Delen of veroordelen?

 

Soms stel ik mijzelf even de vraag opnieuw. De vraag of ik nu werkelijk om mensen geef of dat ik graag mijn mening of mijn visie op zaken doorgeef aan anderen? 

Mensen denken soms verschillend over zaken. ik heb laatst nog gehoord van iemand dat  we verschillend over dingen mogen denken, maar dat we in hoofdzaken  toch op een lijn zouden moeten zitten.  is dat dan  de hoofdlijn die deze persoon als hoofd lijn ziet of is dat dan de hoofdlijn  die ik als  dusdanig zien of is dat de hoofdlijn die God stelt? 

De hoofdlijnen

Bewust schrijf ik het op deze manier. ik geloof namelijk niet dat de hoofdlijnen die ik  naleef  ook voor iedereen altijd gelden.  Ook geloof ik niet in de hoofdlijnen van anderen voor mijn leven. ik wil ook niet de hoofdlijnen volgen van wat andere mensen zeggen dat het de hoofdlijnen van God zijn.  zelfs wanneer iemand tot mij zou zeggen dat God tot hem gezegd zou hebben, op wat voor manier dan ook, dat ik op een bepaalde manier zou moeten leven of bepaalde keuzes zou moeten maken in of aangaande mijn leven zal ik dat niet per definitie doen.

Ben ik nu enorm onwijs, opstandig, of  tegen Godswil aan het wandelen in deze wereld? ik geloof het niet. ik geloof dat God tot mijzelf wil spreken en dat ik als uniek mens  ook uniek ben in mijn relatie met God. Mijn relatie met God is mijn relatie met God. door Jezus mag ik  tot hem komen. ik  mag tot hem komen zoals IK ben. niet zoals een ander zegt dat ik zou moeten zijn of zoals een ander denkt dat het zou moeten zijn, maar Ik mag gewoon komen zoals ik ben. jij mag  tot hem komen zoals Jij bent.

Anders dan verwacht

Wat ook zo geweldig is aan God is dat Hij zijn zoon voor mij heeft gezonden. Een totaal andere invulling dan wij mensen van God hadden verwacht.  Hij kwam ook op deze wereld in een totaal andere hoedanigheid dan  we ooit hadden kunnen voorspellen en op een plek waar we Hem niet direct zouden zoeken.

 Jezus zocht mensen op die  door anderen  verguist werden. Hij sprak mensen aan die anders waren  die zich niet hielden aan allerlei regels en  wetten, maar  die oprecht  naar hem verlanden. Die verlangden om geliefd te zijn. die zochten naar de waarheid in persoon.  Jezus   liet zichzelf  als zodanig aan hen zien.  mensen die het allemaal voor elkaar dachten te hebben op zowel spiritueel vlak als financieel vlak hadden het moeilijk om Hem te vertrouwen  en in Hem te geloven.  Hun geloof was misschien wel meer op hun spirituele waarden gericht  of op het financiële dan op God.  Jezus sprak woorden die Hij van God gehoord had. die woorden wil God ook tot ons spreken.  Woorden van liefde en erkenning. Hij weet wie we zijn. hij kent mij en hij kent jou persoonlijk. Hij weet wie je bent en ook wat je nodig hebt.

bemoedigen

Veel mensen  willen graag anderen vertellen wat ze nodig hebben. soms maak ik me daar ook schuldig aan. ik wil echter graag een bemoediger zijn ik wil de moed hebben om in de ander te geloven. Ik wil ze vertrouwen in hun persoonlijke keuzes voor hun eigen leven. soms  denk ik anders over  dingen en ik wil daarover best het gesprek aangaan, maar ze niet oordelen over wat ze wel of niet  geloven.

Ik wil niemand veroordelen omdat ze anders zijn of omdat ze dingen doen waarvan ik  of anderen vinden dat ze eigenlijk niet zouden moeten. ik wil hen lief hebben en hen ontmoeten zoals ze zijn. in hun diepe dalen , in hun vriendschap, in hun leven, in hun zijn, in hun verslaving, ik wil met hen delen van wat ik heb ontdekt, maar ik wil ook naar hun verhalen luisteren en hen in mijn hart sluiten.  Ik wil met hen samen onderweg zijn ook al denken we misschien verschillend.

(Veroor)delen

Ik keer mij af van gelovigen die niet oprecht in gesprek willen met anderen of met mij omdat ze denken de antwoorden op alles al te weten. Ik sluit me af voor  vooroordelen en  Bijbelteksten die  misschien bewust gekozen zijn, maar die meer kapotmaken dan helend zijn.  ik geloof dat God ons gemaakt heeft om relaties te hebben . relaties met  de mensen om ons heen. Als we met anderen in relatie zijn  en ons hart voor hen klopt, klopt ons hart  voor Hem die ons werkelijk lief heeft gehad topt de dood. Wij hadden het niet verdiend om kinderen van God genoemd te worden, maar we zijn het toch. Dit is toch geweldig nieuws . laten we Gods liefde delen met  elkaar, met anderen, mniet onze vooroordelen.

Geef een reactie

