mantelzorg

wanneer we  wensen om mensen werkelijk te ontmoeten gaat het vaak mis wanneer we de ander ongevraagd gaan adviseren hoe ze zouden kunnen herstellen.  We halen vaak een tweetal dingen door elkaar , ten eerste is het zo dat wanneer we voor de ander zorgen dit niet automatisch herstel betekent.

Er zijn veel mensen die  voor anderen zorgen. Ze zijn bezorgd om de ander vanuit allerlei perspectief. Soms beroepshalve, een andere keer is het een geliefde waarover we ons zorgen maken, zo zijn er allerlei manieren van zorgen.

Toch gaat het er om dat ons niet slechts bezorgd maken over iemand, maar dat we er r vooral voor iemand zijn. vaak maken we ons  bezorgd omdat we bang zijn iemand te moeten missen in ons leven of omdat we bezorgd zijn dat  het misgaat in het leven van de ander. ik herken dat vanuit mijn  rol als begeleider in de verslavingszorg. 

Ook in die rol als begeleider kan ik soms verkeerd handelen en te bezorgd zijn over iemand.  Natuurlijk spelen ook emoties en persoonlijke zaken een rol. Gelukkig merk ik in zulke tijden ook dat ik gewoon mens ben en van mensen houdt. 

Tegelijk moeten we  wanneer we werkelijk van mensen houden oppassen dat we niet zozeer  bezorgd zijn dat er voor willen zorgen dat we situatie onder controle  willen houden .  wij hebben wat dat betreft de touwtjes niet in handen.

Ik denk dat het goed is dat we onderkennen dat we er slechts voor de ander kunnen zijn.  we kunnen zorg bieden in allerlei vormen, en laat ik duidelijk zijn ik geloof  niet alle manieren van zorg  verkeerd is. en soms maken we ons  zorgen om bepaalde zaken, maar ik bedoel te zeggen dat wanneer we de ander werkelijk willen ontmoeten dit niet betekent dat we  de ander de ruimte ontnemen om zichzelf te zijn.

men mag gewoon moeite hebben met zaken, het oneens zijn met de zorg die ze krijgen, zorg mag geen bemoeizucht worden, maar zorg mag wel;  samen zijn, huilen met de ander, luisteren naar de ander, delen met de ander, meevoelen met de ander, in gesprek raken met de ander, … gewoon een arm om de ander slaan, een  mantel om de rug van de ander tegen de kou.

ik geloof in mantelzorg. het ontmoeten van mensen. nioet met de mantel der liefde allerlei dingen bedekken, maar open en eerlijk met elkaar communiceren. dat noem ik ontmoeten. Juist  wanneer  we de ontmoeting met de ander benadrukken en uitgaan van ander , dan zullen we ontdekken dat de ander  soms ruimte nodig heeft om zichzelf te zijn, in plaats van dat de zorg van anderen hen benauwd en bedrukt.  Laten we er niet direct van  uitgaan dat de ander ons niet begrijpt of dat we het beter weten, maar laten we elkaar ontmoeten als broeders en zusters. Laten we elkaar zien als mensen, als  kwetsbare mensen die op zoek zijn en die ook zelf in staat zijn tot het nemen van beslissingen.

Wellicht zullen mensen soms foute beslissingen nemen, maar dat  staat niet automatisch groei in de weg.   Ik geloof dat het goed is te ontmoeten in plaats van bezorgd te zijn  de ander.  de ontmoeting met de ander is een gift die God ons geeft zodat God mensen kan herstellen. 

We maken ons veelal bezorgd of God wel of niet zou willen herstellen, God wil wel, maar staan wij  niet vaak God in de weg om te herstellen? Laten wij ons  niet met de ander bemoeien , maar er gewoon voor de ander zijn, zodat God door  liefdevolle relaties herstel kan geven in de levens van mensen.

 

Geef een reactie

