knipoog van mij voor jou!

Ik weet niet hoe jij in het leven staat, maar vermaken veel mensen  zich met leedvermaak. Vermaak ten koste van de ander. we zijn ons er misschien niet altijd bewust van, maar wat doen we de ander soms aan.  wat zijn bepaalde opmerkingen kwetsend en neerbuigend.  Wat gebeurd er veel in een mens wanneer hij wordt gekleineerd of uitgelachen word. De gevolgen kunnen ronduit vernietigend en onherroepelijk zijn.

krassen en scheuren.

Hoeveel van ons zijn er niet voor schut gezet met alle gevolgen van dien. Hoe vaak ben jij  uitgelachen met  de daaruit opgelopen krassen en scheuren op je ziel? Of misschien moet ik het anders stellen: hoe vaak heb jij miemand  beschadigd door iemand uit te lachen of door de woorden die je hebt uitgesproken?  Soms misschien op een boze manier, maar soms  op een cynische en grappige manier en hem of haar op die manier voor schut gezet?

Waarom doen we dat toch?  Ik geloof dat we onszelf willen profileren . ik heb daar al eens over geblogd. Maar wat zou het geweldig zijn wanneer we anderen zouden kunnen opbouwen .  er zit immers kracht in woorden.  Woorden kunnen afbreken en vervloeken, maar ook  opbouwen en ondersteunen, bemoedigen, helpen.  Wat zou het fijn zijn als onze woorden woorden van belangstelling zouden zijn .  wat zou het goed zijn om  onszelf eens in de ander te verdiepen alvorens hem of haar te veroordelen en hem of haar cynisch te benaderen.

makkelijk zat?

Iemand uitlachen is redelijk gemakkelijk, vooral als er een aantal met je mee lachen , maar  iemand bemoedigen, stimuleren, oppakken en meenemen vraagt moed en energie, maar ook dat we onszelf kwetsbaar durven opstellen.

Wanneer wij ons vermaken ten koste van de ander, wanneer ik iemand kleineer in een gesprek of zelfs in mijn gedachten al dan ben ik niet bezig met Gods koninkrijk , dan heb ik niets van Zijn koninkrijk begrepen. Dan besef ik te weinig van het feit dat God van mensen houdt.

Wanneer Jezus de voeten van Zijn discipelen wat dan leert Hij hen om de miste te willen zijn. wanneer we de ander op zo’n moment niet serieus  nemen, spottende of kleinerende opmerkingen maken of lachen ten koste van een ander hoe zou dat dan binnenkomen?We creëren vaak een verkeerd beeld van wat dienen en dienstbaar zijn inhoudt.  We spreken over het dienen van God en het volgen van de Heer Jezus en ondertussen  doen we het tegenovergestelde.

dienen met een lach en een knipoog.

Ik verlang er naar om te leren dienen door mensen toe te lachen en niet uit te lachen. Ik wil een knipoog geven in plaats van een rottige opmerking, een hand  of een tikje op de schouder die meeleven toont en een hugg om gewoon te zeggen dat ik van iemand houdt.

Ik geloof dat God ons wil veranderen en dat er ook verandering zal optreden naar anderen toe wanneer wij  veranderde mensen zijn.  wanneer  we onze houding aanpassen zullen wij veranderen, maar ook onze omgeving. Onze manier van doen zal anders zijn en daarmee ook hoe anderen naar ons kijken.  We zullen wanneer we  bereid zijn energie in anderen te steken ontdekken dat mensen een reden hebben voor bepaald gedrag en hen  ondanks dat lief kunnen hebben. ik verlang er naar dat ik , maar daardoor ook anderen zullen veranderen naar het beeld van Jezus Christus

Geef een reactie

