Kaders voor mijn leven

 

Afgelopen week veel nagedacht over grenzen stellen. of misschien moet ik het anders zeggen wat zijn de kaders waar binnen ik wil leven, werken en de dingen doen waarvoor ik sta. Ik begrijp dat ik hier wat schemerig overkom, maar  waar het om gaat is dat hoe om te gaan met  bepaalde kaders of grenzen.  Moet ik mij  als christen conformeren aan  wat anderen  vinden dat  waarheid is?  heb ik daar zelf ook nog iets in in te brengen?

conformeren

Ik merk dat veel gelovigen  zich soms conformeren aan  een bepaald zogeheten christelijke overtuiging, maar niet goed weten wat  ze daarmee eigenlijk zeggen.  het zal wel goed zijn is  veelal de houding of  ze hebben een houding van de bijbel zegt dit of dat  dus …?

Nu wil ik daar heel duidelijk over zijn dat ik geloof  dat wat de Bijbel zegt de waarheid is. ik wil geen enkel bladzijde  uit de Bijbel halen  waaraan ik zou twijfelen.  Ik twijfel echter wel aan  de interpretatie die wij er veel aan geven.  is de Bijbel nu multi-interpretabel? 

waarheid

Ik geloof dat de Bijbel een diep liggende waarheid bevat.  Niet voor niets heeft God het aan ons gegeven. tegelijk zien we ook dat veel mensen een soort van knippen en plakken doen met de woorden die In Gods naam gesproken zijn.

Ik moet toegeven dat ik soms in mijn blogs wat knip en plakwerk doe. Ik plak en knip soms van andere bloggers, van sites, en zelfs uit de bijbel doe ik dat, maar de vraag die ik hier wil stellen is de Bijbel  het kader van waarui ik leef?  Of heb ik wellicht een heel ander kader?

Ik geloof dat mensen allemaal zo zijn eigen  kaders hebben van waaruit ze leven. wanneer iemand  ooit  is beroofd , zal hij waarschijn lijk vanuit dat kader  voorzichtiger omgaan met  zijn goederen en niet iedereen  zomaar zijn huis binnen laten. Wanneer iemand is beschadigd is  in intimiteit  zou  zijn  kader  kunnen zijn  om niet iedereen toe te laten. Wanneer ik teleurgesteld ben in wat  anderen over mij zeggen  zal mijn kader misschien zijn dat ik me terug trek uit de maatschappij.

volgen

Wanneer we  nu zoeken naar werkelijke  kaders om  vanuit te leven  zijn die volgens mij niet zo gemakkelijk aan te geven. zelfs wanneer men zegt ik  volg Jezus zijn de kaders niet even duidelijk. Jezus volgen wat is dat dan?  Je kunt Jezus volgen en kijken hoe hij dingen heeft gedaan, maar tegelijk het zelf toch heel anders doen. volg je hem dan wel of niet. of  doe je gewoon wat jij wil en in jouw eigen kaders?

Persoonlijk geloof ik dat we allemaal onze eigenkaders  hebben. we hebben allerlei kaders om vanuit  te reageren en ook allerlei kaders die we  door  opvoeding hebben meegekregen .  ook de bijbel geeft ons bepaalde kaders, maar hoe gaan we  daar dan mee om?

Mijzelf zijn!

Ik probeer om zoveel mogelijk mijzelf te zijn  in de dingen die ik doe of zeg. Ik geloof immers dat wanneer Jezus zegt dat wanneer wij hem moeten volgen, we niet  precies hetzelfde moeten doen wat hij deed, maar dat het er om gaat  wie we zijn.  ik geloof dat wanneer we Hem  ontdekken en zijn woorden lezen en ook de woorden van medegelovigen de Geest daardoor wil werken in een ieder van ons en tot ons wil spreken en ons de weg wil wijzen.

Schijnbaar heeft ook ieder mens zijn eigen kaders nodig om vanuit te leven. daarmee  doe ik geen afbreuk aan  wat er in de Bijbel staat. Jezus wil ons geen nieuwe wetten geven om vanuit te leven, maar Hij  heeft zijn Geest in deze wereld gezonden om  met  een ieder  persoonlijk te leven en  dus jou en mij te helpen om  de juiste kaders te vinden.  

De Bijbel als kader?

Jij mag jezelf zijn en God wil je helpen om  jouw persoonlijke kaders te vinden. Soms is dat helemaal niet zo gemakkelijk, maar we  mogen ook weten dat we een en ander  kunnen  bekijken in wat de Bijbel hier over zegt. Wanneer we op onderzoek gaan en kijken waarom worden  bepaalde zaken zo gezegd en waarom zou ik bepaalde zaken moeten doen of laten  zien we soms  verbazingwekkende  kaders  om vanuit te leven.  wanneer we echter een willekeurige tekst nemen om dit  als waarheid te bestempelen  dan wil dat niet zeggen dat de tekst  niet waar is, maar dan doen we de Bijbel tekort  omdat we niet verder kijken dan de tekst op zich. Gods woord is meer dan een enkele tekst. Het is het verhaal, de geschiedenis , de betekenis van een bepaald woord, …

Laten we vooral  proberen God te zoeken. ik bedoel daarmee in alles wat we doen in ons bidden, Bijbellezen, in onze dagelijkse dingen en daarbij voorzichtig zijn met  het opleggen van kaders en grenzen aan anderen en laten we in Godsnaam onszelf zijn, tenminste ik wil mijzelf zijn in dit leven. tenminste vanuit het kader dat ik mijzelf mag zijn in Christus en ik in relatie met en voor Hem wil leven en daardoor ook anderen wil leren liefhebben.

daarbij zijn er nog een heleboel kaders die ik graag wil hanteren of gewoon hanteer omdat ze mij inderdaad geleerd zijn, of  gewoon omdat ik niet anders weet, of omdat ik hier uit Nederland kom, of om dat ik een Groninger ben, maar ik weet  dat Jezus  basis is  voor mijn leven. de Rots waarop ik bouw. Het  fundament.

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s