Ondanks alles een positief reisadvies

Veel mensen hebben het idee dat wanneer ze Jezus Christus leren kennen, hun leven  een stuk gemakkelijker zal gaan worden.  helaas zijn er ook veel predikers die dit werkelijk als waarheid verkondigen. Sterker nog, soms zijn er zelfs predikers die verkondigen dat wanneer het ons niet werkelijk voor de wind gaat op maatschappelijk of geestelijk gebied we in wezen geen goede christenen kunnen zijn.

Ik geloof dat dit leugens zijn! Wanneer we de Bijbel  bekijken en de mensen  die werkelijk leefden volgens het woord van God, dan zien we  juist het tegenovergestelde gebeuren.  Ik zeg dit natuurlijk niet om mensen af te schrikken, maar om duidelijk te maken dat  discipelschap niet iets  is van een keus maken en dan gaat het ons voor de wind op alle terreinen van het leven.  sterker nog  we zullen weerstand ondervinden.  Zo heeft Jezus zelf  weerstand ondervonden en werd zelfs gekruisigd. Paulus  heeft van alles meegemaakt van honger lijden tot schipbreuk en gevangenschap. Petrus is  werd gekruisigd. Jezus had hem dit in wezen ook gezegd.

Ik wil hier natuurlijk niet een negatief reisadvies geven om met Jezus onderweg te zijn, maar wel duidelijk maken dat het goed is om de kosten te berekenen van de reis met Hem.  Natuurlijk heeft God het beste met ons voor en wil Hij ook het beste voor jou en mij persoonlijk. Toch is het de vraag of wij  weten wat het beste voor ons is of dat God dat weet. Ik geloof dat veelal dat wat ons overkomt ons misschien in twijfel brengt over Gods liefde voor ons, maar tegelijk kunnen we uit  zo’n ervaring  des te meer leren dat God zelfs bij ons is als het donker is en er niemand meer is die we kunnen vertrouwen.

God is in onsen werkt door ons. Soms merken we dat niet. wederom zo’n vooronderstelling dat wanneer we de heilige Geest in ons hebben we altijd een soort van zweverig gevoel zouden moeten hebben, een bepaalde vorm van heiligheid die als een auriooltje boven ons hoofd hangt.  Wanneer wij Hem hebben binnen gelaten is Hij in ons leven en de ruimte die wij hem geven bepaald ook in hoeverre hij werkzaam is in ons leven. anderzijds kan God door zijn Geest zoveel meer dan ons  een heerlijk gevoel geven. gevoel is  slechts een moment opname. We mogen het gewoon ook feitelijk weten  al hoewel we dat gevoel ook zo nu en dan kunnen hebben . 

Wanneer we het gevoel hebben dat iemand niet te vertrouwen is, hoe zouden we dan een relatie met degene in stand kunnen houden. Sterker nog waarschijnlijk zal een relatie er aan stuk gaan als je het gevoel hebt dat hij niet te vertrouwen is. we hebben  niet zozeer gevoelens nodig, maar  de weenschap dat het waar is. dat het leven niet gemakkelijker wordt , maar wel  significant beter.

God is er in onze diepste momenten, we zijn niet meer alleen en als we dat toch ervaren mogen we weten dat hoe we ons ook voelen Hij er toch is en ons door barre tijden leidt naar het doel van je leven. God zelf. Hij is de bron.

Ik hoop dat je me  een beetje begrijpt in deze. Dat je kunt zien dat zware tijden nodig zijn om God te kunnen ontdekken. immers waarom zou je God nodig hebben als alles goed gaat in je leven? dan kun je het immers zelf?  Waarom zou je een relatie aangaan met iemand die je  niet nodig hebt? Ik houdt van mijn vrouw en ik heb har nodig in mijn leven. niet om zomaar bij me te zijn, maar om van me te houden en me te steunen en bij me te zijn. wat is een relatie zonder iemand nodig te hebben? wij hebben God nodig in ons leven.  misschien heb je nu niet de antwoorden gekregen op je vragen en er zelfs vragen bij gekregen. Ik stel graag vragen omdat ik zo ontdek dat God zoveel anders en groter is dan ik ooit zal kunnen begrijpen.

 

Een gedachte over “Ondanks alles een positief reisadvies

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s