as it is in heaven

Vandaag opnieuw de film , as it is in heaven , gezien.  Een prachtige film  die ik zeker en keer of 5  heb gezien, maar waarin ik telkens nieuwe  dingen naar voren zie komen.  vandaag gekeken vanuit het oogpunt van begeleider en het groepsproces.

Wat mij ten diepste raakte vandaag is dat hoe meer we de lijntjes in handen  proberen te houden als begeleider des te meer  vallen er ook gaten in hoe we zelf functioneren.  Ik wil daarbij niet te kennen geven dat er qua omgang met en groep mensen geen regels  moeten zijn, integendeel. Ik geloof echter dat  de regel zou moeten zijn dat het in eerste instantie gaat om communicatie en omzien naar elkaar.

Ik geloof dat het geestelijk aspect  het proces nog dieper en intiemer maakt. Wanneer een mens zich durft te openen voor de ander is dat iets bijzonders  te noemen al zou het eigenlijk gewoon zou moeten zijn. tegelijk  is het ook een wonder te noemen als het hart van mensen welke gesloten is door alles wat hij /zij meemaakt  of meegemaakt  heeft  weer opbloeit en open  gaat om lief te hebben en tegelijk er een plek is waar dit mogelijk is .

Ik geloof dat gemeenschap met mensen iets bijzonders is. ik geloof dat God ons daarom oproept om er voor elkaar te zijn. niet om elkaar in de weg te staan met een vooringenomen houding, maar elkaar omarmen in liefde al weten we vaak niet hoe we dat het beste kunnen doen.  soms staan we in de heftige situaties van de ander machteloos.

Ik geloof dat het goed is te erkennen dat we niet overal antwoorden op hebben, vak is het gewoon goed om er te zijn voor de ander, maar gewoon beter om niets te zeggen.  dit laatste vraagt soms meer moet dan een pasklaar antwoord of een Bijbeltekst.  Iets wat we gelezen hebben kan ons  als persoon soms zo duidelijk zijn , maar de vraag is of dat wat wij persoonlijk als antwoord nodig hebben ook voor de ander geld.

Natuurlijk is het  meer dan goed om open te staan voor wat we intuïtief eigenlijk al weten, maar wat belangrijker is dat we open staan voor wat de  Heilige Geest wil doen in zulke momenten.  veelal is dat wat wij intuïtief al weten in combinatie met wat god zegt in zijn woord en wij op een bepaald moment ervaren iets wat we de ander zouden kunnen zeggen.  soms direct, soms  als het moment daar is.

Wanneer we zelf in rust blijven in situaties waarin mensen zich openen en we blijven ook zelf transparant, zal het juiste moment  als vanzelf komen. ik geloof dat God ons door zijn Geest zal leiden juist in zulke momenten.

veelal betekent het begeleiden van een groep vooral ook zelf door de ander geleid willen worden. ik bedoel daarmee niet slechts door ander begeleiders of mensen die  op een hoger level staan, maar ook door  mensen in de groep.  durven we en trandprant zijn en erkennen dat we niet alle antwoorden hebben? durvben we ons  laten corigeren al is dat door mensen uit de groep?

ik geloof dat Jezus ons dit  duidelijk wilde maken toen hij door de knieën ging en de voeten van zijn discipelen waste. ik geloof dat hij dit ten diepste deed door  voor ons  mensen te sterven op de meest brute wijze.  ik geloof echter ook dat er leven is  in het het tonen van zwakheid. Jezus zelf heeft ons dit laten zien. de korrel moet eerst  de grond in om te sterven alvorens hij op kan komen en vrucht kan dragen.

2 gedachten over “as it is in heaven

Geef een reactie

