(on) gedisciplineerd zooitje.

Gister een gesprekje gehad over discipline, natuurlijk is het goed om een bepaalde mate van discipline te hebben in het leven. maar hoe gedisciplineerd we ook leven ,  we zullen altijd God nodig hebben in het leven.  in de dingen die we doen.  soms zien we dat mensen hun leven niet zo gedisciplineerd en op orde hebben. maar ik zie dat soms ook in mijn eigen leven.  we hebben een groot gezin en dat is niet altijd even gedisciplineerd  zoals ik het zelf of zoals anderen wellicht dat  graag zouden zien.

soms is het gewoon een zootje bij ons thuis.  Zoals vandaag.  Terwijl ik  er over aan het nadenken ben en ik het gevoel heb hier eigenlijk werk van te maken en ik geneigd ben om mijn stille tijd er bij in te laten schieten bedenk ik dat ik nog zo de boel op orde kan hebben, maar wanneer ik mijn leven niet dagelijks bij God breng, wanneer ik dingen op mijn eigen houtje doe dit tot weinig nut is.

ik heb regelmatig gehoord dat de keuzes die wij( Margriet en Ik) maken rare keuzes zijn.  we hebben een groot gezin en soms vragen mensen hoe we dat allemaal voor elkaar  boksen. Eerlijk gezegd vraag ik m e dat soms ook af. ;-P  we werken met z’n tweeën. Dat is best erg lastig plannen en druk, maar we redden het , door (margriets regelfunctie en ) onze gezamenlijke inzet voor de huishouding prima. Al is dit soms echt een druk bestaan.

soms vragen mensen zich af of wij de juiste prioriteiten stellen.  immers ik zou toch ook een goed betaalde functie kunnen zoeken, zodat we het wat gemakkelijker financieel zouden hebben en Margriet iets meer thuis zou kunnen zijn.  ik zou  kunnen kiezen om  constant bezig te zijn met  het opknappen van mijn huis. Ik zou  meer tijd  kunnen besteden aan het werk in de kerk,ik zou moeten ophouden met het studeren zoals ik dat veel doe, ik zou minder kunnen gaan lezen,…. ik zou van alles wel of niet kunnen doen waardoor mijn leven er beter uit zou zien volgens anderen.

Weet je, ik wil mijn leven niet leiden naar wat anderen van mij zeggen. ik wil niet mijn  leven leiden door mijn aandacht te richten op alles wat ik heb aan bezittingen. Ik wil niet dat mensen aan mijn vroomheid in de kerk kunnen zien  dat ik christen ben, maar ik wil graag mensen helpen met woord en daad, ik wil graag studeren met inhoud zodat ik er iets mee kan betekenen in het koninkrijk van God. hier en nu dus!

Ik besteed tijd aan discipline. Ik wil ook best gedisciplineerd leven. ik geloof dat ik dat ook aardig doe. Ik leef er voor om God te dienen. Ik probeer mijn  leven op die manier in te richten dat God de eerste plaats krijgt. Lukt dat altijd ? nee, maar ik weet ook dat als ik me zou richten op dat wat anderen  vinden waar ik meer gedisciplineerd in zou moeten zijn dat dat zeker niet zou lukken. Dus kies ik er voor om niet te zorgen dat alles spik en span is thuis. Ik kies er voor  om niet altijd bezig te zijn, maar wel bezig met waar ik geloof dat God me roept.  Ik kies er voor om te werken aan mijn datgene wat God mij gegeven heeft. Mijn gezin, mijn vrouw en kinderen, mijn vrienden, mijn werk, maar bovenal kies ik er voor om God te willen dienen.

Ik geloof in relaties.  Allereerst is mijn  relatie met God natuurlijk belangrijk, maar van daaruit  ook mijn relaties met anderen. ik besef dat ik daar volgens sommige mensen in faal. Ik schiet tekort in het onderhouden van bepaalde relaties wellicht. Ik  doe daar in tegen juist  te veel naar andere relaties misschien.  Weet je dat ik daar niet echt mee bezig wil zijn?  ik wil niet bezig zijn met  hoe ik voldoe aan wat mensen van mij verwachten en waar ik werkelijk in tekort schiet of geschoten ben.  ik wil gewoon  met mensen leven zoals ik ben. soms  mak ik fouten en als ik me ga vergelijken met anderen dan vind ik mensen genoeg die het veel beter doen dan mijzelf. Ik zie mensen die  alles goed op een rijtje hebben. die  hun hele leven schijnbaar goede keuzes hebben gemaakt, maar ik wil niet zien op mensen. niet op bepaalde mensen, ook niet op wat mensen in hun leven allemaal al dan niet zouden kunnen.

Weet je, ik probeer mijn  leven te leiden met Jezus Christus. Hij was gedisciplineerd in het doen wat de Vader wou. Hij deed wat God wilde om het duidelijker te zeggen.  was hij gedisciplineerd in zijn leven? ik denk dat Jezus zijn leven aardig op orde had. dit was in wezen ook redelijk eenvoudig, hij bezat niks, hij had geen steen om zijn hoofd op te leggen.  Hoeveel moet je daarvoor organiseren?  Ik wil daarmee niets afdoen aan zijn  werk , ik wil juist aangeven hoe we onszelf  gemakkelijk dingen alten opleggen die Jezus voor  minder belangrijk hield.

Mensen denken om dat het voor een christen belangrijk is om goed om te gaan met zijn of haar geld. Ik geloof dat je daar ook wijs mee om mag gaan, maar goed rentmeesterschap wil niet zeggen dat je het  allemaal maar voor eigen gebruik kunt opsparen en er royaal van te leven.  ook het totaal gedisciplineerd geven en het bestuderen van de Bijbel en het werk van Christus zelf brengt ons  niet in het koninkrijk van God om het nu maar eens kort door de bocht te zeggen.

Ons leven kan er van buiten zo mooi uitzien en we kunnen ons aan regels  en gebruiken houden, maar dit is allemaal buitenkant.  Veel mensen leven hun leven om gezien te worden door anderen. om niet door de mand te vallen en met aanzien bekeken te worden.  en misschien kom ik soms wat rebels over en misschien is dat ook wel een beetje wat ik ben geworden en dart wil ik pertinent niet goed praten, maar ik strijd   soms tegen dat wat anderen van mij verlangen. ik strijd soms door bewust voor andere dingen te kiezen dan  anderen  graag zouden zien. ik kies er bewust voor om andere prioriteiten e geven aan mijn  leven dan wat de “wereld” van mij verwacht.

Ik wil God dienen met mijn hele leven.  ik moet zeggen dat ik daar  niet zo best af kom. Dat ik daar regelmatig in faal. Als ik  gewoon in mijn gezinssituatie kijk is dat niet altijd zo als ik dat van Jezus heb geleerd en daar he bik best nog een hoop werk aan te doen. ik doe mijn werk met liefde, maar ook daar laat ik wel steken vallen. Qua kerk(zijn ) daar kan ik ook nog wel leren om (opnieuw) mijn steentje bij te dragen.

ik probeer prioriteiten te stellen, ik probeer  gedisciplineerd te zijn in de dingen die belangrijk zijn voor mij persoonlijk, maar ik wil vooral leven in relatie met de Heer Jezus. Hij ia  alles voor mij. Hij kent mijn leven en mijn verlangen. Ik houd t van hem en alles wat ik doe en laat wil ik geven aan hem. ik schrijf dart nu zomaar  heel gemakkelijk even neer, maar in werkelijkheid is dit een dagelijkse strijd.  Ik kies er echter voor om mijn prioriteit niet  te laten zijn wat mensen van mij verwachten, maar ik wil dienstbaar zijn aan de enige levende Heer.  Gedisciplineerd?  Ach wat kan het mij schelen. Ik kies er voor om elke dag gewoon met Jezus te wandelen. met vallen en opstaan. 😀 ik probeer gedisciplineerd te leven. met andere woorden ik probeer als een discipel te leven. ik wil navolgen. mijn  leven  leven met God.

Een gedachte over “(on) gedisciplineerd zooitje.

Geef een reactie

