Het mysterie van zwakheid in relaties.

Ik geloof in oprechte vriendschappen. Relaties met mensen zijn  belangrijk .  ik bedoel daarmee dat we niet slechts invoelende mensen moeten zijn en ons medeleven  tonen, maar dat het dieper gaat dan dat.  We willen er voor de ander zijn en dat in relatie tot mensen. ons hart , ons  leven openstellen voor mensen zoals ze zijn.  (is dit nu wat Roland Ronald van de Oever als zwakgeloven betiteld? het blijft allemaal interpretatie natuurlijk van hoe wij denken dat God in wezen is en schiet daarmee ook  wezenlijk tekort)

invoelen

Wanneer we onszelf  openstellen voor mensen en niet slechts  ons invoelen in de problematiek van deze mensen, maar er daadwerkelijk voor hen zijn en hen accepteren zoals ze zijn, dan betekent dat dat we met hen  mogen delen. Dat we  ook iets van onszelf kwijt kunnen bij hen. Ik geloof dat het daarom gaat als we  samen brood breken in de kerk en de wijn drinken.   Het gaat natuurlijk om wat Jezus voor ons heeft gedaan, maar het gaat vooral om relatie. Delen met elkaar. veelal wordt er  tegenwoordig nog slecht gedeeld van brood, maar wat  hebben wij met elkaar te delen.

gemeenschap

 We spreken over gemeenschap, maar wat houdt die gemeenschap nu werkelijk in?  Is het dat we elkaar  met preken  op het rechte pad moeten houden?  Dat we  met elkaar zingen? Dingen die ik werkelijk prachtig vind, en  ik (s)preek ook graag en zingen evenzo. het gaat echter  allemaal niet om het zingen met  elkaar, niet om de boodschap op zich , maar om de relaties die we mogen bouwen.  de relatie met God en met elkaar.  Jezus gaf zichzelf  aan het kruis niet slechts om onze zonden te dragen en hij stond niet slechts op om zo te laten zien dat wij behouden kunnen zijn, maar opdat wij één zouden zijn in zijn lijden en sterven nu en, Halleluja ook in  het leven hierna.

menselijkheid

Jezus was het toonbeeld van menselijkheid. De mens met zijn verlangens en zijn beperkte kracht, maar tegelijk laat hij ook zien dat wanneer we slechts zien op de omstandigheden en op ons zelf wij menselijk gezien  het leven niet kunnen dragen. dat het uiteindelijk allemaal  eens gebeurd is en wij zullen sterven  wanneer wij God  niet  kennen.  wanneer we slechts leven voor onszelf  en de zegen die we  anderen zouden kunnen schenken  voor onszelf houden dan zijn we slechts gericht op ons zelf en is  de relatie met Jezus  geen werkelijkheid in ons. dan zijn we niet werkelijk Authentiek.

Meestal heb ik een beetje moeite met uitspraken als  wanneer je  dit of dat niet doet dan ben je geen christen, maar  ik geloof dat wanneer wij  niet leven in en vanuit de relatie met God naar anderen toe dat we in wezen dode mensen zijn.  vanaf het allereerste begin was het God er om te doen om met ons in relatie te leven en vanaf het allereerste begin zag God al dat wij anderen nodig hadden om de vrucht van onze relatie  met God te kunnen bevestigen.  

mysterie

Ik besef dat dit best een groot mysterie is. wij mensen hebben elkaar nodig om de vrucht van Gods in ons leven bevestigd te zien worden. Dit kan slechts wanneer  wij leven in afhankelijk van God  door de Heer Jezus . wanneer wij erkennen dat  wij Hem nodig hebben in ons leven, zeggen we als het ware dat het nodig is dat we zijn pad bewandelen en dat we er dus voor anderen moeten zijn.  God  is meest in ons persoonlijk aanwezig als wij  het meest mens zijn. als we onszelf zijn  en niet de rol die we spelen.  dat betekent dat Jezus meer mens was als wij  ooit kunnen zijn, omdat hij zichzelf ook het meest kwetsbaar opstelde ten aanzien van ons mensen in alles en zich liet kennen.  willen wij nu  leven volgens onze bestemming is dat  pas werkelijk mogelijk wanneer wij  in relatie leven met God en de ander. dat we onszelf  laten kennen zoals we zijn ten opzichte van de ander.

zwakheid

Helaas word  dit in deze wereld en maatschappij veelal gezien als zwak , maar tegelijk is dat wanneer wij zwak zijn voor deze wereld dat wij sterk zijn ten aanzien van het koninkrijk van God. Het meest kwetsbare  is ook het meest vertrouwde. We herkennen in het  kwetsbare meer van onszelf dan in het sterke.  We zullen soms moeten toegeven dat we  niet sterk zijn om tot de ware gevoelens te kunnen  komen. wanneer wij werkelijk onszelf ontdekken in zwakheid zien we dat wanneer wij spreken anderen naar ons zullen gaan luisteren. Onze  woorden zullen niet kracht bijzetten, maar onze daden zullen de liefde laten zien die Christus in ons heeft gelegd toen wij in relatie met Hem traden.  Samenkomen in zijn naam betekent dan werkelijk in relatie zijn met Hem en in relatie met de ander door kwetsbaar te zijn en de ander te vertrouwen. 

Liefde tonen

Veelal zijn we bang onszelf te tonen, maar angst houdt ons vast om vooral niet te dienen. Wanneer we angstig zijn gaan we veelal over tot  daadkrachtige zaken die  soms belangrijk kunnen zijn, maar wanneer we  ons laten leiden  uit liefde dan  hoeven we niet meer bang te zijn voor onze persoonlijke zwakheden maar  raken we harten door de liefde die we delen in Jezus naam en zullen mensen hem leren kennen.

 

3 gedachtes over “Het mysterie van zwakheid in relaties.

  1. Mooie Blog Erik! En noem me gerust Ronald in plaats van Roland 😉

    Ik heb geen patent op het woord zwak of zwak geloven, dus ga er gerust je eigen gang mee. Jij hebt jouw interpretatie en ik de mijne. Je zegt hier mooie dingen, dus we vullen elkaar vast goed aan en ergens komen we elkaar tegen rondom Jezus =)

    In mijn interpretatie met de naastenliefde voorop worden veel andere zaken van ondergeschikt belang. Ons denken en manieren waarmee we grip hebben op onszelf en de wereld buiten ons, worden steeds minder belangrijk. Ook de angst die ons vaak tot defensieve reactie leidt wordt ondergeschikt aan de naastenliefde. Dit is een weg om te gaan en geen beschrijving van hoe het nu is. Ook daarin moet ik mijn zwakheid onder ogen zien. Zoals Mark Knopfler in Baloney again zingt:
    Well I’ll never get tired of Jesus
    But it’s been a heavy load
    Carrying His precious love
    Down a long dirty road

    groetjes!

    Like

  2. fout hersteld RONALD.*(vriend van me heet Roland.)
    juist wanneer het gaat om aanvullen vindt ik het fijn om jouw blog hier te noemen. fijn dat we lekaar onderweg mogen ontmoeten en ik geloof dat we werkelijk kunnen ontmoeten wanneer we zwak geloven. onszelf durven zijn in ons denken en doen en meer en meer leren dat we als zwakgeovigen in ontmoeting met God meer en meer ook onszelf mogen worden naar anderen waardoor we elkaar met andere ogen zullen zien. ik jou en jij mij en wij de anderen. met ogen die de liefde uitstralen van Christus in ons.
    natuurlijk interpreteren we hier. en zijn er zoveel zaken die niet zo belangrijk zijn en komen we niet altijd tot de kern, maar het gaat er om dat we de kenr zelf (h)erkennen.
    iik moet erkennen dat angst soms een defensieve ractie kan opleveren, maar ze kan ook leiden tot actie om stapje voor stapje deze angst te overwinnen. iemand zei deze week tegen me dat bemoedigen komt van moed, niet allen de ander moed geven maar ook is het nodig om moed te hebben om anderen te bemoedigen. hiervoor zijn we soms bang omdat we het idee hebben sosm dat we zwak overkomen. toch is dit nu net wat voor mij zwak geloven is en wat ik ontmoeting noem. de angst voorbij gaan en rlatie aangaan met allerlei prachrtige mensen. dat is niet gemakkelijk , maar o ik geniet zo van de relaties die ik met mensen mag onderhouden. wat een prachtige lading op mijn schouders. ik noem het bewust even geen last. want wat is last? last is wellicht dat het ons in de weg zit, maar Gods juk is zacht en zijn last is licht, maar zo vervullend.

    dank voor je respons.
    Erik

    Like

Geef een reactie

