Beheerst door complimentjes?

 

Vandaag heb ik na gedacht en gesproken met iemand over  hoe we  elkaar  werkelijk zien.  is dat wat we zien ook wie we zijn? 

Is iemand die irritant reageert ook werkelijk irritant of is het gewoon een bepaald gedrag wat iemand vertoont om zichzelf te beschermen  tegen pijnen van  buitenaf? Van mensen als jij en ik omdat  ze bang zijn (opnieuw) gekwetst of teleurgesteld te raken?

Veel mensen hebben geleerd te leven met allerlei maniertjes en gebaartjes.  Ze hebben geleerd bepaalde woorden te gebruiken of juist te omzeilen. Ze zijn  zichzelf minder goed gaan kleden of juist extreem . ze zijn zich ofwel extreem mannelijk of juist extreem vrouwelijk gaan gedragen.   Ze zijn veel  gaan kletsen om maar niet werkelijk tot de kern te komen of ze zijn juist dichtgeslagen om maar niets te hoeven zeggen. 

Weet je  iedereen heeft bepaald gedrag  en maniertjes ontwikkeld om zichzelf in bepaalde gevallen buiten schot te houden.  Deze maniertjes  zijn soms al heel vroeg in het leven begonnen. Soms op een wat latere leeftijd, maar in ieder geval  zijn deze patronen ontstaan ter bescherming.  Om te kunnen overleven  was het schijnbaar op een bepaald moment nodig om bepaald gedrag te vertonen.

Het probleem is vaak dat wat op een gegeven moment als bescherming  in ons leven is begonnen op een gegeven moment  niet meer een bescherming is , maar  soms eerder een blokkade is geworden.   iemand kan  zo bijvoorbeeld door zich vaak negatief  over anderen te uiten  zo bepaalde mensen van zich af weren en in bepaalde gevallen was dat in het verleden misschien  werkzaam en functioneel, maar op een gegeven moment  als het een gewoonte is geworden kan het ook  zo’n last worden dat niemand meer in  de buurt wil komen omdat  hij of zij zo negatief in het leven staat. 

Anderen kunnen zo enorm  vroom praten wellicht en met de handen in de lucht staan te preken en te bidden met een waterval aan woorden  en ook dit kan  mensen op een verkeerd been hebben gezet om zo ons te beschermen voor  die gelovigen die ons  iets door de strot hebben willen duwen , maar tegelijk  kan ze op een gegeven moment ook verworden tot  een maniertje  die onszelf en anderen blokkeet om werkelijk de dingen zo te zeggen als we dat eigenlijk bedoelen.

Anderen verstoppeen zich achter verontschuldigingen en weer anderen  vervloeken God en alles wat met Hem te maken heeft  omdat ze zo teleurgesteld zijn in Hem.  kan dat? Ja dat kan! Hoeveel mensen zijn er niet  teleurgesteld in anderen of in God? wie is er nooit teleurgesteld geweest in zichzelf en de omstandigheden?Er zijn zoveel zaken  die ons  van binnen kapot hadden kunnen maken wanneer we ons er niet voor hadden beschermt? 

In ieder geval onze bescherming hoe effectief ze soms ook was, is niet per definitie  ook goed voor ons. Soms moeten we  toegeven dat we  op een verkeerde manier de bescherming hebben gezocht al was het dan ook effectief. Soms moeten we eens goed kijken waarom we de bescherming hebben gezocht en soms  is het zo moeilijk om dat  te achterhalen dat we  dit niet eens meer werkelijk kunnen zien.

In ieder geval zullen we wanneer we vasthouden aan allerlei maniertjes en gedachten  niet werkelijk onszelf ontmoeten.  de vraag die me dan bezighoudt is wie ben jij?  Ik heb een tijdlang erg veel moeite gehad om mijzelf te zien zoals ik ben.  ik dacht dat wat ik had een belangrijke rol speelde in wie ik was. Ik dacht ook dat mensen het belangrijk vonden wat ik wist en wat ik deed. Ik had nooit het gevoel of de gedachte dat het allemaal wel goed was. Dat ik  blij kon zijn met mezelf. Ik was verslaafd aan het zoeken naar erkenning. Verslaafd aan complimenten en aan schouderklopjes.

Soms vis ik er nog wel eens naar , maar het beheerst me niet meer. als ik eerlijk ben vind ik het nog altijd fijn als mensen me  complimenteren over dingen die ik goed doe. Daar is volgens mij ook niets mis mee, maar het heerst niet meer over me. Het is niet meer het belangrijkste in mijn leven.  wat is voor jou het belangrijkste?

Een gedachte over “Beheerst door complimentjes?

Geef een reactie

