Eigenzinnig is niet onzinnig

Heb je dat ook wel eens? Soms overvalt me de onzekerheid.  Dan begin ik te twijfelen.  Daar kan soms een  aan leiding voor zijn, andere keer is het gewoon een bepaald gevoel dat overheerst om de een of andere reden zonder dat ik het precies uit kan leggen of weet waar het vandaan komt.

Op dit moment ben ik bezig met mijn  studie af te ronden.  Een hele klus en het  vraagt  behoorlijk wat van me. Zaken die ik  niet  helemaal onder controle heb bijvoorbeeld.  hiermee bedoel ik zaken  waar ik gewoon niet zo goed in ben.  zo is plannen niet mijn sterkste kant en ook schrijven  niet.  ik kan me prima verwoorden hoor, dat is niet het probleem, maar mijn Nederlandse taal daar schort het nog  al eens aan.

Zo kan ik natuurlijk nog wel een aantal zaken benoemen zoals het beoordelingsgesprek. Ik  heb altijd al moeite gehad met de eerste kennismaking met mensen.  ik zeg altijd dat ik mensen pas na een week of twee a drie leer kennen, maar dan  ben ik ook gelijk heel open en transparanten merk dat mensen dat dan ook naar mij toe zijn.  misschien lijkt het of ik heel bescheiden ben of onzeker.  Nou dat is in wezen ook zo, maar helaas kom ik zo niet altijd over.  Ik kom vaak over alsof ik precies weet wat ik wil, maar vaak weet ik juist in een eerste gesprek niet goed wat ik zou moeten zeggen of doen. ik klap als het ware vaak gewoon dicht.

Gelukkig  weet ik wel wie ik ben, daardoor sta ik een steviger dan vroeger. Ik heb ontdekt dat ik geliefd ben en er dus ook mag zijn.  helaas vergeet ik dat op zulke  momenten wel eens. Herken je dat?  je bent geroepen voor iets, je wil het gaan doen, maar  opeens ben je bezig en dan overvalt je een bepaalde gedachte, gevoel en wordt je onzeker en  doe je ineens niet meer wat je wilde doen. je gaat jezelf overschreeuwen, je hangt als het ware de clown uit of je valt  helemaal stil. Een total black out en weet niet meer wat te doen op dat moment.

Wat is het fijn te weten dat God ondanks  mijn black outs of mijn clownachtige reacties  gewoon van me houdt. Dat ik  misschien in mijn examen zou kunnen falen. Dat  mijn taal  niet perfect is en dat ik  misschien niet goed kan plannen, maar God heeft me  bijzonder eigenschappen, gaven , talenten gegeven die heel bijzonder zijn.  zelfs zo bijzonder dat ik er soms niet eens wat van begrijp als ik ze  overdenk of als anderen mij er op attenderen. Ik  kan soms zo onwennig zijn met een compliment of als iemand zegt dat doe je goed.  dat ik inwendig het bijna uitschreeuw van dank je wel, maar net doe of ik er niet zo veel omgeef  als ik een compliment krijg.

Soms hoor ik mensen zeggen dat we niet zo afhankelijk moeten zijn  van wat mensen van ons vinden of  dat we wat mensen vinden niet belangrijk zouden moeten vinden. Ik  vind t het belangrijk wat mensen van me vinden en wat ze over me zeggen.  niet om er  eer uit te halen. Ik bouw er niet op , maar ik heb het zo nu en dan toch nodig om  gezien te worden, om bemoedigd  te worden. ik groei er door.  Ik krijg er een boost van.

Ik geloof dat God ons aan elkaar heeft gegeven omdat we elkaar nodig hebben. om elkaar te steunen en op te bouwen. een bemoediging is  goed en we hebben het nodig dat we  positief ook benaderd worden.  sterker nog ik kan zelfs groeien als ik  kritiek krijg maar wanneer  die kritiek gericht is op mijn groei.  Ik zie dat je bezig bent  je te ontwikkelen op een bepaald gebied. Je bent er nog niet , maar ik zie dat je er aan werkt. Dat er groei is.  dat zijn mooie woorden die ik ter harte neem.

Ik merk dat ik erg blij  ben om bij Teen Challenge, Spetse Hoeve  te werken.  Een prachtig team dat  graag  samen wil werken  met  als uitgangspunt dat iedereen dat moet doen waar hij of zij goed in is en dit dan ten dienste stelt van de mensen die het net als  jij en ik  nodig hebben om te groeien  ion hun leven en zich te ontwikkelen.

Zo hebben we allemaal wat  en zijn we allemaal raar. Ieder op zijn eigen zinnige wijze.  Zo zie je dat  we elkaar nodig hebben en dat wat ik heb  heb jij niet en wat jij hebt heb ik niet  en als ik het wel heb  dan niet in die mate of in die combinatie van factoren .  is het allemaal nu  zinnig wat ik heb geschreven?   voor de en  zeker   voor de ander is het misschien inderdaad  onzinnig, maar voor mij is het eigen zinnig

2 gedachten over “Eigenzinnig is niet onzinnig

  1. Herkenbaar hoor Erik. Je weet dat je goed bezig bent en dan ga je toch twijfelen. Dat is de vijand die ons influistert denk ik dan🙂 Ontmoediging is z’n favoriete wapen, en daar trappen we niet in!
    Leuk stukje, zinnig genoeg om op te reageren hoor!

    Like

Geef een reactie

