Leven in verbinding

 Ons leven op deze aarde en de tijd die we er door brengen zien veel mensen als een periode die we  op de een of andere manier  zou goed en gezellig mogelijk moeten doorbrengen. Wanneer dat niet lukt of als er een kink in de kabel lijkt te zijn dan wordt het leven al gauw als  zinloos gezien.

De vraag is echter of we op deze aarde zijn om zo gelukkig mogelijk te zijn en zoveel mogelijk plezier te  hebben.   ik geloof het niet.  sterker nog ik geloof zelfs dat we geroepen zijn om  anders te leven dan wat ik hier boven net allemaal heb genoemd.  het gaat allemaal niet om onszelf. om ons persoonlijk geluk. Ook niet om  het feit of we het allemaal wel zo goed en gezellig hebben.

Mogen wij in vreugde leven?

Ik geloof echter ook niet dat we  sombere, vrome  smoelen moeten trekken in een keurig zwart pak en  dat er überhaupt geen vreugde beleefd mag worden.    ik geloof dat Jezus  een geweldige man was. En erg gezellig  op bepaalde momenten, maar ook serieus wanneer dat nodig was.  Ook was Hij in bepaalde opzichten  misschien juist helemaal niet zo leuk en juist heel direct en kon je dus maar opvreten wat hij je te zeggen had.  toch was er altijd liefde. Onvoorwaardelijke liefde.  Een relatie die zin geeft .  

Jezus leven was niet gemakkelijk en uiteindelijk moest hij sterven omdat  zijn levenswijze niet zomaar door de mensen geaccepteerd kon worden.  toch was zijn leven niet zinloos. Zelfs zijn sterven  wat op zich natuurlijk  een tragisch gebeuren had werkelijk zin.  Zijn Liefde was onvoorwaardelijk. Hij liet in zijn lijden en sterven zien hoeveel Hij om ons gaf.  Hij gaf zijn  leven voor ons.   Niet om daarmee ergens in de grond te verdwijnen en nooit meer gezien of gehoord te worden, maar om  op te staan in een nieuw leven. 

Je leven afleggen!

Wij mogen wanneer wij dit geloven  en erkennen dat Hij voor ons is gestorven, dat ons lijden op deze aarde niet  voor niets is.  Hij wil dat we  met  zullen sterven en opstaan. Een keus voor Hem maken. opnieuw geboren worden.   ons oude leven afleggen en een ander leven leven.  niet meer leven in het vlees, maar geestelijk leven zoals we waren bedoeld. leven met God.  alleen wanneer we  een Geestvervuld leven leiden zullen we ook daadwerkelijk de zin van het leven ervaren.

De meeste mensen hebben  moeite met het leven door de Geest. Ze geloven wel, maar  laten zich niet leiden door Gods Geest in hun.  Wanneer we echter  ons leven  leven  door de Geest zullen  we ook groeien in  afhankelijkheid van God . dan zullen we ook meer en meer  het Koninkrijk van God in ons leven ervaren. 

Hart en verstand.

God zal ons door de Geest  Zijn waarheid laten zien.  stukje bij stukje. Stap voor stap.  Wanneer we ons leven  leven met Christus, we  worden christenen, dan zal Hij met zijn Geest in ons de waarheid laten zien over wie we zijn en wat we   zouden kunnen doen.  veelal  is het zo dat we er niet op vertrouwen. We vertrouwen veelal meer op ons zelf, onze vleselijke mens , dan op de Geest in ons . we volgen in de regel  liever ons verstand dan ons hart.  We willen als mensen alles heel graag meetbaar houden.

Soms vragen we ons af waarom God niet eenvoudiger werkt  en ons als het ware gewoon maar  op de een of andere manier verteld wat we moeten doen of zeggen .  uiteindelijk doet hij dat ook wel, maar we geven er geen gehoor aan. we  vragen Hem soms niet eens.  Misschien moet je eens de proef op de som nemen.  Een moment nemen en God vragen om je te vertellen wat je in een bepaalde situatie zou moeten doen daarna volg je  vooral je hart en niet gebruik je je verstand om  te kijken hoe het verloopt. 

Wat levert het op?

Veel mensen doen het anders. Ze maken plannen  met hun verstand en wachten tot hun hart er bij komt. en dat meten ze dan vooral af aan hun gevoel er bij.   Wanneer hun gevoel goed is , denken ze op dat moment dat het van God komt en dat ze Gods wil hebben gedaan.  Wanneer we echter vanuit ons hart  te werk gaan is het  niet altijd  zo  voor de hand liggend wat we zouden moeten doen en ons verstand  zal ons  soms zelf  het idee geven dat we wellicht  verkeerd  zouden handelen omdat wij er zelf niet beter van worden, maar  wanneer we werkelijk blijven luisteren en  afgaan op wat ons hart zegt dat we moeten doen dan zal dat niet altijd gemakkelijk zijn. het zal ons niet  altijd iets opleveren  op de maatschappelijke ladder of  elders, maar uiteindelijk zul je  zien dat het wel de beste weg is.  ons verstand er bij gebruiken is  in dit geval goed.  ze helpt ons om gefocust te blijven . “ben ik nog op de juiste weg?”.

Ik geloof in Jezus’ weg.  De weg van ons verlangen. ik geloof dat ieder mens verlangt naar zin en relatie.  Veel relaties lopen stuk,  er zijn meer echtscheidingen dan ooit, waardoor ook veel gebroken gezinnen. Mensen zijn op zoek naar  werkelijke vriendschappen en  meer dan slechts het oppervlakkige.   Wanneer  we ons hart volgen zal ons hart veranderen van koud  naar warm. Van dood naar leven, van  scheiding naar relatie, van hel naar hemel. Van aards koninkrijk naar het koninkrijk van God.

verbinden

Ik wil me  verbinden met anderen om relaties aan te gaan.  een brug slaan naar degene die  in de steek zijn gelaten, die  moeite hebben en pijn, die niet meer zien wat werkelijk liefde is . ik wil hen ontmoeten.   ik wil er van hart tot hart voor hen zijn.  in mijn blog, in mijn dagelijkse leven , op mijn werk, in de dingen die ik elke dag doe. 

Ik doe het wellicht in de ogen van mensen soms verkeerd en ik weet ook dat dit vaak ook zo is, maar mijn hart is er opgericht en ik geloof dat Gods waarheid  mij  stap voor stap leert om me meer afhankelijk op te stellen van Gods Heilige Geest die in mij woont. Ik wil leren  om hem  te volgen zelfs als dat niet altijd  leuk en gezellig is. als het soms  moeite kost en misschien zelfs in periodes meer dan dat.  Ik wil leren meer en meer mijzelf te geven aan God en de mensen om mij heen. Ik weet inmiddels dat wanneer ik mij hieraan overgeef Ik zelf ook zal groeien.  Groeien in wie ik ben en mijn ontmoetingen met God  en  anderen.

 

Geef een reactie

