Een heerlijke dans

Wat kan het leven gecompliceerd zijn.  ik heb het zelf meegemaakt dat ik niet meer wist waar te zoeken en alle  standaard  antwoorden al wel had gehoord.  Dit inclusief  alle christelijke termen en  antwoorden met de daarbij behorende teksten die mensen voor me hadden opgezocht  of gekregen op de een of andere manier.

Wat kun je vast zitten in gevoelens en gedachten zeg! Nu  denk ik soms waar heb ik me druk om gemaakt, maar tegelijk  weet ik soms nog niet hoe ik met bepaalde situaties aan moet en wordt ik onrustig. Ik ga op zoek naar allerlei oplossingen, maar tegelijk weet ik dat dit niet werkt.

Natuurlijk weet ik gewoon dat je goed moet nadenken en dat dit ook meewerkt aan het oplossen van de problemen, maar waar het om gaat zijn die doordravende gedachten. het niet los kunnen laten van wat je vast houdt. Ken je dat? Of  totaal onherkenbaar voor je misschien?

Waarom  maken we het leven vaak zo gecompliceerd. Ik heb gemerkt dat het leven vaak totaal anders in elkaar zit dan wat wij  ons voor ogen stellen.   we draaien voortdurend rondjes  in ons hoofd zonder tot de kern te komen omdat we niet los willen laten. Loslaten van onze eigen oplossingen. Onze eigen gedachten. omdat we  willen vasthouden aan onze eigen manier van denken.

Leven met God is niet  voortdurend bezig zijn met de vraag leef ik  wel goed?  maak ik de juiste keuzes? Ik moet nu denken aan die armbandjes WWJD (what would Jesus do) . zelfs dat is een vraag die we ons zo vaak kunnen stellen dat we er in vast  lopen.  Ik heb gemerkt dat ik mijzelf mag zijn in Christus.  Dat ik gewoon mag leven in ontspannenheid.  Ik verlang er naar om  te leven zoals Christus en vraag me soms af hoe zou Jezus het hebben gedaan. Maar tegelijk weet ik ook dat ik gewoon mezelf mag zijn en in alle vrijheid mag genieten van een leven met Hem.

Wanneer we  dansen gaat het niet om de regels van het dansen en waar je op de vloer staat te dansen, maar het gaat er om dat je met gevoel en passie je stappen maakt. Dat je geniet van  wat je doet.  Wanneer we met  Jezus dansen zal hij ons  leiden en wanneer we met anderen dansen mogen wij hen weer leiden zoals Jezus ons heeft leren dansen met Hem.

Misschien een beetje vreemde vergelijking.  Toch is het goed om  hierover na te denken. Wanneer het gaat om dansen dan gaat het  niet om stil  staan.  Het leven staat ook niet stil, maar toch mogen we  ook tijdens de dans gewoon tijd nemen om te genieten van wat we doen. van wie we zijn en hoe we het doen. we mogen ook genieten van onze danspartner en van  hen leren. Zoals wij  leren van Jezus, zo mogen wij dat weer doorgeven aan anderen in alle ontspanning. Ervarend leren door gewoon te leven.  te genieten en te ontspannen in je relatie met Hem.

Niet altijd  gemakkelijk. Vooral als je dit nooit zo hebt gedaan. In het begin zal het wennen zijn en zul je geheid iemand eens op de tenen gaan staan. En andersom zal het ook vast nog wel gebeuren wanneer je denkt dat het goed is met een bepaald iemand te dansen.  We blijven altijd leerlingen van de grote danser, maar  laten we het goed hebben van elkaar en van de ontmoetingen die we hebben op deze wijze.

 

Geef een reactie

