heb je Gods Geest in de hand?

Wanneer er in de  kerk gesproken wordt over de Heilige Geest merken we dat er soms angstvallig met de billen geknepen wordt. nu moet ik toegeven dat ik soms zelf ook wel wat moeite heb  aangaande uitspraken over de Heilige Geest die tenenkrommend  werken op mij persoonlijk.

Vooral als er in de naam van de Heilige Geest  iets naar anderen of mij persoonlijk gezegd wordt als  zijn de dit zou je al dan niet moeten doen.  als iemand  dingen uitspreekt als waren ze van God en dit is hem direct door de Heilige Geest ingegeven wordt ik persoonlijk wel erg voorzichtig.  Ik zeg niet dat mensen geen woord  kunnen krijgen van God hoor. Daar geloof ik zeker in. Ik geloof dat de heilige Geest mensen gebruikt om anderen  iets duidelijk te maken, maar ik geloof ook dat er in christelijke kringen ook vaak gemanipuleerd wordt in de naam van de Geest.

Natuurlijk moet het duidelijk zijn dat we wel degelijk Gods stem door de Heilige Geest kunnen verstaan in ons leven.  natuurlijk is het zo dat de Heilige Geest wel degelijk in ons leven werkzaam wil zijn. De Heilige Geest kunne we in ons leven toelaten en  vragen ons te helpen en dingen duidelijk te maken, maar de Heilige geest is niet  in die zin oproepbaar dat wij Hem kunnen gebruiken  zoals wij dat willen.  Hij doet wat Hij wil.

Ik geloof dat mensen hier vaak over vallen. Sommige mensen willen de Geest gebruiken. Ze spreken dan misschien zelf over de kracht van God, maar dat bedoelen ze veelal dan ook. de Geest is echter niet een kracht van God, maar de Geest is een persoon van God.  Hij wil aanwezig zijn als persoon om mee te spreken en te overleggen.  Wanneer we aangesproken worden door anderen die ons iets te zegen hebben namens God , wellicht moeten we dan  voorzichtig zijn en luisteren wat ze te zeggen hebben, maar laten we vooral ook luisteren naar wat de heilige Geest ons persoonlijk daarover te zeggen heeft.

Het is zo gemakkelijk om je te laten verleiden om te doen wat anderen zeggen wanneer ze mooie beloften voor/over ons uitspreken in de naam van God en daarbij benadrukken dat het God is die  het ze door de Geest gezegd heeft, maar hoeveel is er van de Geest in de woorden die ze uitspreken?  hoeveel van hen zelf? Hebben ze juist geïnterpreteerd of hoe komen de woorden over? Of zeggen ze iets om dingen gedaan te krijgen? wanneer het woorden van de Geest waren zal het duidelijk worden of dat zo is.  vooral als ze aan jouw geadresseerd zijn, dan zal God ze ook naar jouw persoonlijk duidelijk maken.  misschien duurt het even, maar God heeft de tijd. laat je door anderen niet in een hoek duwen omdat ze vinden dat jij iets moet doen omdat de Geest het hen heeft gezegd.

Toch kan het zo zijn dat je in wezen weet dat bepaalde woorden die gesproken worden voor jou zijn. soms is het goed ons dat ook werkelijk bewust te worden.  met Hem er over te spreken. God is een God van relatie en du s zal God  ons ook vanuit die relatie met hem helpen. Hij zal ons steunen omdat Hij ons liefheeft. Wanneer  het woorden van Hem zijn in ons leven zal God ze ook waar gaan maken wanneer wij ons leven  daar naar richten.

Wanneer we weten dat God ons roept op de en of andere manier, doordat we iets in de bijbel hebben gelezen of doordat we iets specifieks ervaren hebben in ons leven. een woord hebben gehad, een duidelijk gevoel waardoor we gewoon weten dat het God is die  tot ons spreekt dan is het goed om dit ook werkelijk te doen.  vaak  gaat dat juist  voorbij aan dat wat we normaal zouden doen of denken.  Immers wat we vanuit ons zelf willen doen , vanuit ons persoonlijk verlangen, ons ik gerichte denken kan God in die zin niet gebruiken. Wij weten niet echt wat goed voor ons is maar de geest in ons weet dat.

Daarom zouden we ons oude leven achter moeten laten zodat we een veranderd leven kunnen aannemen.  Ook ons denken en daarmee ook ons handelen  zou meer gericht op God moeten zijn.  zodat we door de Geest veranderd zullen zijn.  vernieuwd door de vernieuwing van je denken.  Je oude ik , je oude gewoonten, je oude maniertjes  die je vasthouden aan je oude leven zonder God wil Hij in je veranderen.  zou je hem dat allemaal willen laten doen?  durf je God de ruimte te geven om door zijn Geest in je te werken?

Wanneer we ons laten leiden door de Geest  betekent dat niet dat we zomaar klakkeloos achter lek vreemd gevoel of  gebeurtenis moet aanrennen, maar we mogen zoeken naar wie God is en wat Hij ons te zeggen heeft op allerlei manieren.  Hij wil met ons spreken, communiceren.  Dat is zeker, maar wil jij ook luisteren? Dat is een  andere vraag. Durf je tijd te nemen om met God  in gesprek te zijn? durf je tijd te nemen om te geloven dat je kan veranderen door het werk van Christus in je toe te laten?  Durf je toe te geven dat Hij de Hoger macht is in je leven die je  werkelijk kan veranderen?

Ik spreek hier duidelijk van de Hogere macht, er is geen Hogere Macht dan God . Wanneer we de Heilige Geest  slechts zien als  een kracht in ons en niet als de derde persoon van God zouden we alles nog altijd zelf in de hand hebben.  laten we eerlijk zijn hoeveel hebben we nu werkelijk zelf in de hand?   Ik heb gemerkt dat wanneer ik zaken zelf in de hand neem er van alles uit de hand loopt in mijn leven.  wanneer ik echter  meer en meer  leer om alles uit handen te geven aan God door de heilige geest  er zoveel meer mogelijk is dan ik ooit  had verwacht.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s