opgeruimd staat netjes.

Net als in een huis is ook bij mensen soms een grote schoonmaak  nodig.  Ik las op buitenwoel een  stuk over het opruimen van de zolder en wat daar allemaal lag uitgestald .  ik weet niet hoe het is met jouw zolder, maar  bij ons ligt er een enorme voorraad dingen  die ik de laatste  10 jaar ook niet in handen heb gehad of alleen maar in handen heb gehad om het te verplaatsen naar een andere hoek van de zolder. Helaas  kan ik stellen dat ik eigenlijk te weinig ruimte op zolder heb, maar tegelijk  niet de tijd neem om het eens werkelijk goed op te ruimen.  Wat eigenlijk wel zeker ook eens echt nodig is om weer ruimte te krijgen.

Ik weet in grote lijnen denk ik wel wat er  zo’n beetje ligt , maar tegelijk  als ik er een lijst van zou moeten maken , dan zou ik er werkelijk door heen moeten om het een en ander uit te zoeken. ik  zal wellicht verbaast zijn over wat ik er allemaal nog tegen zal komen.  ik weet zo dat er nog een hele hoop boeken liggen , een oude televisie dit het in wezen nog deed , maar waarvan de knop niet helemaal functioneerde zoals het zou moeten en die we hebben opgeborgen voor als iemand het nodig zou zijn.

inmiddels  is het een heel oud toestel geworden die  niemand meer wil hebben en die ik zelf ook nooit meer zal gebruiken en dus weg kan.  En de boeken zal ik waarschijnlijk ook nooit meer lezen. En  dan nog eens de potjes en de prullaria die we in de loop van jaren hebben verzameld.  Ook allemaal spullen die kinderen op school hebben gemaakt.  Nu al beginnen de herinneringen te komen.  best leuk die mooie herinneringen aan de tijd dat de kids nog klein waren. misschien liggen er nog dingen tussen die mijn handige vader ooit heeft gemaakt of die van mijn schoonouders waren allemaal overleden inmiddels. Zo’n  gevoelig moment in mijn gedachten.  en dozen vol met foto’s  een doos vol hele goede herinneringen en ook minder goede wellicht.

Een mensen leven heeft ook zo nu en dan opruiming nodig.  We hoeven niet alles weg te gooien dat zou  zonde zijn, maar  tegelijk is er vaak een hoop materiaal die  gewoon in de weg ligt. Of ergens  waardoor je het goede niet meer ziet. het is gewoon een troep geworden. alles kan soms zo door elkaar liggen dat het onoverzichtelijk is geworden.   wat zou het mooi zijn om niet zomaar alles  als ballast te zien maar als  herinneringen die we  willen bewaren . moment die we hebben meegemaakt in ons leven. momenten die niet altijd mooi zijn geweest, maar waar we  nooit afstand van willen doen omdat ze ons mede gevormd hebben in dit leven, maar tegelijk wanneer  we het niet een  opgeruimd en weggeborgen hebben op een goede plek dan wordt het een chaos zoals bij ons op zolder.

Wanneer we  de dingen van ons leven  opgeruimd hebben kunnen we er wat mee. We kunnen het opzoeken wanneer het nodig is en de tijd er rijp voor is.  we kunnen het ook gewoon laten liggen als we  het niet willen  zien of  nodig hebben. we  creëren ruimte en daarmee rust  en overzicht.   De zaken die geen  nut  meer hebben kunnen we wegdoen. Zaken die  niets meer waard zijn die alleen maar in de weg staan  opruimen en wegbrengen naar waar het hoort de stort of als we het geestelijk  willen beschrijven aan de voeten van Christus leggen zodat deze ze voor ons weglegt op een plek waar we er nooit meer bij kunnen komen.

Het is belangrijk ons geestelijk huis opgeruimd te houden. Wanneer we er geestelijk een rommeltje van maken dan zullen we constant tegen dingen aanlopen die ooit zijn geweest. We zullen de herinneringen tegenkomen van  zaken die we willen bewaren, maar waar we  niet altijd behoefte aanhebben op bepaalde momenten.  wanneer er rust en ruimte is  hebben is er controle om  tijd te nemen om de zaken  op een goede manier te bekijken. Het kost tijd om op te ruimen. Het kost tijd om  opgeruimd te blijven, maar het is de moeite waard om onze geestelijke zolder  opgeruimd te krijgen en te houden.

2 gedachten over “opgeruimd staat netjes.

Geef een reactie

