Ik verwacht niks van sinterklaas.

 

Veel mensen leven met  verwachtingen die nooit  zullen gebeuren.  Zelfs al is de verwachting nog zo groot, sommige dingen gebeuren gewoonweg nooit.  

Dat we dingen verwachten is op zich heel gewoon. We hebben allerlei verwachtingen voor ons leven, ons gezin, de kinderen die we hebben gekregen of wanneer we zie niet hebben gekregen is er misschien de verwachting dat ze  nog zullen komen, we hebben verwachtingen ten aanzien van onze toekomst , ons werk, voor de kerk, etc…..

bitterheid

Het probleem  met verwachtingen is dat wanneer ze niet  vervuld worden, dan worden we boos, opstandig, teleurgesteld of  nog erger ,  we vallen in een diepe put van bitterheid.  Ik heb al deze dingen persoonlijk ontmoet in mijn leven. man, wat ben ik  soms boos geweest  en teleurgesteld omdat zaken anders zijn gelopen dan ik had verwacht en gehoopt. een tijdlang ben ik ook nog eens enorm bitter geweest en zat ik in die diepe  put.  Ik gaf iedereen de schuld en uiteindelijk ook mijzelf. Schuldgevoel kwam er bij , omdat ik dacht dat het dan wel allemaal aan mij moest liggen .

We willen allemaal dat er aan onze verwachtingen wordt voldaan. Tegelijk als we er over na denken kom je misschien met mij tot de conclusie dat  het niet realistisch is dat  er aan al je verwachtingen gehoor wordt gegeven.

Ruimte voor verwachting

Toch zijn  er  manieren zodat je verwachtingen  de ruimte krijgen. immers  wanneer we niet open zijn over wat we verwachten, hoe zouden anderen dan jou verwachtingen kennen?  bovendien kunnen we van alles verwachten , maar is het de vraag of ze ook realistisch zijn. Heeft iemand er wat aan?   en wat heb je aan allerlei verwachtingen  als ze niet voortkomen uit liefde. Wanneer we vanuit liefde voor God en onze naaste verwachtingen hebben  is de kans vele malen groter dan wanneer ze slechts gericht is op  je zelf.

Veel verwachtingen  hebben misschien t emaken met de mensen die je kent.  Veel mensen  hebben je misschien in de steek gelaten en je had  nog wel verwacht dat ze je  zouden helpen, ondersteunen en uiteindelijk…  waar zijn ze gebleven?  Je bent zo  teleurgesteld geworden omdat je zoveel hebt mee moeten maken in je leven dat je boos bent op, en teleurgesteld in God.

Als …..!

Je hebt pijn te dragen en  tegelijk  blijven al de verwachtingen in je hoofd doordraaien. Als ze nu maar naar mij hadden geluisterd. Als ze  maar  dit of dat hadden gedaan. Als  ik nu maar meer had gedaan. Mooier had …., beter had…  anders had….,…

Als ik nu maar… als ik dit , als ze dat… allemaal dingen die  voortkomen uit verwachtingen die je hebt of hebt gehad. Zaken waar een deel van je verlangen lag en misschien nog ligt.  Je had het verlangen naar  erkenning, vriendschappen, relaties, naar geld , goederen, allemaal verschillende zaken en soms  erg jammer dat ze niks geworden zijn en  anderen waarschijnlijk maar  goed dat ze niks geworden zijn.

sinterklaasverwachtingen

Waar wil ik heen met dit verhaal. Dat je geen verwachtingen moet hebben?  nee zeker niet, er is nog veel om te verwachten, maar  misschien moeten we onze verwachtingen wat bij gaan stellen.  is het niet zo dat we  eerlijk gezegd  soms gewoon te veel van mensen verwachten? Is het niet zo dat  wanneer we in God geloven en hem vertrouwen Hij ons zal geven wat het beste is en dat dit  uitstijgt boven onze persoonlijke verwachtingen? of geloven we slechts dat God een sinterklaas is die slechts probeert op een zo goed mogelijke manier te voldoen aan onze persoonlijke verlanglijstjes(lees verwachtingen)?

Ik geloof persoonlijk dat we hier ergens de mist in gaan. we hebben verwachtingen van mensen die te hoog gegrepen zijn of wanneer ze dat niet zijn willen we ze mensen  opleggen, en wat God betreft hij weet al wat Goed voor je is. Hij zelf heeft verwachtingen voor jou. Wanneer we gaan leven  vanuit die verwachting, dan zullen onze persoonlijke verwachtingen niet direct vervuld worden , maar wel veranderen. we gaan meer en meer zien welk een verwachting God van ons heeft.  Zijn verwachtingen veranderen ons, maar de vraag is of wij onze eigen verwachtingen vast willen houden of dat we  ons willen uitstrekken naar meer van God in ons leven.

Geef een reactie

