individuele leiderschap?

In de kerk wordt veel gesproken over leiderschap.   ik denk hier over na en vraag me af wat nu werkelijk een leider is.  als ik me dat afvraag is dit omdat ik geloof dat er in de kerk wel erg veel aandacht ligt op het gebied van leiderschap, maar wel erg  weinig  op de dienstbaarheid die dit van een leider vraagt.

verschillende vormen van leiderschap.

Een leider zou je herkennen aan de volgelingen die hij heeft heb ik ooit eens gelezen.  Volgens mij is dit een uitspraak van Rick Warren als ik me niet vergis.  Is een leider  zonder volgelingen een leider? Natuurlijk zit er in sommige mensen iets wat andere mensen kan overtuigen en ook meeslepen om met hem mee te gaan.  als het ware voor iemand uit te gaan en hen  iets duidelijk te maken.  dit is een vorm van leiderschap. helaas zit daar soms ook  leiderschap tussen die niet  goed zijn.  ik denk aan allerlei leiders die mensen in een groep willen houden om er misbruik van te maken voor eigen gewin zoals bepaalde sekten.

Echter ook in de kerk zie je dit  soort leiderschap. veel dominees hebben in bepaalde klerken enorm veel invloed. Niets mis mee op zich volgens mij. Het is goed te zien dat bepaalde geestelijke leiders, voorgangers, dominees, of hoe men ze ook wil noemen een bepaalde invloed hebben.  zo kennen we natuurlijk allerlei mensen  vanuit het buitenland met hun mega kerken en ook hier in Nederland zie je dit langzaam opkomen. Ik denk aan de Bethel in drachten bijvoorbeeld.  een grote kerk die natuurlijk geleid word door meerdere mensen , maar waar  toch ook wel een specifieke leider centraal staat. Nl Bottenbley.

Er zijn dus verschillende vormen van leiderschap. je hebt leiders van bedrijven, van kerken, van sekten.  Mensen die mensen leiden.  Gelukkig zijn daar een hoop goede leiders bij, maar ook een hoop minder goede.  Dus dit betekent dat we goed uit moeten kijken wie we volgen.   Door wie worden wie we ons laten beïnvloeden.

dienend leiderschap

Een goede leider  is een leider die een positieve invloed heeft op het leven van de ander .  een goede leider verlangt er niet naar om in eerste instantie een bepaalde positie te bemachtigen, is dus niet op zichzelf gericht, maar op het welzijn van anderen. is gericht  op relatie en communicatie met anderen en de positie van anderen.  dit laatste in de zin van: Hij wil dat mensen op een hoger plan komen  met/in hun leven, tot hun doel komen. Een goede leider heeft respect voor de autonomie van mensen. is in wezen dienend tov de ander.

ik geloof dat wij als mensen allemaal een soort van leiderschap in ons hebben.  ieder mens heeft iets in zich  waarmee hij de ander zou kunnen dienen.  Ik geloof dat men door te dienen de ander kan helpen om inzichten te verwerven.  Sterker nog ik geloof dat men vaak  meer indruk maakt  door een zacht moedige dienende  houding dan door  schreeuwerig leiderschap. dit laatste is veelal afgedwongen leiderschap. ik denk aan de politieke verkiezingen. De  man die de meeste connecties heeft en het mooist kan spreken en  goed kan overtuigen  en de mensen het meest belooft is vaak de leider  die gekozen wordt.  zijn dit per definitie slechte leiders?  Nee dat  geloof ik niet en soms  kan dit zelfs op een bepaalde manier  dienend zijn. dienend aan het volk  bijvoorbeeld.

communiceren en relatie

ik geloof echter dat  wij zelf ook  leiders  kunnen zijn door  mensen te beïnvloeden, op kleinere schaal wellicht, door  er gewoon voor de ander te zijn.  mensen te helpen  andere keuzes te maken in hun leven.  niet door iets af te dwingen, maar door open te staan en in relatie met hen te zijn.  de mens verlangt er veelal nar om gezien te  worden in aan zien te zijn bij anderen.  geëerd te worden. ik geloof echter dat  bepaald leiderschap juist daar begint waar men anderen eert. Waar men anderen dient in wie ze zijn. om wie ze zijn en van ze te houden.  Ik geloof in ontmoeting met mensen. open staan  naar de ander en hen vertellen wie je bent.  niet  slechts de grote dingen die je  in je leven  hebt gepresteerd of wat je nog zou willen presteren, maar  kwetsbaar  in de precaire zaken van je leven.

durf je te erkennen dat je het ook allemaal niet weet?  Ik geloof dat je daarmee vaak veel erkenning geeft aan de problematiek van de ander en daarmee  de ander kunt helpen om te ontdekken wie hij of zij  werkelijk is.  communiceren en relatie zijn  mijn stokpaartjes. Dit  zijn de  zaken waarvan ik geloof dat het leidt  tot werkelijke ontmoeting( nog zo’n stokpaardje).

individuele gemeenschap? 

Ik geloof persoonlijk dat dit is wat God verlangt van mensen . dat we  er zijn voor  anderen. dat we vanuit onze relatie met God, de ander mogen en kunnen dienen en daarmee  een andere vorm van leiderschap  laten zien. niet grote groepen mensen die  mij volgen, maar grote groepen mensen die leren Jezus  te volgen.  Hem  anders gaan zien  door een andere manier van  leiderschap, dienend leiderschap niet gericht op groepen maar op het individu.

Ik geloof dat God in ons in groepen wil brengen, maar ons individueel wil  kennen en met ons leven.  Hij verlangt er naar dat we leren om samen te zijn, elkaar te dienen en op te bouwen vanuit wie we zijn in Hem.  Hij is de grote Leider, de Koning, de Heerser, maar ook onze Vader en Vriend.  Die zelf ook klein en kwetsbaar is geworden en vandaar uit jou en mij heeft aangesproken.  “Volg Mij”.

4 gedachten over “individuele leiderschap?

  1. He Velematje… grotendeels met je eens.
    Ik geloof dat een leider is als een ober.Een goede ober neemt de bestelling op, vraagt dus wat mensen nodig hebben. Daarna komt hij ( als een goede ober is, telkens kijken, vragen of zijn mensen nog iets nodig hebben. Dienstbaarheid dus, maar ook relatie en communicatie.
    Ook let hij erop dat de mensen zich wel aan zijn regels houden in de herberg, de herberg waar hij mag werken voor de Grote Baas.
    Ik wens je een fijn weekend en bovenal Gods zegen in dat denkhoofd van jou….!
    En …..ik vind je wel een goede ober !!!
    Janneke

    Like

    1. @ Janneke. De regels zijn belangrijk voor ons en de ander, maar wanneer wij werkelijk veranderde mensen zijn en ons bewust worden van wie God is en dus ook waarom bepaalde regels er zijn we ons daar minder op hoeven te fixeren. we zijn vaak heel erg gefixeerd op de regel tav de ander. natuurlijk mogen we anderen leren onderhouden al wat geschreven staat, maar dit vanuit discipelschap. de ander dienen en meenemen in hun proces en van daaruit ontdekken dat er ook in ons eigen leven zaken zijn waar we aan mogen werken om ook zo zelf groeiend te blijven.

      Like

    1. @Marja Meijers helaas zie ik (ook in de kerk) veel autoritaire figuren die dan zeggen dat dit autoriteit is. Jezus sprak en handelde vanuit autoriteit omdat Hij wist wie hij was en vanwaar Hij kwam. ( wie gezonden had. ) we kunnen gemakkelijk zeggen , roepen, schreeuwen dat we door God geroepen zijn, (autoritair gedrag) maar het in wezen gewoon niet zijn. dienend leiden is wat mij betreft zeker niet het zelfde als kruipend lijden, maar weten wie je bent in Christus( dus jezelf zijn) en dus weten dat God ons gezonden heeft. dus zijn we geroepen om te dienen met autoriteit. inderdaad!

      Like

Geef een reactie

