Ik ben Jantje ongeduld!

 

ik kan soms zo enorm ongeduldig zijn.  geduld is een schone zaak zeggen we vaak, maar ik denk dat het misschien ook een beetje te maken heeft met de tijd waarin we leven. of  is dat gewoon een excuus misschien.😉 .

test met kinderen

in een artikel van Gary Chapman las ik over een studie die 40 jaar geleden werd gehouden met kinderen van 4 jaar . de kinderen werd een snoepje voorgehouden en  gevraagd of ze een snoepje wilden, maar ze mochten ook een kwartiertje wachten en dan kregen ze er twee.  Een derde van de groep kinderen  wachtte liever en kregen zoals beloofd de twee snoepjes. De beloning voor hun geduld.

Je ziet dat degene die gewacht hebben zich op  bepaald gebied beter ontwikkelen. Ze  hebben gemiddeld meer zelfvertrouwen en zijn  beter te vertrouwen. Ik heb geen idee hoe het is getest en ook niet hoe de termijnen liggen en wat de precieze uitkomst nu werkelijk is, maar wat blijkt is dat mensen met geduld voordeel hebben in  dit leven.

Korte termijnoplossing

Ook in het Bijbelboek spreuken zie je dat het goed is om geduldig te zijn.  je moet zelf maar eens op zoek gaan.  waar het omgaat is dat we wanneer we  ongeduldig zijn veelal voor de korte termijnoplossing kiezen.  We kiezen voor dat wat  op dat moment ons voor het moment, direct dus, bevrediging schenkt.

Korte termijn oplossingen geven  vaak voor het moment vreugde of rust, maar tegelijk  kom je er na een tijd je achter dat je  meer had kunnen hebben als je  Andere keuzes had gemaakt. als je een kwartiertje had gewacht , had je een snoepje meer gehad. Had je langer kunnen genieten van het lekkers.  Jammer!

rendement

Veel mensen zijn ongeduldig. ik ben daar dus een van. Ook als christen heb ik soms moeite geduldig te zijn. wanneer ik in een moeilijke tijd zit dan bid ik soms of God me wil helpen, maar kom er vaak achter dat ik een horloge heb( bij wijze van spreken dan), maar dat God  de tijd heeft. God is geduldig en geeft wanneer de juiste tijd  is gekomen. Hij kijkt wanneer zijn zegen het meeste rendement heeft. 

Het gaat God niet om geld. God wil dat we zijn zegen maximaal kunnen ervaren. Soms moeten we nog dieper gaan op een bepaald moment  in het leven om zo Gods zegen ten volle ook te zien.  soms laat God bepaalde dromen in ons leven stuk gaan om zo te laten zien dat Hij veel meer voor ons in petto heeft dan onze persoonlijke dromen en ambities. Gods droom voor ons is zoveel meer dan  een bepaalde gelukkig e tijd,  hij heeft ons welbevinden voor de eeuwigheid op het oog.

Je dromen en ambities voorbij.

Gods droom voor ons leven  heeft weinig te maken met  financiële voorspoed, al geloof ik dat ook God daarin wil zegenen, maar God kijkt naar het groter geheel. Het is God altijd te doen om relaties.  In de eerste instantie jouw en mijn relatie met Hem, maar ook onze relaties onderling en de relatie met onszelf.

Wanneer wij in alle hectiek de rust zoeken in bijvoorbeeld in voldoening op ons werk, als we  financiële zekerheid als basis voor ons geluk zien, dan is  dat geluk voor een korte tijd.  we zien het om ons hen gebeuren. Mensen verliezen hun banen en wat is geld nu nog waard? 

zekerheid

De enige zekerheid waar we op kunnen bouwen is God. we zijn veilig bij God. God is stabiel. Wat hij belooft zal Hij ook doen. zijn we geduldig genoeg om er op te wachten?  Niet wachten en niets doen, maar wachten  en  vertrouwen dat wat God zegt goed is.  wanneer we ongeduldig raken laten we bidden om rust en vrede om toch te doen wat hij ons zegt in zijn woord, door zijn Geest.

Jezus zegt dat er een zware tijd zal komen.  een tijd waarin alles wat staat geschreven in vervulling zal gaan.  Misschien dat je er bang van wordt, maar Jezus belooft dat Hij terug zal komen, bekleed met macht en grote luister. Wanneer we op Hem zien  dan zullen we ontdekken dat de verlossing nabij is.

vertrouwen

Geduld  zegt iets over het vertrouwen dat we stellen in God. ik moet toegeven dat ik soms even minder vertrouwen stel op God als in mijn eigen inzichten. Ik weet  de goede antwoorden te geven, maar doe toch wat ik zelf wil. Ik volg mijn eigen wijsheid. Ik heb te weinig geduld om te wachten op het betere, het beste.

Gelukkig kent God me door en door en houdt hij van me. Hij schenkt me zijn liefde al ga ik soms mijn eigen weg waardoor niet hij mij , maar ik Hem te kort doe. Dom genoeg zeg ik  juist vaak God waarom overkomt mij dit of dat, of waarom laat U mij in de steek,  maar uiteindelijk zijn het de gevolgen van  mijn eigen ongeduldige keuzes.  Toch merk ik dat ik hierin groei, dat ik stap voor stap dieper het water in durf te lopen en me steeds meer durf laten meevoeren in de rivier van Gods enorme liefde.

Ik hoop dat ik iets van vrucht kan dragen in de dingen die ik doe ondanks mijn soms ongeduldige karakter. Misschien dat je iets herkent in wat ik schrijf . ik wacht je reactie graag af.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s