God is de Therapeut

Vroeger waren er nog geen psychologen, therapeuten en allerlei mensen die  ons  probeerden te doorzoeken op allerlei problemen vanuit  de kindertijd of op allerlei verkeerde gedachten en gevoelens.  God echter wist ook toen al wat er mis was als we ziek waren, depressief of in de put zaten.

Tegenwoordig zoeken we  vaak liever eerder  een psycholoog op of een therapeut die we onze diepste geheimen vertellen omdat het de man of vrouws werk nu eenmaal is.  en inderdaad zijn er hele goede hulpverleners. Mensen die je kunnen helpen om  te gaan met bepaalde problematiek.

Toch wil ik gewoon even  nadenken over het feit dat we vaak eerder  een hulpverlener inschakelen dan  God zelf.  We spreken gemakkelijker met een hulpverlener dan met iemand die God kent en  weet hoe we met God kunnen spreken over onze problemen.

In de Bijbel kunnen we in Jacobus lezen over wat we ook zouden kunnen doen.  moeten we zomaar een ieder vertrouwen die zegt in God te geloven?  ik denk het niet. ik geloof dat relaatie een belangrijk goed is in deze. Gemeenschap noemt de bijbel dat.

Ik geloof dat de gemeenschap tal van problemen op lost. Ik zeg niet elk probleem, omdat niet elke probleem dezelfde wortel heeft. Ik geloof echter dat veel problemen veroorzaakt worden door mislukte relaties. Relaties van kinderen met hun ouders, van ouders met hun kinderen. gebrokenheid in gezinnen brengt veelschade toe aan kinderen, maar ook aan de volwassenen. Boosheid en opstandigheid, verdriet en hulpeloosheid. Vaak voorkomend uit eenzaamheid ook binnen de relatie omdat er niet werkelijk gesproken wordt over de werkelijke gevoelens.

Wie kan daar beter hulp verlenen dan God zelf. Hij is de maker en kent ons door en door.  Zouden we dan ook niet doen wat hij ons zegt. Laten we wanneer dat nodig is een therapeut nemen of een psycholoog, een hulpverlener , maar laat het ion Godsnaam een goede zijn. iemand die  niet alleen verstand van zaken heeft, maar  ook een relatie heeft met God.

3 gedachten over “God is de Therapeut

  1. wel oke denk dat je presies het goede zegt een ik denk ook dat dat zeker erg belangerijk is merk dat hier heel erg dat je midden in een wereld staat en je samen met je hulpverlener God zoek bovenal is hij de enige vader en zorgende hand die we hebben. Maar vraag me af als je zulke duidelijke dingen kan schrijven en onder woorden brengt, die ik graag lees en me helpen, hoe kan het zo gaan als op de hoeve Mijn proses is pas begonne hier in groningen de hele hoeve heeft me laten vallen ik ben zelf ook nog in gesprek gegaan met stefan en heb het uitgepraat daarna meerder malen contact geprobeer te krijgen…… niets ? ik vraag me af over de kennis op de hoeve kunne we een menings verschil hebben maar ik geloof niet dat het zo hoort te gaan, en staat niet zo in mijn bijbel. sorry maar moet me van me hard

    klaas

    Like

    1. hey klaas, het spijt me dat je het zo ervaart dat we je hebben laten vallen. is nooit mijn bedoeling geweest. heb zeelfs nog geprobeerd wat con tact te onderhouden,maar het is inderdaad waar dat dat op de een of andere manier soms zonder het te willen onderbroken wordt. als je het leuk vind zoek ik je graag een keer op. ben echt wel benieuwd wat je doet en hoe het met je gaat. je proces is niet afgelopen zeg je, inderdaad , maar dat zal ook nog een heel proces zijn. wel goed van je dat je de moeilijkheden niet wegstopt, maar het gesprek er over aangaat. nogmaals, ik wil er natuurlijk graag eens verder met je over spreken. ik geloof inderdaad dat we elkaar nodig hebben. gemeenschap. helaas moet ik toegeven dat ik er soms in te kort schiet. ik heb trouwens je hoekbank gezien prachtig gemaakt. lijkt me leuk om wat meer van je werk te zien. we hebben het nog bijna dagelijks over je op de hoeve( positief) . overal liggen nog houten zaken en op dit moment groeit het onkruid ons boven het hoofd. jij was degene die in zijn vrije tijd veel deed om dat bij te houden. we hebben daar leuke , eerlijke en openhartige gesprekken gevoerd klaas . gesprekken die ik me nog altijd herinner. misschien spreken we elkaar nog eens. ik hoop je i n ieder geval op de open dag te zien van 8 september. anders spreken we eens af. laat maar horen in een mailtje of via facebook. hier mag natuurlijk ook.

      Like

  2. Mooi stukje, Erik. Had het zelf kunnen schrijven. Hoe goed een therapie ook is, als je het geestelijk leven buiten beschouwing laat, kan het slechts een lapmiddel zijn, een pleister op de wond, maar het litteken blijft. Alleen als de relatie tot God in de hulpverlening betrokken wordt en van daaruit gewerkt wordt, kan er daadwerkelijke genezing plaatsvinden.

    Like

Geef een reactie

