moet er lang aan gewerkt hebben. Het is waardevol, dank je wel. Ja, het leven kan een leugen zijn. Gelukkig ken ik de Waarheid 🙂 En Hij leert me vechten tegen dingen in mezelf. Als ik naar Hem kijk ( Hij heeft overwonnen) voel ik me veilig …

    Like

  2. ik probeer serieus te bloggen, dank dat je het opmerkt. ik heb er niet lang aan gewerkt. ben iemand die schrijft en publiceert. dus er niet te lang aan blijft plakken. dit zie je terug in het aantal schrijf fouten, maar ik wil graag gelijk publiceren omdat het op die manier het meest bij me staat. ik ontwijk daarbij vel vragen stellen en ongenuanceerd taalgebruik niet.

    gelukkig hoeven we niet alleen te vechten. veilig voel ik me niet altijd. ik weet in gedachten dat ik dat ben, maar er is zoveel wat me telkens weer in verwarring brengt. fijn dat Gods Geest ons de kracht geeft om moeite te overwinnen. niet altijd in één keer. soms met vallen en opstaan, gelukkig weet ik dat vallen niet erg is zolang we weer opstaan.

    leuk je reactie te lezen.

    Like

Geef een reactie

