Besmeurd en bevlekt naar binnen?

Wanneer we goed naar onszelf kijken komen we van alles tegen waar we  ons soms zelf aan storen.  Zaken die we bij onszelf anders zouden willen zien, maar ook  zaken die anderen aan ons graag anders zouden willen zien.  God echter wil echter dat we komen zoals we zijn.

Wanneer ik daar over nadenk dan moeten we misschien  concluderen dat daar ergens een moeilijk punt zit.   enerzijds  geloven we  dat Jezus Christus in ons  gestalte moet krijgen, dit riekt naar perfectie en anderzijds is het juist datgene wat niet goed is  in ons dat zich daar tegen  verzet  tegen al onze verlangens in. 

Het is Gods verlangen dat wij in  vrijmoedigheid bij Hem kunne komen en dit werd mogelijk gemaakt door Jezus Christus zelf .  en het is Hij die in ons werkt door de Heilige Geest  om zo te kunnen komen  tot het oorspronkelijke, unieke beeld dat God van ons heeft (Anselm Grün). De Heilige Geest is de  bron van waaruit wij mogen putten en die ons de moed de kracht geeft om door te gaan als we het zelf niet zien zitten. als we onszelf  niet waardig vinden  door wat voor omstandigheden dan ook.

Juist wanneer we in en crisis verkeren en we te maken krijgen met zaken in ons leven die we zelf nooit de baas zouden kunnen dan is hij  nog altijd bij ons. Ik moet denken aan het lied : ik kom in Uw heiligdom binnen, het voorhangsel ga ik voorbij…  ik heb geen idee of je het kent, maar het gaat over de tempel en dit wetende en wetende dat het heiligdom in het oude testament  voor de gewone mens niet toegankelijk was maakt  dit lied tot iets bijzonders.  Wij mogen  door Jezus christus  weten dat we  zomaar het voorhangsel voorbij mogen gaan om God te ontmoeten in al zijn heiligheid.  Dat heiligdom is niet zo ver bij ons vandaan, maar we moeten wel het voorhangsel voorbij gaan en weten dat  we Gods heiligheid naderen.

Veel mensen voelen zich bevlekt en besmeurt door wat het leven hen heeft gebracht en  lopen rond met boosheid, frustratie, angsten , bitterheid, allemaal zaken die  aankleven . zaken waardoor ze zich niet geroepen voelen om God onder ogen te komen.   ze vragen zich niet zozeer af  wat de gevolgen zijn, maar wat  heb ik er aan om God te zien als ik niet eens  mijzelf kan laten zien zoals ik ben. ik kan slechts mijn besmeurt kleed laten zien.  toch  is het belangrijk dat je erkent dat dit is wie je bent.  je bent besmeurt , beschadigd , gekrenkt  in het leven, wanneer Jezus  in jouw leven is dan neemt hij dat van je weg en  ziet God jouw niet  als besmeurt, maar als gereinigd.  Wijzelf echter blijven  hangen in wat wijzelf zien. God echter kijkt wanneer wij Jezus hebben leren kennen in ons leven anders naar ons.

Wanneer wij de vergeving van Christus niet en volle aanvaarden in ons leven zullen we altijd besmeurt lijven  voor Go. Laten we eerlijk zijn, we  kunnen ons van top tot teen wassen en wanneer we de douche uitkomen en de deur van ons huis uit lopen komen de eerst e vlekken al weer op ons goede pak . wij zijn  mensen en onze aard is zonde.  Toch mogen we komen omdat we zijn vrijgekocht en betaald zoals we dat in kerk zo gemakkelijk zeggen soms. 

Wat zou het fijn zijn  als we zouden kunnen accepteren dat God een God is van herstel, van genezing. God is een bijzondere  God . wat wij in wezen verlangen wil hij ons geven. hierbij spreek ik over wat ons hart in wezen verlangt.  namelijk gekend te worden.  Wanneer we gekend willen worden zullen we  echter ook onszelf moeten laten kennen. dit vinden veel mensen pijn lijk. Zichzelf laten zien zoals ze zijn bevlekt en besmeurt door zonde. Immers hebben we niet geleerd  om ons zelf beter voor te doen dan we zijn? hebben we niet geleerd om  juist van ons af te bijten als anderen  ons aanvallen. Hebben we niet geleerd om wat tegen ons gebruikt kan worden elders neer te leggen en te zeggen het ligt niet aan mij maar aan mijn opvoeding, aan de omgeving, de gebeurtenissen die me zijn overkomen , de mensen die me aangerand hebben, de daders die me mishandeld hebben.  ik moet dit  natuurlijk wel duidelijk maken: Natuurlijk heb je geen schuld aan wat jou is aangedaan, maar  wel hoe we er mee om zijn gegaan.

Ik weet dat dit  bij sommige mensen hard binnenkomt en dat ze hier moeite mee hebben.  misschien moet je er eens verder over nadenken, maar vooral het heiligdom eens binnengaan om hier met God over  te spreken, hem dit persoonlijke te brengen. een offer van  wat jouw vasthoudt  of misschien wat jij zelf vasthoudt in je leven.  

Durf je  de vergeving van God door Jezus te accepteren in je leven? durf je andere te vergeven ook als ze er  in  wezen niet  op reageren?  Ik  geloof dat het grootste offer wat God  ons bied is vergeving, maar dit accepteren is moeilijk voor ons.  Durf jij het te accepteren.? Ik geloof dat hier in de kerk nogal wat mis gaat. Ik geloof dat wanneer we in de kerk de vergeving niet meer  willen accepteren we  de plank misslaan in ons leven.  het grootste offer wat wij aan God kunnen geven is dat wij anderen vergeven die ons iets hebben aangedaan.

Wanneer we leren om onszelf over te geven aan Gods wil en dicht bij hem blijven er iets bijzonders zal gebeuren in ons leven. we worden namelijk vrij van de last van een besmeurd leven.  we worden vrij van  de druk die op ons leven ligt van wat anderen van ons verwachten , we vrij van de pijn die ons leven ligt. We kunnen anderen weer recht in de ogen kijken wanneer we stappen zetten om de ander te vergeven. 

Vergeving  maakt schoon. We hebben het echter nodig om dit te accepteren in ons leven. we hebben het nodig ook anderen te accepteren om zo  de boosheid, bitterheid en het verlangen op wraak los te kunne laten.  We kunnen  anderen niet forceren onze vergeving te accepteren en we kunnen ook anderen niet dwingen ons te vergeven , wij kunnen  echter wel andere vergeven die ons iets hebben aangedaan.  Zelfs als ze hier niets mee doen dan opent het nieuwe wegen . misschien voor hen, maar zeker voor jou. 

Ieder wond die iemand jou heeft bezorgt , maar waar over jij  met God gesproken hebt en die je  aan hem hebt overgegeven  zal langzamerhand helen.  Wanneer we vasthouden aan de wonden en  constant zelf blijven dokteren dan zul je ontdekken dat het blijft etteren in zweren.  Ik geloof dat  vergeving het grootste wonder  is welke God in ons leven wil doen en welke ook het mooiste en grootste effect heeft op een mensen leven.  Ik prijs God voor de vergeving

Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s