iedereen zoekt naar liefde

de studie die ik morgenvroeg  ga houden voor de mannen op de Spetse hoeve, Teenchallenge .

Iedereen is  op zoek  naar vriendschap en verbondenheid.  Relatie dus.Alleen is maar alleen.Er is veel eenzaamheid.  mensen  hebben het nodig om in contact te zijn met anderen.  niet voor niets heeft de halve wereld  facebook , hyves of wat dan ook.

Ik geloof dat dit erg oppervlakkige relaties zijn.  Ik heb zelf facebook en de helft van mijn volgers ken ik  niet eens.

Ik geloof dat iedereen echter op zoek is om de grote leegte van zijn hart te vullen.  De een doet dat door vriendschap te zoeken op facebook , de ander  is bezig dat  grote gat te vullen met andere dingen.  Ze sluiten als het ware vriendschap met drugs of alcohol.

Waarom  doen mensen dat op deze en vele andere manieren? Om zo zich af te sluiten van de werkelijkheid.  Omdat de werkelijkheid veelal te confronterend is geweest  en vaak zo teleurstellend, pijnlijk en niet zoals het zou moeten zijn.

Ik geloof dat we als mensen ons  vaak zo enorm proberen af te sluiten van  wie we werkelijk zijn en onszelf af te schermen voor alle gevaren van buiten af dat we onszelf bijna niet meer herkennen.

Vriendschap met Jezus word in kerken en door gelovigen vaak afgedaan als  het ultieme. Het  mooiste wat er is. het wordt vaak gepresenteerd als of je een knop zou  kunnen indrukken en ploep je bent gelovig.  Ik weet niet hoe jij  er over denkt, maar  ik denk dat dat laatste zeker niet waar is. en het ander waar is, maar wel afhankelijk vanuit welk perspectief je dat bekijkt.

Ik denk dat vriendschap met Jezus  niet zo eenvoudig is als veel gelovigen jouw willen doen voorspiegelen.  Mensen willen de weg naar God  soms voorspiegelen als een makkie, een mooi plaatje, eenvoudig en simpel, maar dat is gewoonweg niet waar.

Vriendschap met Jezus is  niet een simpele weg die je zou kunnen gaan.  je mag elke weg gaan  die je wil . we leggen je hier niks op. toch is dit een een onderdeel van  wat wij hier bieden om je van de  rotzooi te helpen. We geloven dat God een ander plan heeft met jou en jou leven.

Weet je vriendschap met Jezus is  geen oppervlakkige relatie zoals je die wel kent van de straat . van school , je werk, je maten in de kroeg. Wanneer het er op aan komt  zijn ze er niet werkelijk voor je.  Misschien dat je wat rommel kunt scoren, maar in wezen is het  dat  en meer niet.

God echter  wil dat we  zien hoeveel Hij om je geeft. Daarom kwam Jezus.  Niks oppervlakkigs , Hij moest er voor sterven aan een kruis na eerst afgeranseld te zijn.

We zijn afhankelijk geworden  van wat deze wereld ons  biedt.  We kunnen nagenoeg  niet meer zonder TV. Niet meer zonder  computers, mobieltjes, roken, drugs en alcohol.  We zijn slaaf geworden.

Maar weet je we hoeven niet langer slaaf te zijn.  Jezus noemt ons zijn vrienden.  soms lijkt het wel of Jezus  een soort van goeroe is voor  rijke  mensen en mensen die het voor de wind  gaat.  Mensen die  het allemaal  zo slecht  nog niet gedaan hebben in de maatschappij .  dit is echter een leugen die ons wordt voorgespiegeld.

 Jezus zegt in Lucas 4:18 het volgende:

 ‘De Geest van de Heer rust op mij, want hij heeft mij gezalfd. Om aan armen het goede nieuws te brengen heeft hij mij gezonden, om aan gevangenen hun vrijlating bekend te maken en aan blinden het herstel van hun zicht, om onderdrukten hun vrijheid te geven, om een genadejaar van de Heer uit te roepen.’

Jezus kwam dus met nadruk voor hen die het moeilijk  hebben, voor mensen  die gevangen  zitten in hun wereld. de gevangenis, maar ook in hun wereld van eenzaamheid, teleurstelling en wil  je  opnieuw bewust maken , je laten zien  dat er  een toekomst voor je is, en  hoop.  Dat je in vrijheid mag en kunt leven.

Hij zegt niet van , kom op  doe wat je wil en zeg gewoon dat je  gelooft en alles zal goed komen. Hij zegt dat we ons in matheus 16:24,25  het volgende:

‘Wie achter mij aan wil komen, moet zichzelf verloochenen, zijn kruis op zich nemen en mij volgen. 25 Want ieder die zijn leven wil behouden, zal het verliezen, maar wie zijn leven verliest omwille van mij, zal het behouden. 

Ik denk dat dit een kant van Jezus is die veelal ontkent word in de kerk, door mensen die zich gelovigen noemen.  Ze willen niet geconfronteerd worden met deze waarheid.  het is allemaal niet zo gemakkelijk .

er zijn geen gemakkelijke antwoorden er zijn heel veel vragen en met het beantwoorden van vragen komen er vak nog meer vragen los.

Ik geloof dat de werkelijkheid  met Jezus helemaal niet zo gemakkelijk is, maar dat wanneer we in relatie, verbondenheid met hem leven  werkelijke kracht ontvangen die we nodig hebben om  vrij te leven.  vrij van drugs natuurlijk, maar ook  vrij van alles wat ons vasthoudt om niet werkelijk  tot ons doel te komen.

Ik vraag me af hoe het met jou zit.  Ik  verlang er naar om werkelijk te zijn wie ik in wezen ben. ik wil tot  doel komen met mijn leven.  ik besef echter dat dit iets is wat voor jou misschien totaal anders is. misschien zeg je wel van ik hoef niet echt tot mijn doel te komen en wie ik ben, ach dat maakt me ook niet zoveel uit als ik maar  een beetje rust  kan vinden, gewoon  mijn  leven kan leiden zonder al die shit.

Weet je , ik heb geen idee hoe het zit met je diepste verlangens en gedachten.  sommigen van jullie ken ik nog niet eens, maar weet je  Jezus kent je. Hij kent jou gedachten je gevoelens t, je emoties en  hij weet ook hoe moeilijk je het hebt gehad, maar ook hoe moeilijk je het nu hebt.

Ik wil je zeggen dat je het juist nu nodig hebt om extra houvast te hebben in het leven. op eigen kracht ga je het gewoon niet redden.  Als  je hier  op die manier  al drugsvrij vandaan  komt dan  zul je tegen andere zaken in het leven blijven aanlopen, zaken waardoor je juist bent gaan gebruiken.

In de Minnesota of de aa is de 1e stap Erkenning,  je zult moeten erkennen dat je  het allemaal niet onder controle hebt gehad. en dat je  zelf niet bij machte was om je leven onder controle te houden.

Ik wil de nadruk leggen   Op Jezus vandaag.  Vriendschap met Jezus  kan je leven redden. Je een ander perspectief geven op jouw leven van vandaag, van nu.

Natuurlijk kun  je oppervlakkig  met het geloof omgaan .  je kan  er  zelfs helemaal niets mee doen en daar ben je vrij in.  We dwingen  je tot niets, maar  wat ik wil is  je duidelijk maken dat  leven zonder God een Hel is.

Ik weet dat  het niet gemakkelijk is  toe te moeten geven dat leven  zonder God  gewoon niet is wat je er van verwacht had, maar ik beloof je dat leven met Jezus ook niet zal zijn wat je er van verwacht.  Het is heel anders dan mensen je willen doen geloven.

het betekent  totaal anders leven,  niet meer leven alleen maar voor je zelf. Het betekent  soms moeite, pijn ook al willen anderen je misschien doen geloven dat geloven de gemakkelijke weg is om vrij te worden van drugs en je leven binnen no time weer op orde is.

weet je er is geen gemakkelijke weg om vrij te worden van drugs. Er is geen gemakkelijke weg om al je beschadigde  herinneringen weg te vagen, je wonden te genezen of je te bevrijden.

Het is wel de beste weg.  Jezus zegt:joh 14:6 Ik ben de weg, de waarheid en het leven.

Advertisements

3 gedachten over “iedereen zoekt naar liefde

  1. Het wordt inderdaad wel eens te vrijblijvend voorgesteld, alsof je een knipperlicht relatie met God zou kunnne hebben. We moeten de kosten berekenen en SERIEUS zijn in onze keuze! Fijn dat je dit morgenmet de mannen gaat doornemen Erik!

    Like

  2. Verslaafd aan hyves en facebook, bij mij was dat het geval…Reden om te stoppen. Inmiddels heb ik het niet meer, wat een vrijheid! Geen waardering meer hoeven halen uit vind ik leuks etc. Nu meer tijd voor andere zaken en voor wat er echt toe doet!
    Wees gezegend met je leven en succes met je blog!

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s