dare to be different

wat houdt je tegen om anders te zijn? 

Vandaag wil ik iets schrijven over  keuzemogelijkheden.  We hebben veelal wel een keus om iets te doen aan de omstandigheden waar we in zitten. ons leven is natuurlijk niet allemaal zo maakbaar al willen  sommigen ons dat doen geloven, maar tegelijk moet ik zeggen dat we er soms door eigen keuzes ook gewoon een zooitje van maken.

We  hebben allemaal in het leven een keus om het anders te doen dan we het  tot nog toe hebben gedaan. Wanneer we doen wat we altijd deden  zal het gevolg ook zijn wat het altijd is geweest.  De keus is soms  om het  net zo te blijven doen of iets anders te proberen, maar daarbij is de kans er inderdaad dat we het verkeerd hebben gedaan dan.

 God  kon zich natuurlijk niet zomaar,   zuiver als Hij is, met ons verenigen. Daar was een offer voor nodig van kaliber. 

Bijbels gezien  hebben we een keus. We zien mensen , gewone mensen als jij en ik die  het soms verkeerd deden in het leven keuzes maken. ik denk aan Adam, die de keus maakt om van de vrucht te eten, verkeerde keus met verschrikkelijke gevolgen .  tegelijk kreeg God op die manier de kans om Zijn liefde tentoon te stellen. kromme stok ,rechte slagen.  Abraham werd geroepen en Hij zou de  stamvader zijn van een groot volk. Dat is hij ook geworden maar tegelijk maakte hij verkeerde keuzes, maar God bleef van Hem houden en zegende Hem zelfs op zijn oude leeftijd nog met een zoon. Met als slagroom op de koffie… Jezus de Messias als kleinkind.  Ik denk aan David, geroepen als koning van Israel, maakt e de fout om  zijn buurvrouw te nemen, terwijl ze getrouwd was. niet met zomaar iemand maar met een trouwe onderdaan die bereid was voor hem te sterven.  Toch wordt Hij nog altijd de man naar Gods hart genoemd.  wat is dat toch?  Nog meer keuzes zijn er te vinden. De bijbel staat vol, vol met de mooiste, maar ook foutste mensen.

Veel mensen die  zichzelf gelovig noemen zijn in wezen  geen  werkelijke volgelingen van Jezus.  Ze  geloven wel dat hij bestaat hoor, maar dat doet satan ook. 

Ik geloof dat God er naar niet zo zeer naar verlangt dat we perfect zijn. God  kon zich natuurlijk niet zomaar,   zuiver als Hij is, met ons verenigen. Daar was een offer voor nodig van kaliber.  Jezus , Gods zoon, God zelf kwam naar deze aarde om ons vrij te maken van die last, maar daarvoor is het wel nodig om te kiezen. Te kiezen om werkelijk mannen en/of vrouwen te zijn van God.

Het gaat niet zozeer om een foutloos leven. het gaat n iet om  het altijd maar perfect te zijn. het gat er om dat we  het verlangen hebben om voor Hem te leven. in waarheid te wandelen.  waarachtig te zijn.  tegelijk is  het besef  er dat dit ook niet gemakkelijk is en we niet altijd even goed weten wat dit inhoudt.  Ik geloof echter dat wanneer we Hem kennen en toelaten in ons leven hij ons wil leren wie Hij is. Hij heeft zichzelf laten zien tot het uiterste. Naakt  tentoongesteld aan een houten kruis. Voor de wereld, voor jou en mij  persoonlijk  zodat jij  en ik de keus hadden  om Bij God te horen.

durf warm of koud te zijn. maak stappen , helder je leven op. 

We kunnen natuurlijk gemakkelijk zeggen dat we gelovig zijn, maar het gaat om ons hartsgesteldheid.  Veel mensen die  zichzelf gelovig noemen zijn in wezen  geen  werkelijke volgelingen van Jezus.  Ze  geloven wel dat hij bestaat hoor, maar dat doet satan ook.  ik wil niet oordelen over hoe anderen  met God leven, maar  jou en ook mijzelf bewust  maken dat we  niet en God  kunnen dienen en  lekker meedoen met  wat de wereld van ons vraagt. We kunnen  natuurlijk kiezen  om warm te zijn of  koud. Beide is duidelijk. Soms is warm goed en soms  koud. Maar lauw, middelmatigheid is in het geloof iets wat gewoonweg smerig is.  zoals een glas water koud  heel erg lekker kan zijn als je dorst hebt, misschien zelfs met een beetje citroen. Of warm voor de thee, maar wat moet je met  lauw water. Je kunt er hooguit je mond mee spoelen om het daarna uit  te spuwen.

Wij hebben de keus om waarachtige mensen te zijn. ons  te openen of gesloten te houden. Beide is  duidelijk , maar wat is er erger dan  niet te kiezen? Mensen  die  van twee walletjes  mee willen pikken.  De vraag die ik hier in wezen stel is  waar  sta jij? Ik moet persoonlijk zeggen dat ik  jarenlang  aan de lauwe zijde heb proberen te staan.  En weetje  ik werd zelfs kotsmisselijk van mijzelf. Ik kon mijzelf niet meer recht aan kijken .  keuzes maken is belangrijk . durf warm of koud te zijn. maak stappen , helder je leven op. ga staan en blijf niet  in hetzelfde straatje hangen, maar ga je zelf eens te buiten en probeer  eens iets anders te doen. Jezus daagt ons uit om totaal anders te zijn dan anderen. wat houdt je tegen om anders te zijn?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s