Dit is niet eerlijk!

Pas op! dit blog bevat schokkende beelden!

 

Vaak vinden we God oneerlijk. we  vinden het onrechtvaardig van Hem dat er zoveel mis gaat inde wereld. we noemen dan  zaken als oorlogen, honger in Afrika, , armoede, allerlei misstanden overal, maar  wellicht bedoelen we vooral de dingen in ons leven waarvan we denken dat naar ons toe is tekortgeschoten.

We vinden het onrechtvaardig  van God  dat we  onze baan zijn verloren terwijl we zo ons best hebben gedaan, we vinden het vreselijk dat mensen  die we liefhebben veel te jong zijn gestorven.  we balen dat we geen kind konden zijn of ons iets is aangedaan ergens in ons leven.

Onrechtvaardig

Toch  is God rechtvaardig. Veel mensen vragen zich af hoe God het allemaal kon laten gebeuren.  Ze halen hun schouders op en steken vragend hun handen in de lucht of misschien  ballen ze hun vuisten en zwaaien er woest mee rond omdat ze zo enorm boos en teleurgesteld zijn omdat het allemaal zo onrechtvaardig is wat hen overkomt.  Ze hebben gebeden, gesmeekt misschien zelfs, dat het niet zou gebeuren, dat Hij in zou grijpen, maar ze hebben het niet ervaren in hun leven.

Nu kan God ingrijpen in al deze situaties van onrechtvaardigheid, sterker nog dat heeft Hij reeds gedaan. God overstijgt zelfs rechtvaardigheid.  Hij zal niet slechts zorgen dat er recht gedaan wordt, maar Hij belooft ons daarbovenop zoveel meer dan dat  wanneer we Hem vertrouwen.

Wat is er mis?

Wij verwachten rechtvaardig handelen van God, maar is dat wel werkelijk waar?  we zijn teleurgesteld wanneer God niet ingrijpt om ons recht te verschaffen over onrecht welke ons is aangedaan, maar  wanneer Hij nu werkelijk direct a la minuut recht zou verschaffen hoe zouden we er dan voor staan?  Hoe zou het ons zelf vergaan?  Immers hebben we niet zelf ook  voldoende misdaan in het leven van anderen? wat hebben wij bijvoorbeeeld gedaan voor het kind op de foto? of in ieder geval voor iemand in  zo’n situatie?

We zijn ik-gericht en denken dat God recht zou moeten spreken over anderen, maar zien niet  hoe we zelf  evenzo falen als de ander die ons iets  heeft aangedaan. We zijn dus even schuldig en zal God dus ook over jou recht moeten spreken net al  over die ander.

boetedoening

God wil echter  dat we  vrij zullen zijn. Hij wil ons genade schenken, maar rechtvaardigheid vraagt om  boetedoening.  Anders blijft het onrechtvaardig.  God wou het beste voor jou en ook voor die ander die jou iets heeft aangedaan.  Rechtvaardig?  Misschien in onze ogen niet direct, omdat wij denken dat we zelf  niet zoveel schuld hebben als die ander, maar in Gods ogen zijn we  net zo goed schuldig en de schuld  zal moeten worden betaald dat is rechtvaardig toch?

God kijkt met liefde naar ons, maar ook met  objectieve ogen naar ons, naar onze daden. Het zou eerlijk zijn wanneer God ons  naar onze daden zou beoordelen.  Wat is echter  het oordeel op  iemand die  gelogen heeft , die gestolen heeft die een ander misbruikt heeft , vermoord, afgewezen,  veracht, tekort heeft gedaan?  Besef je wel hoeveel schuld je in wezen hebt?  

God overstijgt rechtvaardigheid

God is  liefdevol en genadig en daarmee overstijgt Hij  rechtvaardigheid.  Hij wil ons zoveel meer geven  dan slechts waar we recht op hebben.  Ik vind dat heel bijzonder.  Wij zelf kunnen niet s doen om Gods genade te verwerven. God is degene die genade verleent. Genade over ons leven  ligt buiten onze persoonlijke beheersing.  Wij kunnen niets doe  of laten om Gods genade te verdienen.  Zonder Gods genade zijn we  ten dode opgeschreven.  Wij zijn onrechtvaardig  jij en ik ook.

God schenkt ons in Jezus genade en geeft ons daarmee de mogelijkheid  op meer dan ons toekomt.  Jezus  nam de straf op zich die wij hebben verdient. Waarom kon hij dat doen? omdat hij zelf  schuldloos was. Wij kunnen  de schuld zelf nooit betalen en ook een ander kan dat nooit voor mij doen. waarom niet? omdat er niemand is die  zonder schuld is dan Hij alleen.  Jezus is de Christus. Zijn leven was volmaakt. Hij leefde zoals God het had bedoeld.  hij is de enige die onze schuld kan betalen.

Wat verdien je?

Is het mogelijk om rechtvaardig te leven als mens?  Nee! We kunne echter wel gerechtvaardigd leven. we zijn vrijgekocht  door Jezus Christus.  Wanneer we dat  geloven  zijn we gerechtvaardigde mensen. vrijgekocht omdat  christus ons recht heeft gedaan door de prijs te betalen die nodig was. Wat moet ik nu doen om  die rechtvaardigheid  te verdienen? Niets .  wij kunnen  dit niet verdienen.  Maar we mogen er op vertrouwen (geloven) dat Hij het voor ons heeft gedaan.

Dit betekent dat ik mijn leven moet overgeven aan Hem  en er op mag vertrouwen  dat Hij rechtvaardig zal oordelen. Ook wanneer ik dat niet doe zal hij rechtvaardig oordelen, maar  wanneer we  niet bereid zijn ons over te geven blijven we schuldig staan.  De prijs is dan wel betaald, maar wanneer we  niet accepteren dat iemand de prijs heeft betaald , dan zullen we  dus zelf moeten betalen.

 touwtjes

De grootste valkuil van de mens is dat hij  zelf alle touwtjes in handen wil houden en in wezen God wil vertellen  wat Hij zou moeten doen.  wij houden  er niet van om afhankelijk te zijn. toch zullen we moeten toegeven( geloven) dat  we afhankelijk zijn. Af en toe laat God  ons in de problemen komen zodat wij ons bewust worden van het feit dat we Hem  nodig hebben om werkelijk te kunnen leven.   misschien moet je er eens goed over nadenken wat jij wil.  Wil je rechtvaardigheid?

God is rechtvaardig! God is echter ook relatie. Hij wil ons ontmoeten. Hij geeft ons de vrijheid  om afhankelijk te zijn van Hem. de vraag die ik hier in dit blog wil achterlaten is : wil jij afhankelijk zijn van God of houdt je alle touwtjes zelf in handen.  Zelf doen , betekent dan dat je  er uiteindelijk achter zult komen dat dat wel erg vermoeiend is en nooit het gewenste resultaat zal opleveren.

 

Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s