ontdek je talenten!

DEEL 1

Soms zitten we in een fase  van ons leven dat we ons afvragen;  “wat nu?  Wat moet ik doen? “ je ziet het misschien even niet meer zitten of stelt je gewoon  allerlei vragen. Het is vaak dat we juist op zulke momenten even gaan zitten( niet bij de  pakken )om na te denken en zaken op een rij te gaan zetten.  Vragen  als “wat nu ?” en “welke mogelijkheden zijn er?”  zijn hele goede  vragen. “Wat heb ik in Huis?”

Vaak zijn het juist de moeilijke momenten in je leven die juist zo waardevol zijn. uitstap momenten.  momenten van bezinning.  Geen gemakkelijke momenten , maar wel waardevolle momenten al zie je dat op dat moment vaak niet direct.  Momenten van bewustwording. Weet je?   je hebt heel wat in je mars. Je hebt Het in je.  Dat is wat ik geloof. God heeft het in je gelegd.   Lees dit maar eens. Een gedeelte wat je wellicht op dit weblog vaker hebt  gelezen maar die enorm waardevol  kunnen zijn.

de man zonder ledematen

Ik moet op dit moment denken aan Nick Vujicic de man zonder ledematen. (Zie de film onderaan de pagina) Deze man  zou zich gemakkelijk  terug kunnen trekken uit de maatschappij. Hij had gemakkelijk kunne zeggen dat hij  een hoopje ellende was en er voor hem geen mogelijkheden zouden zijn en iedereen zou dat gemakkelijk aanvaard , gelooft en begrepen  hebben.

God is echter een hele bijzondere God, Hij maakt van de meest onmogelijke situaties  iets wat juist waardevol is.  Hij maakt van datgene wat wij in huis hebben iets wat meer dan de moeite waard is.  de vraag is echter niet wat  heeft Nick of wat heb ik in huis, maar wat  heb jij in huis.

waar bloei jij van op? 

Goedegebuure, de schrijver van het boek Ademruimte stelt in zijn boek de vraag: wat  zou je doen als je een miljoen  zou ontvangen en er mee mocht doen wat je zou willen?  maw wat als er geen obstakels zouden zijn om jouw leven te leven? wat zou je doen?  wat als er mogelijkheden genoeg zouden zijn , wat als er niets meer was wat je in de weg zou staan?  Waar ligt jouw persoonlijk verlangen , wat is je passie, waar bloei  je van op?

Ergens in jouw leven is er een verbinding  te maken tussen je passie, je dromen, je verlangens , wat je hebt meegemaakt, je ervaringen en je talenten. Het vreemde is dat je talent niet altijd datgene is waar je ook erg goed in bent. het is de combinatie van de eerder genoemde factoren.

ontdekken van mijn talenten

Ik persoonlijk vind het  erg leuk om zo nu en dan een bloemstuk te maken. ik kan dat ook erg goed( al zeg ik het zelf) ik kan enorm goed  bruidswerk maken en ben daar ook erg handig in. Ik kan het redelijk nel en maak erg mooie stukken. Is het mijn talent.? Ik geloof het niet. waarom niet? het heeft niet mijn hart. Ik vind het zo nu en dan leuk, maar mijn talenten liggen elders.

 Ik vind het persoonlijk fijn om me enorm in de mens te verdiepen. Relaties aan te gaan. ben ik daar goed in? Nee. Ik heb altijd een bepaalde periode nodig om menen te leren kennen en dat vind ik niet altijd gemakkelijk. Ik ben verbaal soms er ingewikkeld voor de mensen die ik juist graag wil benaderen.  Verdiep me graag inde mens in de context, maar tegelijk ben ik geen therapeut. Dat gaat net te ver voor mij. ik heb ontdekt door vallen en opstaan dat  counseling en coachen meer mijn ding is.

combinatie van zaken

Zo heb ik op de Spetse hoeve dan ook een geweldig e plek gevonden waar ik als  begeleider  op verschillende gebieden kan en mag functioneren. Ik doe groepswerk, maar ook individueel mag ik actief zijn. ik doe studies en  maak plannen… kortom een veelzijdige baan waar ik me thuis voelen waar ik ook zelf in ontwikkeling blijf.

Daarbuiten doe ik nog een aantal zaken die  daar mee te maken hebben.  zoals schilderen , schrijven zoals je ziet en  ik geniet van de combinatie van zaken tussen werk en privé en de afstand daar dan weer tussen.  Een rare  combinatie die  mede door allerlei gebeurtenissen is mijn leven meer  plek hebben gekregen .  verschillende diepe zaken hebben  meegeholpen om mijzelf en mijn talenten te vinden. Zaken als  een burn out, verlies van mensen, teleurstellingen etc…

ervaringen zijn waardevol.

Ik probeer het niet in eerste plaats over mijzelf te hebben, maar wel  uit te leggen hoe dingen kunnen verlopen en je er mee te bemoedigen om ook zaken in jouw leven op een rij te krijgen. zaken waar je wellicht al enorm mee vertrouwd bent, maar waar je zelf nauwelijks of geen waarde aan hecht kan een enorme bron van zegen zijn.   weetje er is niemand zoals jij .

Er kunnen in je leven zaken zijn die je heb of hebt meegemaakt die juist die speciale  combinatie vormen  dat jij daardoor  de meerwaarde krijgt  en dat je dat nooit zo hebt gezien. Ik  hoop dat je de ogen zullen opengaan.  Dat jouw leven zinvol zal zijn en je  plezier zult hebben, gewoon zoals je bent.  God heeft jou persoonlijk op het oog en heeft jouw gegeven  wat je nodig hebt om tot je doel te komen.

wat is jouw olie? 

 Er is olie voldoende, maar nu nog de vraag in welke  vaten  ga je het gieten. Daarover  wil ik het hebben in het volgend blog.  ik zou het voor nu erg leuk vinden als je  het aan zou durven om hieronder minimaal 3 kernwoorden te beschrijven over wat de olie in jouw leven is.  lees daarbij nogmaals dit gedeelte nog eens.

Geef een reactie

