Genade, Gods ontmoeting met mij!

God is bijzonder, maar bovenal genadig.  Genade is een term waar we als mens veelal  moeite mee hebben. immers we hebben geleerd  dat er in het leven twee  basis principes gelden. 1. Als je iets wil hebben dan moet je er iets voor doen.  2 als je een fout maakt dan wordt je daar op afgerekend. (Jos Douma pneumapastoraat )

We zijn als het ware gefixeerd en bevestigd in deze manier van denken dat we  bijna niet anders kunnen dan vanuit deze houding te reageren.  Wat overigens niet altijd slecht is. we kunnen  wanneer we iets doen er ook iets voor ontvangen. We werken en ontvangen loon naar werken. wanneer je iets belangrijks niet goed doet is het goed om dit te  bespreken en  je eventueel af te vragen hoe dingen beter kunnen of  dat misschien iemand anders dit beter over zou kunnen nemen.

Genade  doet mij denken aan een robbertje vechten vroeger met vrienden. wanneer je dan boven op iemand zat, gingen we spierballetje rollen.  We rolden met onze knieën over de anders z’n bovenarmen tot deze genade riep.  Dit was teken van overwinning voor ons als jongens. We waren de sterkere.

Genade is een gunst die we niet verdienen, maar toch mogen ontvangen.

Genade is echter iets geheel anders. We worden niet overheerst, we  zijn niet bang voor de pijn. Het gaat om het geen diep van binnen beleefd word.  Waar zit je met je gedachten als het gaat om genade?   genade is iets  wat we maar moeilijk kunnen accepteren door het beeld wat we er van hebben gemaakt. onze kop moeten buigen. Of  het overgeven van datgene waar we geen invloed op hebben misschien?  Genade, iets krijgen wat  we niet verdienen…

We weten wel wat genade is over het algemeen, maar toch nog even  ter verduidelijking: Genade is een gunst die we niet verdienen, maar toch mogen ontvangen.  Het is de kern van ons geloof in Jezus Christus.  Toch  kunnen veel gelovigen  ook  dit maar moeilijk accepteren in hun leven.  vooral  wanneer ze inzichtelijk hebben gekregen wat ze verkeerd hebben gedaan in hun leven is dit een moeilijke stap.  Immers wie zou het hun kunnen vergeven? wie zou zo gek zijn dat  ze het zouden ontvangen?

Anderen zijn juist zo trots dat ze het niet willen aannemen. Ze  redden zichzelf, ze gaan er voor om  zichzelf te tonen als degene die alles zelf onder controle heeft.  Anderen zijn te angstig om de genade aan te kunnen pakken in hun leven. Ze weten  immers wat ze hebben, maar wat houdt die genade  nu immers in?

Genade is dus niet iets goedkoops

Veelal gaan we er als volgt mee om.  We verbergen onze fouten, … We ontkennen ze. We proberen ze te verdoezelen. We geven anderen de schuld. We compenseren onze eigen verborgen zonden door van anderen een heel hoge ethische levensstandaard te eisen. We werken ons uit de naad om God weer dankbaar te stemmen voor wie we zijn. Of we doen er nog een schepje bovenop als het gaat om onze religieuze plichten.

Natuurlijk willen we  de genade van God wel ontvangen. In de kerk zegen we het echter soms wel wat gemakkelijk: De genade van Jezus  Christus is vrij!   Ze kost ons niets! Dit is inderdaad waar, maar ze heeft God enorm veel gekost. Het heeft hem alles gekost.  Genade is dus niet iets goedkoops. Iets wat we  zomaar moeten accepteren, maar wat we in ons mogen toelaten, maar wat pas werkelijk zal landen als we er naar gaan leven.  Dat gaat dus verder dan de opmerking die ik vaak hoor en lees: ‘Natuurlijk we blijven allemaal zondige en beperkte mensen. We maken allemaal fouten.’ Dat is zo afschuwelijk oppervlakkig, zo tenhemelschreiend nietszeggend, zo mijlenver verwijderd van wat David zegt: ‘Het offer voor God is een verbroken en verbrijzeld hart.’

Wanneer we genade  willen ontvangen zullen we er ook naar moeten leven. dat betekent dankbaarheid, maar ook transparantie.  We zullen immers onder ogen moeten zien  wie we zijn , maar ook moeten  er kennen dat we genade nodig hebben in ons leven.  de verandering houdt niet in dat we geen fouten meer mogen maken, maar vooral dat we onze fouten erkennen met een oprecht hart en ze belijden .

“ zo ben ik nu eenmaal”

Voorbij aan het goedkope, de diepte in. Verdriet hebben over het feit dat je  fout bent geweest.  Dit houdt in dat je er ook alles aan zult doen om je fout te herstellen waar je dat nog kunt.  Genade is niet  oké, ik was fout, jammer dan!  Morgen  doe ik het weer en een gebedje en wederom, och,… oei ,…, foutje, bedankt!  Het betekent je leven anders in te richten zodat je  datgene wat je fout deed  niet meer wil doen. dat je nieuwe keuzes maakt  en God vraagt je te leiden om  anders, beter te gaan leven. vanuit genade te leven. naar je zelf en naar de ander.

Ik moet zeggen dat ik heel vaak onoprecht  de genade van God heb misbruikt. Allerlei smoesjes  die me  dan ook vasthielden en er dus ook gen verandering optrad in mijn  leven op bepaalde gebieden.  “het ligt niet aan mij, de schuld ligt bij  hem of haar .” of  “ zo ben ik nu eenmaal”, is ook een uitspraak die zegt dat we de genade van God  in wezen niet accepteren en het gewoon op onze eigen manier blijven doen.”

Zolang we op ons zelf , op onze eigen inzichten en krachten vertrouwen, op onze eigen wijsheid en vroomheid kan de genade van God maar mondjes maat  in ons leven stromen.  Wanneer we er echter naar verlangen dat God in ons leven  werkt betekent dit  dat we ons aan hem zullen moeten overgeven. Aan zijn genade in ons leven.  dat we niet meer  allerlei dammetjes opwerpen in de rivier, maar dat  we de dammen die de stroom van levend water  stoppen of  omleiden moeten  doorbreken  zodat het  water ten volle  in ons kan stromen.

Dat betekent alles  maar dan ook alles willen overgeven aan Hem.  je hele leven om die genade  niet te ontvangen maar te ervaren in je leven.  je hebt de genade reeds ontvangen, maar wil je het ook  toelaten ervaren? dan is het nodig te erkennen dat Je Hem daarvoor nodig hebt. Dat je het zelf niet kunt. Genade. het meest  prachtige wat God ons  geeft.  Het mooie is dat wanneer wij  genade  aannemen in al zijn volheid anderen dit ook zullen zien en eervaren in  en door ons heen. Dat er door ons heen veranderingen plaats zullen vinden in het leven van mensen.

Genade is Gods ontmoeting met ons.

schuin gedrukte : Jos Douma

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s