Ben ik een stabiele factor?

 Ik ben op zoek naar woorden om deze post mee te beginnen.  Ik vind niet echt  de goede openingszinnen.  Dus maar gewoon beginnen met  de vraag waarom  gaan veel mensen van de ene naar de andere kerk. we zien mensen  die een jaar  soms langer  bij een bepaalde kerk aangesloten zijn of met hen opgaan zoals ze dat in sommige kringen zeggen, maar uiteindelijk weer wegdrijven naar een andere  kerk of gemeente zoals sommigen dat  dan weer noemen om daar zich weer een tijdlang aan te sluiten of  op de een of andere manier een beetje verbonden zijn en wanneer ze het ook daar niet vinden gaan ze wederom naar weer een andere kerk om op een gegeven moment  verdrietig   nergens meer heen te gaan.

Ecclesia

Is het herkenbaar? Ik geloof dat de kerk een levende gemeenschap zou moeten zijn.  een gemeenschap  die openstaat voor iedereen. Ook voor hen of misschien moet ik zeggen juist voor hen die  zo zoekende zijn en het nergens werkelijk kunnen vinden. De gemeenschap niet werkelijk proeven waar ze zo op zoek zijn.  Henrie nouwen spreekt over de kerk als mensen die geroepen zijn uit…  we zijn geroepen  uit de slavernij van zonde. We zijn  geroepen om vrij te zijn zegt Paulus in galaten 5:13. de kerk is een plaats van samenkomen van gelovigen. Als we alles op een rijtje zetten betekent  het nogal wat om kerk te zijn.

Kerk komt van ecclesia en  dit woord heeft nogal wat betekenis. Het gaat dus zoals gezegd om samenkomsten . bij elkaar komen, volksvergadering en het heeft een duidelijk  plek in de bijbel en het gaat daarbij dus om gelovigen samen. zie hier bijv. veel informatie misschien om tot mijn gedachten te komen misschien, maar ik geloof dat  veel mensen  hun plek niet vinden in deze ecclesia, de kerk omdat ze niet werkelijk gebouwd is op  stabiele grond.

Het gaat niet om de vorm.

Nu wil ik natuurlijk niet zeggen dat  bepaalde vormen van kerk zijn verkeerd zijn. het gaat me ook niet  om de vorm van kerk zijn. ik geloof dat er vele vormen zijn, maar dat het gaat om de ontmoeting met die Ene. namelijk God zelf. Maar wanneer de kerk niet gebouwd is op de Rots dan zijn we onsamenhangend en niet stabiel en zullen mensen zich niet kunnen voegen die werkelijk zoekende zijn. er is geen of onvoldoende stabiliteit.

Tegelijk vindik dit te gemakkelijk. Immers wanneer de kerk op Jezus de Rots is gebouwd dan zullen ook de gelovigen zich moeten voegen in de kerk die niet voor niets ook wel het lichaam van Christus wordt genoemd. ik moest daarbij denken aan het stuk waarin het gaat Petra. (zie mat 16:18-19)

fundament

Jezus zegt op een gegeven moment  tegen Petrus dat hij (Petrus dus) de rots is waarop Hij (Jezus) de kerk zal bouwen.  de kerk gebouwd op een menselijke rots.  Op Petrus?  Is dit nu werkelijk wat hier staat? Jazeker. Dus de kerk is gebouwd op Petrus?  Ik geloof dat dit zo is. ik geloof echter ook dat het niet gaat om Petrus  alleen maar dat het gaat om gelovigen. Dat wij  die werkelijk  Jezus willen dienen De Rots mogen zijn. de stabiele factor die nodig is in de kerk.

Wij die werkelijk geloven in de kracht van Jezus christus weten dat er geen ander fundament is dan Jezus Christus om  de kerk op te bouwen( 1 Kor 3:11). In Hem mogen wie die Rots zijn. wij zijn het lichaam van Christus en dus de Rots en mogen stabiliteit, stevigheid, houvast zijn voor hen die zoekende zijn. we  hebben dus nogal een verantwoordelijkheid.

Nu begrijp ik dat we als mensen  fouten maken en soms zelf zeer heftige fouten.  Toch vraag ik me hierbij af of we als gelovigen niet vaak de verkeerde prioriteiten hebben.  in hoeverre zijn we stukjes van de Rots om op te bouwen? ik bedoel hoe bieden we mensen houvast om  zich werkelijk in te kunnen voegen in de gemeenschap van gelovigen? Zijn we niet te veel bezig met uiterlijk heden? Zijn we wat dat betreft niet bezig  om vooral de vorm  zo aantrekkelijk mogelijk te maken en vergeten we veelal niet de inhoud van waar  het om gaat? 

Eenheid in de verschillen

Ik ben de laatste tijd  via mijn werk een beetje betrokken geraakt bij een tweetal kerken (bapt. kerk Vriescheloo en evang. gem.  immanuel winschoten)en ook ben ik zelf aangesloten bij een kerk.(egs te stadskanaal) dus is er een bepaalde vergelijking mogelijk.  Kerken die  totaal verschillend zijn in vorm. de ene is een wat oudere kerk en de ander een jongere en modernere kerk, mijn eigen kerk, althans die waar ik zelf kom , is daar een beetje tussen in.  

Ik zie dat er in deze kerken  bepaalde mensen zijn die zich totaal aan de kerk geven en dat anderen die er ook toe behoren zich gedeeltelijk geven of  slechts een heel  klein beetje.  Ik zie ook dat sommigen zich beter bij de een en anderen zich liever bij de ander zien. gaat het om smaak  of  gaat het om inhoud?  Ik geloof dat het gaat om de mensen met wie je in aanraking bent gekomen . met wie heb je gemeenschap gekregen . mensen die zich slechts halfslachtig in een gemeente geven  zijn  niet degene met wie je een goed contact kunt bouwen als je zoekende bent.

Gefundeerd zijn

Willen we werkelijk deel zijn van de gemeenschap is het van belang  mensen te zoeken die gefundeerd in Jezus Christus zijn  en leven. Wanneer we oprechte gemeenschap hebben gekregen met mensen die rots willen zijn dan is de neiging om te blijven hangen in zo’n kerk groot. Er ontstaat stabiliteit. Ik geloof in het netwerken en zoeken naar de juiste mensen in je leven. Dan word kerk zijn  meer levend en groeien we meer en meer uit naar een levende gemeenschap. 

Daar waar mensen elkaar  werkelijk  vinden en tot steun zijn voor elkaar. waar mensen zich openen en transparant zijn en stabiliteit geven daar ontstaan liefdevolle relaties en relaties zijn belangrijk om God te leren kennen en zo te groeien in Christus en zo tot een rots te worden waarop mensen kunnen bouwen in Jezus naam.

Heer Jezus leer me  een rots te zijn  in U. amen

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s