oh lord won’t You buy me a Mercedes Benz?

Je kent de titel van dit lied vast wel.  een nummer van Janis joplin.  We willen van alles. we zijn verwend. We  hebben allerlei rechten zeggen we, denken we.  We willen dit en we willen dat.  God is een God van overvloed, maar tegelijk denken we  dat wat wij hebben  soms nog niet genoeg is.

Ben ik sceptisch?  Ben ik kritisch? Ja! Tegelijk spreek ik over  mij zelf. Wat zijn we ontevreden mensen soms. We vergelijken ons altijd met  mensen die  nog meer hebben als wij en we willen dat ook.   we willen dat wat anderen hebben.

Misschien stel ik het te scherp hoor.  Ik denk  bij mijzelf heus niet elk moment dat ik datgene wil wat  jij hebt, maar tegelijk denken we soms dat we  b3paalde zaken werkelijk nodig hebben.  we  moeten een telefoon en het liefst ook nog  een waar je mee kunt internetten.  We willen televisie, maar dan wel een flatscreen met een doorsnee van een meter. We willen een auto, maar tegelijk moeten we er ook een voor de vrouw bij hebben om de boodschappen te kunnen doen. en als we er een hebben moet hij ook nog eens groter en groter. Een Mercedes benz.

God is ene God van overvloed zei ik al. Toch klagen we soms als het joodse volk in de woestijn.  Ze waren jarenlang als slaven behandeld in Egypte en God had en bevrijd uit dat land en hen een belofte gedaan  hen naar een  nieuw land te brengen. Hij zelf was  zichtbaar in hun midden en nog  liepen ze te klagen over wat ze  niet hadden. ze wilden de komkommers van Egypte. God  zegende hen overvloedig hun klederen sleten niet, ze hadden elke dag te  eten en te drinken. Ze hadden elkaar en Hij was er zelf en beschermde hen voor zowel de hitte van de zon en de kou van de nacht.

God is niet zuinig. In tegendeel. Ik geloof dat  wij  juist verwende  mensen zijn.  juist hier in het westen willen we  meer en meer en wanneer we  het niet ontvangen geven we God de schuld. Waarom dit en waarom dat.  ik geloof  dat wij door onze  hebberige houding zo enorm veel missen van Gods overvloed.  Een soort van door de bomen het bos niet meer zien. we zien door de weelde  onze rijkdom niet meer.

Jezus leert ons dat we  juist door  te geven , te delen, we  rijk zullen zijn.  hier gaat het niet om  het materiële, maar om wat we  nodig hebben om werkelijk te leven.  God geeft ons niet  mondjes maat genoeg, maar vult ons met meer dan waar we recht op hebben.  Hij vult onze manden met meer brood  en vius  dan we  op kunne eten of  kunnen delen.  Hij geeft ons Manna  als we honger hebben, geeft ons water uit een rots als we dorstig zijn om het in mozestermen te zeggen.

God is goed, maar we kunnen pas werkelijk van Gods goedheid genieten wanneer we ook daadwerkelijk God lief hebben. als we  begrijpen wat hij voor ons doet. Dat hij alles voor ons gegeven heeft. Dat hij zijn leven  heeft gegeven toto de dood.  Dat hij zijn hemelse rijkdom heeft opgegeven om er voor jou en mij te zijn in de meest nederige positie.

Wanneer we zeggen dat we  God zullen geloven als hij ons geeft wat we willen dan gaan we voorbij aan de liefde. Dan  ontstaat er een afstand die  gecreëerd word door  ons eigen tekortkomen. We  zeggen dan min of meer dat wij zelf weten wat goed voor ons is  en dat wij voor ons leven bepalen wat we nodig hebben. dat wij weten hoe het zou moeten. hiermee zeggen we eigenlijk dat God zich aan ons moet onderwerpen en staat God niet bovenaan of de naaste  maar wij zelf.

Willen we God werkelijk in ons leven ervaren, dan zullen we los moeten laten wat we zelf  zien als waarheid. we zullen veranderd moeten worden in ons denken. Vernieuwd. Een andere manier van denken. Ons denken  heeft ons niets gebracht, maar wanneer we weten en ervaren wie God in ons leven  is en wil zijn wil hij ons overvloedig zegenen, maar dit betekent dat we Hem op de eerste plaats moeten zetten en de naaste als onszelf. dat betekent dat we  niet anders kunnen dan te delen. Immers als we de naaste lief hebben als onszelf  zijn er altijd mensen die minder hebben dan wij.

Delen we met hen?  Dan pas  zullen we Gods rijkdom ervaren.  God geeft ons leven in overvloed als we Zijn leven met anderen delen zoals Hij zijn leven In Jezus met ons gedeeld heeft. Hij noemde zijn discipelen vrienden.  ben jij  een vriend van God?   dan pas ben je rijk.  Dan mogen we leven ervaren in overvloed.  Wat heb je aan al het geld van e wereld zonder dat je liefde in je leven kent? Wat heb je aan geld en goed als je dorst naar levend water?

In de woestijn zien we dat God het volk wil leren om tevreden te zijn met genoeg.  Wanneer ze te veel manna  nemen dan rot het weg. Wanneer we meer nemen dan we nodig hebben  stelen we dan ook niet van de ander?  er zijn zo enorm veel mensen die honger hebben. Mensen die het  slechter hebben dan wij .  wie geef jij te eten? Onderdak?  Met wie deel jij je leven?  wat jij probeert te claimen als  de jouwe zal uiteindelijk verrotten in je handen. Je ziet niet eens meer hoeveel het waard is.  je ziet  het even als een zegen misschien als je een mooie  Mercedes krijgt of een  kast van een huis, maart het duurt niet lang of je bent het gewend. Je ziet het als normaal.

Eigenlijk op het moment dat je het bezit is een Mercedes of een kast van een huis eigenlijk al niet meer  vervullend.  Sterker nog het doet je  slechts verlangen naar  een nog groter model.  Naar meer van hetzelfde  met de verwachting dat  het je zal geven wat je  verlangt, maar het brengt je juist verder weg van dat wat je eigenlijk verlangt. je wil aandacht en liefde. Geborgenheid en vriendschap, communiceren en relatie, open zijn , jezelf  zijn, gewoon een  stuk erkenning van wie je bent.  dat is rijkdom.  God is rijkdom. Hem te kennen is heerlijk.  Niet gemakkelijk maar wel vervullend.

Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s