dienend leven.

Dienend leven is een ander leven dan we gewend zijn. we zijn gewend vooral aan ons zelf te denken, maar  wanneer we onze handen uitstrekken naar onze naasten zullen we merken dat we  zelf ook zullen veranderen.

Ooit kwam ik eens een keer bij een wijs ouder stel vandaan omdat ik wist dat ze beschadigd waren geraakt door  bepaalde omstandigheden in hun leven.  ik kwam om hen gewoon te bemoedigen.  Ik vertelde  dat ik niet zoveel te zeggen had, maar graag met  hen wilde delen en voor hen wilde bidden. Ik deed dat ook en na een uurtje of misschien wel iets langer, vertrok ik en deze wijze man  bedankt me en zei, weet je Erik, ik dank je nu en dat meen ik uit de grond van mijn hart, maar weet je, als je straks in de auto zit en op weg gaat naar huis  ben je blij dat je gekomen bent. je zag er tegen aan om te komen misschien,maar God maakt blij door  zulke dingen heen. En in de auto herhaalden deze woorden zich en ik was blij, zo blij dat de tranen me over de wangen liep.  Dit zijn de meest geweldige ontmoetingen. Geen grote wonderen, geen spraakmakende ervaringen en toch veranderd het iets in ons als we onszelf kwetsbaar en dienstbaar op durven stellen.

Liefde, openheid, , vriendelijkheid , delen met anderen is zoveel mooier en levert zoveel meer op dan  de negatieve uitingen die we vaak zo gemakkelijk doen.  mopperen op je kinderen bijvoor beeld levert juist  vaak meer tegengas op. en je wordt zelf ook  chagrijniger en bozer dan voorheen.  Testen wijzen  dan ook uit dat het vel beter is om je kinderen te bemoedigen. Helaas moet ik toegeven dat ik ook hier nog wel een enkel leerpuntje heb, maar als we leren om open te staan voor  de ander, je kinderen, je partner of zelfs ten opzichte van iemand die je iets heeft aangedaan levert dat meer op dan je zelf  verwacht.

Als we blijven wijzen naar de ander zeggen we eigenlijk : ik doe het  beter dan jij. De vraag is of dat wel zo is. ik doe misschien bepaalde zaken inderdaad beter, maar is het niet zo dat er ook zaken zijn die jij beter doet?  Dat is wat ik geloof. We kunnen wijzen naar de  ander. ons hoger stellen, ons opstellen als rechter over de ander en oordelen, maar wat levert dat op?

Ik geloof dat wanneer wij bereid zijn om te dienen, om de minste te zijn we er beter uit komen dan wanneer we rechter willen spelen en de ander er wel eens op zullen wijzen wat ze allemaal verkeerd doen en verkeerd hebben gedaan.  Wat kan ik voor je doen? klinkt een stuk beter als: jij doet alles verkeerd, luister naar mij!

Er is niks aantrekkelijks aan een belerende houding. Er is niks aantrekkelijk aan  ik gericht denken en handelen.  Ik gericht denken en handelen is dan ook niet gericht op wat de ander wil en dus levert het ook niets op voor die ander.  wanneer we wij  gericht zijn en  samen onderweg is dat een heel ander verhaal.  Dan kan er veel gezegd worden  met soms een heftige inhoud, maar ze is dan niet  gericht op wat de ander verkeerd doet, maar op hoe we  er verandering in aan kunnen brengen.

Ik geloof dat we  elkaar nodig hebben. we zijn gemaakt voor relatie en communicatie. Dat ligt in ons besloten. Niet instinctief reageren zoals dieren dat doen, maar daarin heeft God ons juist anders gemaakt. daarom worden we ook wel de kroon van de schepping genoemd.

Wanneer we werkelijk beseffen dat God ons  zo enorm liefheeft en dat we de moeite waard zijn, dan willen we dat delen, dan willen we de ander dienen om die ander die zelfde waarde te laten ervaren. dan willen we samen zijn , gemeenschap hebben met elkaar.

Ik verlang er naar om te groeien in liefde, omdat liefde  iets in zich heeft van je zelf onderwerpen aan de ander.  vertrouwen schenken.  geloof hebben in de ander.  God gelooft in jou en heeft je lief.  Hij is de Vader die je altijd had willen hebben. de vader die je misschien nooit hebt  gehad. de Vader die er altijd voor je is, waar je eigen vader misschien in is tekortgeschoten.  Hij is er. Altijd! Dit te bespreken en met je te delen geeft een goed gevoel. Gevoel is niet het belangrijkste, maar het maakt wel blij dit te weten en te ervaren. ik wil delen dat je een geliefd kind bent van God. dat je de moeite waard bent om geliefd te zijn.  Ik wil je zegenen op de plek waar je je bevind.  Dat Gods zegen  in Jezus naam jou leven mag beïnvloeden zodat je er van kunt delen aan anderen.

Geef een reactie

