Denk anders, wees kwetsbaar!

 U moet niet worden als de mensen die zich niets van God aantrekken. U moet anders worden, door een nieuwe manier van denken. Dan kunt u ontdekken wat God wil. En wat Hij wil, is goed, aangenaam en volmaakt.  (Rom 12:2 HB)

Ik heb moeite met mensen die zichzelf niet laten zien. schrijft Leona op haar site, veranderen van binnenuit. Kwetsbaarheid is het thema die ik in en door de regels lees.  Niet  alleen haar  kwetsbaarheid , maar ook het verlangen naar  het  zien van de kwetsbaarheid van anderen.

DWDD, denk anders!

De vraag die bij me opkomt is: is het mogelijk om  werkelijk authentiek te zijn zonder ook werkelijk kwetsbaar te zijn.  ik  denk onderandere aan de wereld draait door en  de commercial die ze gemaakt hebben  naar het voorbeeld van Apple met daarin allerlei Nederlanders die  in het oog springen.  (Denk anders). Hier zie je een aantal mensen voorbij komen, en  dit is evalueert ook nog telkens omdat bepaalde mensen hier iets over  te zeggen hebben en hun eigen inbreng aan mogen geven.

Zijn al deze mensen werkelijk kwetsbaar geweest?  Ik  moet eerlijk zeggen dat ik ze niet allemaal ken. Ik heb er wel een aantal voor bij zien komen die wel degelijk ook zeer kwetsbaar durfden te zijn.  authentieke mensen soms , maar niet allemaal  mensen die de wereld verbeterd hebben.  toch moet ik zeggen dat  degene die mij het meest  hebben aangesproken zijn toch mensen die op de een of andere manier  zich zeker kwetsbaar hebben opgesteld. 

Natuurlijk zijn er een hoop dingen  veranderd in deze maatschappij en we leven ook  in een tijd waarin erg veel mogelijk is geworden, maar  tegelijk  is er denk ik qua kwetsbaarheid nog  veel te leren.  Ik vraag me af wat er nu werkelijk belangrijk is. ik geloof in kwetsbaarheid. God zelf liet zich in Jezus christus  als zeer kwetsbaar. God is kwetsbaar. God  kan geraakt worden.  wanneer ik denk aan  de “denk anders” lijst van mensen die voorbij gekomen zijn, zijn degene mij bijgebleven die  werkelijk kwetsbaar zijn geweest. Ik denk dan aan oa. een Herman Brood, een Ramses Shaffy.

verandering

Natuurlijk hebben ze soms hele mooie muziek achtergelaten en er zijn ook vast nog een heel aantal anderen te noemen die  hele mooie en zelfs belangrijke dingen hebben achtergelaten voor de nabestaanden, herinneringen en zelfs  goede  daden en  hele prestaties, maar wat  hebben deze mensen nu werkelijk bewerkstelligt dat ons nu werkelijk tot andere mensen heeft gemaakt?

Net als  Leonna heb ik een tijdlang  in een diepe sombere fase gezeten.  Een put waar ik heel  moeilijk weer uit kon krabbelen.  Veel mensen zeggen  zoiets als van kop der veur. Of doorzetten. Alles komt goed.  wanneer ik dan nadenk over  iemand als Herman  dan zien we dat niet alles goed komt. dat we het  op eigen kracht  vaak gewoonweg niet redden.

Herman nam  een laatste sprong en zijn leven op deze aarde was voorbij.  Een laatste sprong om  te komen tot verlichting van de pijn van dit bestaan. Ramses is wat ouder geworden, maar voor hem was de drank een middel om tussen realiteit en  illusie te leven schijnbaar.  Het zien van een stuk kwetsbaarheid is geweldig en meoilijk te gelijk. ook is ze  zeer herkenbaar.  Er veranderd iets in ons als we mensen zien die  kwetsbaar zijn naar ons toe, maar  mijn vraag is durven wij ook werkelijk kwetsbaar te zijn naar de ander?

De put

Gelukkig had ik in mijn diepe zwarte periode  mensen die me bleven steunen en zichzelf  lieten zien. gelukkig zijn er  in mijn leven mensen die kwetsbaar durfden zijn  naar mij toe.  was ik anders niet uit de put gekomen? Ik kan daar niet echt een antwoord op geven. wat ik wel weet is dat  de harde kant  van mensen mij er zeker niet uit hebben geholpen.  Wanneer mensen je  uit de weg gaan vanwege confrontatie of omdat ze geen zin hebben om het gesprek aan te gaan met een man die  niet echt positief is over het leven.  natuurlijk moeten we anders gaan denken. Niet in kracht, maar in  zwakheid. Kwetsbaarheid dus!

Degene die mij kwetsbaarheid  hebben laten zien zijn als Jezus voor mij geweest. In Hen heb ik als Jezus opnieuw  gezien zoals de Emmaüsgangers Jezus opnieuw zagen en ervoeren tijdens de wandeling en  de maaltijd. ik  geloof dat Jezus werkelijkheid is, maar ook  in anderen kunnen we soms  stukjes van Hem herkennen. gewoon door kwetsbaar te durven zijn.  kwetsbaarheid  opent deuren voor ontmoeting. Voor relatie met mensen. voor openheid en gesprek. 

Hoop

Authenciteit is in deze tijd een woord die we graag horen en waar ik zelf ook graag over spreek. Ook ontmoeting en relatie zijn woorden die ik niet schuw. Kwetsbaarheid is een woord dat ik misschien nog meer aandacht zou moeten geven.  in hoeverre durf ik zelf ook werkelijk kwetsbaar te zijn? ik geloof dat wanneer we werkelijk Jezus’ weg willen gaan dat niet slechts een weg is van verbondenheid met Hem zelf, maar  dat het ook een weg is van openheid over  wie je in wezen bent.  dart betekent werkelijk kwetsbaar zijn.

Kwetsbaarheid  associëren wij vooral met  schaamte, met angst, met teleurstelling, en eerlijk gezegd is dit ook wat er soms  gebeurt. tegenovergesteld kan ze ons echter  ook heel veel goeds opleveren. Namelijk  vriendschap,  respect,  vertrouwen. Voor meer zou je hier eens kunnen kijken op de site van de Hoop. Wanneer we echter niet kwetsbaar willen of kunnen zijn betekent dat ,dat we niet werkelijk onszelf zijn en dus een bepaalde rol  aannemen. Een houding. Boosheid, negativiteit, grootspraak, etc.. allemaal van die  dingen die  misschien best wat mensen   op je pad brengen die  met je meelopen of je volgen zelfs, maar  wanneer we niet kwetsbaar durven zijn zullen ze uiteindelijk weer  verdwijnen uit ons leven  omdat ze ons niet werkelijk brengen waart we in wezen naar verlangen. namelijk onszelf zijn.

Wanneer we echter God leren kennen en ook daadwerkelijk  volgelingen willen zijn van Jezus . ik bedoel daarmee niet  dat we onszelf christenen moeten noemen en gedoopt moeten zijn , maar  ik geloof in werkelijk onszelf/ons leven  durven overgeven aan God  en  doen wat goed is . onszelf geven aan de ander. ruimte bieden. Ontmoeting, relaties liefde. Ons durven laten leiden door de Geest van God van God . Jezus is voor ons kwetsbaarheid geweest en ik verlang er naar om ook kwetsbaar te kunnen zijn naar diegenen die  mijn Zijn kwetsbaarheid nodig hebben. ik wil graag door kwetsbaar te zijn een stukje van Hem laten zien.

Geef een reactie

