identiteit en vergeving

Ik zal maar gelijk met de deur in huis vallen: wie ben jij?  Een vraag die je aan de oppervlakte kunt beantwoorden, maar die je ook even werkelijk binnen kunt laten komen. veel mensen zijn hun hele leven op zoek naar wie ze zijn, anderen hebben een bepaald antwoord gevonden.  Bewust  wil ik er vandaag nog maar weer eens over schrijven naar aanleiding van een studie die ik afgelopen week bij Teenchallenge op de spetse hoeve gegeven heb over dit zelfde onderwerp.   omdat ik geloof dat veel mensen zoeken, maar de vraag is of ze op de juist plek zoeken naar hun identiteit.

wat je doet is niet wie je bent!

Veel mensen zoeken naar wie ze zijn en denken het te kunnen vinden in wat ze doen. in hun beroep of maatschappelijke positie bijvoorbeeld.  dit is echter niet wie ze zijn, maar wat ze doen en een functie die ze bekleden.  Anderen  zoeken wie ze zijn in hoe ze zich kleden of hoe ze er uit zien.  ze sluiten zich op de een of andere manier aan bij een bepaalde groepering. Zo heb je bijvoorbeeld skaters, alto’s, etc…  groeperingen waar ze zich bij thuis voelen, maar  nog steeds  is dit niet wie men werkelijk  is , maar  een groep waartoe je behoort of gewoon zoals je er uit ziet anderen vertellen op de vraag wie ze zijn precies wat ze allemaal doen of kunnen. Zo kun je zeggen ik ben een kunstenaar, maar het is in wezen niet wie je bent, maar je bent wel erg creatief.  Anderen laten zich in een bepaald keurslijf plaatsen door wat anderen over hen zeggen misschien zelfs met een familie naam. Je bent een echte….de Vries, Jansen, Gerritsen!

gevoelens zijn niet raar, maar wel onwaar!

Tevens gebeurt er veel in een  leven dat enorm veel indruk  maakt op een mens in zijn leven waardoor  je  leven een bepaalde invloed krijgt. Gelukkig niet altijd negatief, maar soms maak je in je leven wel degelijk zaken mee die enorm veel indruk  maken waarvan je zou kunnen gaan geloven dat je niets waard bent.  zaken die een verkeerd en verwrongen beeld geeft van wie je nu werkelijk bent.

je zelf beeld klopt soms niet met de werkelijkheid door allerlei zaken in het leven bijvoorbeeld door:  gebrek aan liefde en waardering. Door geestelijke en/of lichamelijk misbruik. Door  deze gebeurtenissen kun je gemakkelijk gevoelens van ik mag er niet zijn”ontwikkelen.  Je voelt  je waardeloos en  onbelangrijk.  Dee gevoelens zijn absoluut niet raar, maar ik wil ze gelijk bestrijden door te zeggen dat ze onwaar zijn.  de gevoelens zijn niet raar, maar wel onwaar!

Door allerlei gebeurtenissen  plakken we soms verkeerde gevoelens bij verkeerde beelden of gebeurtenissen.  Ik zal uitleggen wat ik bedoel:  zo kunnen we ons waardeloos voelen als iemand  ons slecht behandeld, terwijl in wezen  niet wij ons slecht zouden moeten voelen, maar die ander die ons slecht behandeld.

Jouw identiteit ligt in christus!

Wat ik nu duidelijk zou willen maken is  het volgende:  je vind jou identiteit niet in hoe je er uit ziet, in wat je hebt of doet, maar ook niet in wat je hebt meegemaakt in wat je is overkomen en wat anderen van je zeggen. zelfs niet in wat je hebt gedaan of wat anderen jouw hebben aangedaan. En niet in hoe je tegen jezelf aankijkt. Jouw identiteit ligt in christus!

Weet je Hij heeft jou en mij al uitgekozen  voor we geboren waren, sterker nog, Hij had jou al bedacht voordat de wereld überhaupt bestond. Lees maar eens in Efeze 1:4. Dus! Alleen in in Jezus Christus vind je je ware identiteit. Hij is de enige die antwoord kan geven op jouw vraag: Wie ben Ik?

Ik weet niet of je ooit gehoord hebt van de term in Christus zijn? dit is een bijzondere term die we zelf misschien niet altijd gebruiken, maar  die in de Bijbel vaak genoemd word. vooral in de Romeinen brief, maar ook elders.  Een bijzondere term die we ons misschien meer bewust zouden moeten zijn of  worden.  wanneer we geloven  in Jezus christus, dan zijn we als het ware In Hem.  dan zijn we nog altijd  een apart individu , maar we zijn in hem, ik stel me dan een vrouw voor die zwanger is,  het is een zwangere vrouw in de baby is In haar.  Als we dus In christus zijn dan  is onze Identiteit in hem, al  is een baby in de buik van de moeder al een apart persoon, toch is de identiteit van de baby  In haar.  Zo mag jouw identiteit ook In Jezus zijn!

Dit betekent dat  alles wat mij is overkomen, overspoelt misschien zelfs, inclusief zonde en schuld niet meer iets is wat wij alleen hoeven te dragen, maar wanneer we In hem zijn draag Jezus dit voor ons. Sterker nog Hij heeft het reeds gedragen, Hij is er voor gestorven aan het kruis.

Belangrijk is echter dat het hier niet  ergens is blijven hangen en we dus  telkens weer geconfronteerd kunnen worden met de feitelijke waarheid van  de omstandigheden, maar dat Jezus ook  is  opgestaan  en door Heilige Geest  ook vergeving uitdeelt aan wie dat maar wil ontvangen.

Je hoeft geen vergeving te ontvangen over datgene wat jij niet hebt gedaan en ook niet over wat jou is aangedaan!

Veel mensen  geloven dat God bestaat, ze  volgen zijn regels als het ware al, maar  de vraag is of ze dat doen uit overtuiging  bijvoorbeeld door hun opvoeding of dat ze het doen vanuit relatie.   In relatie is vergeving belangrijk.  en om In Christus te zijn  heb je vergeving nodig.

Misschien vraag je je af  wat je met vergeving moet en waarom jij  vergeving nodig zou hebben in je leven. laat ik helder en duidelijk zijn: Je hoeft geen vergeving te ontvangen over datgene wat jij niet hebt gedaan en ook niet over wat jou is aangedaan! Ik wil echter duidelijk maken dat het wel degelijk belangrijk is  om te beseffen dat je de moeite waard bent, dat het verkeerd is om te laag over je zelf te denken.

Vergeving vragen brengt ons echter bij Identiteit, bij Wie ben ik ? mijn vraag is : wie ben Jij?  Hoe denk je over je zelf? Hoe denkt God over jou?  Ik geloof dat het belangrijk is om hier de relatie  tussen  zonden , wonden en bonden te bespreken.

We zien dingen die we verkeerd doen als zonden, wat ons overkomt, wat door anderen of door omstandigheden gebeurt  en ons verwond dat  is niet onze schuld en daar vragen we ook geen vergeving voor  toch?  En dat we vastzitten aan bepaalde gedachten die daarmee samenhangen, gevoelens die  we  niet los kunnen laten of  niet meer werkelijk kunnen ervaren  of dat we  werkelijk vastzitten in gedachten  etc…  dat is niet ons pakkie an, dat ligt  buiten ons vermogen denken we.  Dat ervaren we zo, we voelen dat zo , we willen hier ook niet echt aan.

Je komt niet tot je doel. Dat is zonde!

Zonde is echter meer dan  het verkeerd doen van dingen, zoals liegen of stelen. Stelen is een zonde, moord is een zonde,  en zo kunnen we nog  doorgaan, maar  wanneer je  slecht over je zelf denkt, wanneer je je zelf een loser noemt of een faillure?  Zonde is meer dan het doen van foute  dingen in ons leven.  zonde is ook een combinatie van zaken die voortkomen uit het zondige gedrag van anderen waardoor wij slecht over ons zelf zijn gaan denken.  Zo  kun je door seksueel misbruik je zo enorm vies  voelen en minderwaardig, je schamen dat je leven er dusdanig door beïnvloed word dat je niet  meer kunt leven zoals je zou willen, maar ook niet meer zoals het door God was bedoeld.  dat ben je gewond en soms ook gebonden door  een bepaalde gebeurtenis. Je komt niet tot je doel. Dat is zonde want er is zoveel goeds in je dat niet  tot zijn recht komt.

Het kan zijn dat je boos ben omdat je bent gepest en niemand meer kunt vertrouwen, het kan zijn dat je je waardeloos voelt omdat je  in een bepaalde relatie te ver bent gegaan, maar dit niet meer terug kan draaien. Het kan zijn  dat je niet meer kunt geloven  dat je een bijzonder mens bent omdat je dit nooit zo ervaren hebt omdat je altijd afgewezen  bent. je bent gewond, je bent gebonden misschien ,aan allerlei gedachten en gevoelens die je geestelijk vasthouden  om degene te zijn die God In jou heeft gelegd. Een pracht mens die  verworden is als een hoopje ellende en er zelf niet uit kan komen.

je bent mooier en sterker dan je ooit voor mogelijk hebt gehouden.

Allen vergeving  kan jouw  wonden genezen, kan je vrij zetten van de banden in je leven. alleen vergeving  kan je werkelijk vrij maken van  deze foute gedachten van minderwaardigheid en tekort schieten en de negatieve gedachten over wie je bent.

God heeft de mooiste gedachen over jou. In jeremia29:11-14 zegt hij: Want Ik weet, welke gedachten Ik over u koester, luidt het woord des HEREN, gedachten van vrede en niet van onheil, om u een hoopvolle toekomst te geven.  Dan zult gij Mij aanroepen en heengaan en tot Mij bidden, en Ik zal naar u horen; dan zult gij Mij zoeken en vinden, wanneer gij naar Mij vraagt met uw ganse hart. Dan zal Ik Mij door u laten vinden, luidt het woord des HEREN, en in uw lot een keer brengen.

Ik wil dat je weet dat je bij God terecht kan  niet slechts zoals je bent, maar dat hij je  meer dan waardevol vind.  Dat je bereid bent te  zien wie je werkelijk  bent, te accepteren wie je bent in Hem of  los te laten wie je was.  zodat je ook werkelijk kunt zijn wie je bent.  vasthouden aan het oude, de schuldgevoelens, de stickers die anderen op je hebben geplakt of die jij jezelf hebt gegeven door of onder barre omstandigheden bepalen niet wie je bent.  je neemt ze mee als ervaring in Wie je werkelijk Mag zijn, maar je bent  meer dan je ervaringen, meer dan wat anderen vinden of zeggen, je bent mooier en sterker dan je ooit voor mogelijk hebt gehouden.

  • Je mag  een nieuwe schepping zijn- 2 kor 5:17
  • Een vriend van Jezus- Joh 15:15
  • Een kind van God -1 Joh 3:1
  • Een heilige-ef1:1
  • Iemand die alles kan- fil 4:13

Wie je bent  bepaalt ook in hoge mate hoe jij je gedraagt. Als jij jezelf blijft zien als  een loser, dan is je gedrag wellicht ook zo en anderen zullen je als dusdanig gaan zien. als je je zelf ziet als een zondaar dan zul je je ook als zondaar gaan gedragen.  Als jij jezelf ziet als  een nieuwe schepping dan zul je je ook zo gaan gedragen.  Als je werkelijk door God geroepen weet om een vernieuwd leven te leven dan wil je ook werkelijk die verandering  gaan leven.  je mag  een nieuw leven leiden. Totale verandering ondervinden in je leven. verandering naar wie je in wezen al bestemd was te zijn. veranderen naar wat in je ligt verborgen.  In 2 kor 5:17 staat het zo: Zo is dan wie in Christus is een nieuwe schepping; het oude is voorbijgegaan, zie, het nieuwe is gekomen.

Een gevoelig onderwerp wellicht voor jou. Misschien wil je er over spreken, schrijven, je mag me gerust benaderen. Ik heb geworsteld met veel van de genoemde issues en weet je soms worstel ik nog, maar ik weet wie ik ben en als ik kan wil ik voor je bidden, met je bidden, je vertellen over wie Jezus christus is.  neem gerust contact op.

Ik heb zelf veel gehad aan wat Jos Douma heeft geschreven over pneumapastoraat, dit zul je vast ook in mijn schrijven herkennen

Geef een reactie

