Geroepen in de bediening?

Soms is het  gewoon goed om eens stil te staan bij waar God je nu  precies geroepen heeft en of  je nog op het juiste spoor zit of dat je misschien ergens een beetje  bij zou moeten stellen.

Ik geloof dat God mij geroepen heeft  om mensen te  dienen die  op de een of andere manier vastgelopen zijn in het leven.  Dit weet ik al een tijdje en ik heb daar ook mijn pijlen op gericht , zeg maar, toch is het  belangrijk om ook bij mij  zelf af te vragen, hoe zat het ook al weer, zit ik nog  goed of hangt het er allemaal  maar een beetje tegenaan?  Ik heb gemerkt in mijn leven dat het  heel gemakkelijk is om de focus te verliezen.  We beginnen als mens vaak heel enthousiast ergens aan, maar voor we er erg in hebben doen  we niet meer waar we voor geroepen zijn, maar  zijn we meer bezig met de randzaken dan met onze bediening zelf.

het voelde  bijna als  arrogant om de woorden die door de profeet jesaja  zijn uitgesproken  aangaande de Messias , voor mijzelf te claimen.

Afgelopen weekend ben ik zoals je in mijn vorige blog al kon lezen naar  de Europe Teen Challenge  conference 2012 geweest.  Ik ben me  weer bewust of in ieder geval bewuster geworden van mijn plek. Ik heb in het verleden ooit  het idee gehad dat God me geroepen heeft  door dat gene wat er in Lucas 4:18-19 staat. Ik  heb er ook wel wat moeite mee gehad om hier mijn persoonlijke roepingsverhaal van te maken.  het voelde  bijna als  arrogant om de woorden die door de profeet jesaja  zijn uitgesproken  aangaande de Messias , voor mijzelf te claimen. Toch weet ik inmiddels een jaar of 15 verder dat mijn roeping  duidelijk in deze lijn ligt.

Afgelopen conference  werd ik me dit wederom opnieuw bewust.  Ik ben opnieuw aangeraakt en opnieuw zijn wederom dingen voor mijzelf bevestigd geworden, maar ook dat er nieuwe dingen in mijn leven plaats moeten vinden.  Ik mag nieuwe stappen zetten op de weg die God voor mij heeft uitgestippeld. God legt bij mij de nadruk op wie ik ben In Hem.  Ik heb ontdekt dat Gods aandacht aan het verschuiven is in mij. Van  Ik gericht naar  anderen en God gericht .  dit is voor mij een belangrijke  eyeopener. Natuurlijk wist ik dat allang, maar  nu  ben ik me er  nog meer bewust van geworden dat het God  om die specifieke  ander gaat en dat ik mag participeren in het werk wat Hij wil gaan doen. dit is een ander uitgangspunt  dan tot nog toe. was ik eerst vooral bezig met  waar wil God mij gebruiken en wat kan ik wel en/of niet  , nu geloof ik dat God mij vooral duidelijk wil maken dat ik vanuit mijzelf  niet in staat ben de ander werkelijk  te helpen.

wie is er tegenwoordig nog  bereid zijn leven voor de ander te geven?

Ik verlang er dan ook naar om  meer dan  tot nog toe God te dienen in het dienen van de ander. Ik wordt me er meer en meer  bewust van hoeveel God in Jezus  voor mij heeft moeten doorstaan.  Jezus dient mij door voor mij te leven. niet  slechts in het verleden, maar ook nu  op dit moment nog.  Dat is waarop ik wil gaan staan. Jezus levende  genade  voor mij en de ander.

Kortgeleden vertelde iemand me dat hij  zo enorm met iemand bewogen was en zo enorm veel van hem  hield dat hij voor  diegene zou willen sterven.   Ik vertelde hem en het heeft mij zelf dus ook geraakt,  dat het niet zo moeilijk is om voor iemand te sterven. Het is  veel moeilijker om je leven voor iemand te geven.  ik vraag me af  wie is er tegenwoordig nog  bereid zijn leven voor de ander te geven?  Jezus heeft zijn leven gegeven, alles wat hij had heeft hij voor ons gegeven.  hij gaf zich tot de dood, dwars door de pijn heen en de schaamte, het verdriet, de eenzaamheid, de moeite, de last die hij met zich mee moest dragen.

Satan probeert ons duidelijk te maken dat we enorm veel beloften al hebben gebroken en ook de leugen dat God  beloften aan ons gebroken heeft.  Hij wil ons doen geloven dat we het  niet waard zijn om Gods belofte  te leven. 

Volgens mij was het Mel Grams die zoiets zei als: er is nog nooit een belofte van God  onvervuld gebleven. Hij refereert daarbij naar Jozua  21:45.  Hij zij er bij dat God zijn beloften  zal waarmaken, maar de vraag is  welke  belofte wij nog moeten waarmaken. Welke belofte moeten wij  nakomen?  Zijn er beloften die wij aan God hebben gedaan die we  nog niet zijn nagekomen?  Misschien moeten we ons daar  bewust van worden en  misschien moeten we God vergeving vragen  dat we beloften hebben gemaakt naar hem of anderen die we niet na kunnen komen, maar  dat we vanaf nu  geen nieuwe beloften zullen doen , maar Hem gewoon zullen volgen  in wat Hij zegt in ons  leven.

We leven  vaak een leven van gebroken beloften.  Satan probeert ons duidelijk te maken dat we enorm veel beloften al hebben gebroken en ook de leugen dat God  beloften aan ons gebroken heeft.  Hij wil ons doen geloven dat we het  niet waard zijn om Gods belofte  te leven.  dat we  niet  echt geroepen zijn om grote dingen te doen. God  kan anderen gebruiken, maar geloof je ook dat Hij jou wil en kan gebruiken?

Ik geloof dat Jij en Ik Gods belofte voor de gebroken wereld zijn.

God leidt ons altijd!  Soms ervaren we dit niet. we  zijn ook geneigd onszelf  onderuit te laten halen door  satan door de fouten die we maken. hij zal altijd proberen om zijn vinger achter onze bediening te krijgen, maar God  gebruikt zelfs onze fouten en maakt er iets goeds van.  Ik geloof dat Jij en Ik Gods belofte voor de gebroken wereld zijn.  Laten we ons hoofd en hart op God gericht houden Gods wil is perfect! Wij zijn misschien snel afgeleid en richten ons zo gemakkelijk op onszelf, maar God  wil ons telkens weer bepalen bij wie we zijn in Hem en als we dat  voor ogen houden en dit ook geloven  dan  helpt hij ons.

Ik wil trouw zijn aan Gods bediening voor mijn leven.  ik wil dat wat ik boven God gesteld heb in de bediening  loslaten en me meer en meer proberen te richten op Gods weg daarin.   Dus niet vertrouwen op  mijn eigen  gedachten en gevoelens in de eerste instantie, niet op wat ik geleerd heb door ervaring of  door opleidingen, maar door wat God me gegeven heeft. Dit kan  dan soms de ervaring zijn, de opleiding, maar wel  door de Geest die in mij  is en die mij wil leiden in de gesprekken met anderen.

God  heeft me duidelijk gemaakt  en dat ervaar ik ook nu , nu ik dit aan het schrijven ben dat ik opnieuw moet focussen, scherp stellen. hiermee bedoeld Hij in mijn geval  volgens mij  dat ik ik niet elk Gat moet  willen vullen. Ik  ben  nogal een bemoeial. Hij wil niet dat ik overal spring waarvan ik het gevoel of  de gedachte heb dat  er gaten vallen of dat ik  het beter zou kunnen.  Hij heeft me duidelijk gemaakt dat ik veelal gewoonweg een botte houding heb en inderdaad in sommige zaken nogal arrogant ben.

 Ik  ben niet beter dan anderen en anderen  zijn soms veel beter in staat te doen wat  ik misschien ook zo kunnen .

Ik ontdek dus dat ik  mijzelf aan het beliegen ben en dat dit niet goed is.  Ik  ben niet beter dan anderen en anderen  zijn soms veel beter in staat te doen wat  ik misschien ook zo kunnen .  Er zijn ook een aantal zaken die ik  inmiddels helder heb gekregen waar van  ik geloof dat God me specifiek  geroepen heeft.  In bepaalde zaken  wordt ik op dit moment  enorm bevestigd.  Zo werd ik onlangs bevestig d dat ik goed in staat ben mensen iets te leren, ze kan motiveren en stimuleren, maar  ook  het gevoel van gelijkwaardigheid kan geven. sommige mensen worden geraakt door de dingen die ik zeg en  daardoor maken ze soms nieuwe keuzes.  Soms worden mensen opgebouwd door de dingen die ik zeg of schrijf, ( al  moet ik soms enorm op mijn woorden letten zodat ze niet te scherp zijn) , God bevestigd me dat mijn omgang met mensen  een unieke manier is.

Ik wil en kan niemand  werkelijk helpen  vanuit mijn persoonlijke ervaringen  en al de kennis in de wereld,  wanneer God niet zelf de boventoon voert in de gesprekken.

Marvin Oxenham deed een fantastische workshop over pastorale counseling en de narratieve methode. Hij vertelde  een aantal zaken die me geraakt hebben en die ik  enorm herkende. Hij sprak een  methode uit die  ik bij mezelf  herkende als  aanwezig.  Hij omschrijf de manier die ik van nature ( en door de vele  cursussen en opleidingen) al op zo’n soort wijze uitvoer, geweldig. Ik ervoer hier een soort van bevestiging van datgene waar mijn verlangen lag.  Ik wil en kan,  nogmaals , niemand  werkelijk helpen  vanuit mijn persoonlijke ervaringen  en al de kennis in de wereld,  wanneer God niet zelf de boventoon voert in de gesprekken.  Als  er geen ontmoeting plaatsvindt met  God en  elkaar.

Gods woord zal echter niet ledig terug keren. Hij doet altijd iets met mensen. ik weet het  uit mijn eigen leven , maar ook van anderen. soms kosten bepaalde zaken tijd, maar Gods woord  nestelt zich in  onze harten en die van de ander wanneer we er open voor staan.  Wanneer we slechts gericht zijn op de juiste technieken zal er niets veranderen, daarom moeten counselors veranderen.  Ik wil veranderen en meer van God in mij laten spreken en naar hem luisteren.  Stil worden  en horen wat God  te zeggen heeft  voor mijn leven , maar ook voor dat van die ander.

Ik geloof dat God me gebruikt en dat Hij dat nog meer gaat doen als ik me  meer en meer door hem  wil laten gebruiken. 

Ik verlang er naar mensen te ontmoeten in de omstandigheden van hun leven.  ik geniet er van om  hen visueel  te maken wie  ze zijn .  ik hou er van  hen te vertellen  dat hun persoonlijke omstandigheden  kunnen veranderen wanneer ze Jezus vrijheid  voor hun leven aanvaarden. Ik geloof dat God me gebruikt en dat Hij dat nog meer gaat doen als ik me  meer en meer door hem  wil laten gebruiken.  Ben ik bereid soms dingen uit te spreken die ik moeilijk vindt?  Me te laten leiden door de Heilige Geest en dingen te zeggen die niet eenvoudig zijn?  ik ben er van overtuigd dat dit de weg voor mij is, maar  niet de gemakkelijkste.

Ik wil echter in navolging van de Heer Jezus  mij totaal  geven. dat is mijn verlangen. niet slechts in de begeleiding of counseling van mensen, maar met mijn hele leven.  in alles wat ik zeg of  doe.  Dit lukt me niet altijd, maar ik  ik kies er wel bewust voor. Ik  ben bereid om mijn  voeten  in het water te zetten.  En dieper te gaan dan tot nog toe omdat ik Hem vertrouw. Meer en meer .  voor mij geeft een hoop lucht dat hij weet dat ik het niet perfect zal doen en dat ik fouten mag maken. hij geeft me de ruimte er voor.

God wil mensen levens veranderen, herstellen, bevrijden, vernieuwen. 

 Het is onmogelijk om  mijn gewone leven en  mijn  werk en bediening te scheiden.   Ik wil ook niet een bepaalde rol spelen.  ik kan ook niet in een bepaalde rol op mijn tenen gaan lopen. Ik  mag zijn die ik ben. Ik ben God geliefd kind.  In ieder positie die ik  bekleed. Ik mag mezelf zijn als vader, als vriend, als zoon, als partner, als mens en over al waar ik ben. thuis, op mijn werk,  als ik handel , als ik wandel. Hij wil gewoon met mijn communiceren en in relatie met mij zijn. is het niet geweldig?   Ik geloof dat God  het goede met mensen voor heeft . God wil mensen levens veranderen, herstellen, bevrijden, vernieuwen.

Best een lang stuk geworden. hoop dat je er iets aan hebt en zie uit naar de reacties op wat voor manier dan ook.  laat gerust  een berichtje achter of blog over dit onderwerp. Ik ben benieuwd.

Advertenties

Een gedachte over “Geroepen in de bediening?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s