verwachtingspatronen

Of je het nu toe wil geven of juist niet, maar iedereen heeft op de en of andere manier  toch een bepaalde verwachting van het leven. misschien dat je teleurgesteld bent en zeg je dat je geen verwachting meer hebt geef je daarmee aan dat dat in wezen is wat je verwacht. Niets dus.

Wanneer onze verwachting niet meer is dan  niets of niet veel bijzonders, hoe vullen we dan ons leven in?  Als we aangeven dat er geen verwachting is en dat alles  uiteindelijk niets waard  blijkt te zijn zal volgens mij de vreugde van het leven drastisch veranderen. 

kwaliteit van leven

Ik geloof dat wat we  verwachten niet altijd alles zegt over de kwaliteit van leven, maar dat ze wel enorm van invloed is op hoe we in het leven staan. Ook is het zo dat juist wanneer we enorm veel verwachting hebben , onze verwachtingen een enorme deuk kunnen krijgen in het leven als er  iets plaatsvindt wat  al onze verwachtingen de grond in boort.  Wanneer we bijvoorbeeld een partner verliezen of ons werk, ernstig ziek worden, invalide worden, etc…

Er kan van alles gebeuren in  het leven wat ons enorm kan raken en wat van invloed is van wat wij als mensen van het leven verwachten. Positieve gebeurtenissen helpen om positieve verwachtingen te  zien voor de toekomst. Negatieve gebeurtenissen maken vaak dat mensen  het leven niet zo positief meer zien.

doodgaan doen we allemaal!

Wij hebben echter ons  leven niet in de hand.  We kunnen een geweldig leven leiden en plotsklaps kan ook ineens alles voorbij zijn.  niet alles in deze wereld heeft een gelukkig einde. Uiteindelijk zijn voor ons reeds een hoop mensen gestorven en de verwachting is dat dit nog  een poos zo doorgaat met mensen. het is nu een maal zo gesteld dat mensen sterven.  Dat er een eind komt aan dit aardse leven. 

Maar het zou een troost kunnen zijn en je verwachting wellicht  een ander impuls geven als je  dingen in een ander licht kon zien.  God  heeft ons gemaakt.  sterker nog hij heeft heel goed gekeken en gezocht hoe hij jou zou kunnen maken tot de persoon die je bent. hiervoor  heeft hij je bijzondere unieke eigenschappen gegeven.  zelf wat je overkomen is en wat je verwachtingen misschien helemaal op de kop hebben gezet die neemt hij en zorgt dat je er iets van kunt maken wat jou laat groeien tot wie je bent als je het durft toe te laten.

Ik besef dat  sommigen hier moeite mee hebben.  toch  weet ik uit ervaring dat God  alles doet meewerken ten goede zoals men dat in de kerk ook wel noemt. wanneer we er voor kiezen om  dat wat in ons leven  op ons pad komt  te zien in het licht van persoonlijke vorming , dan zie je aan het eind van de tunnel iets moois groeien en  het is licht en het wordt lichter en lichter.

bijzondere verwachting

Ik wil niet zeggen dat God ons iets aandoet om op de een of andere manier met ons in aanraking te komen, maar hij gebruikt het wel. Veel gelovige mensen denken vaak dat hen als christenen niet s ernstig zal overkomen. De praktijk bewijst dat ook christenen gewoon ziek worden , doodgaan, ernstige dingen te verwerken krijgen.  hoe we ermee omgaan  kan het verschil maken van wat onze verwachting is.

Mijn verwachting is wel eens anders geweest als nu, maar ik verwacht dat God bijzondere dingen gaat doen. hij doet ze al , maar hij gaat  veel meer bijzondere  dingen doen in levens van mensen. ik geloof dat God er alles aan doet om jouw hart te bereiken. Ik wil daarin  ten dienst e staan. Ik hoop hiermee dan ook een kleine bijdrage te kunne leveren aan jouw persoonlijke verwachtingen.

ik weet uit ervaring dat ook een christen het dus niet altijd gemakkelijk heeft, maar ik zie inmiddels  hoe bijzonder God kan werken. Ik besef ook des te meer  dat Zijn Koninkrijk  niet een leven na de dood is , maar  dat we e r nu al in kunnen leven door  voor Hem te leven.  als we Jezus kennen en iets begrijpen van Gods liefde voor ons dan veranderd ons verwachtingspatroon wezenlijk. Ik hoop dat jij dit ook kunt bevestigen.

Een gedachte over “verwachtingspatronen

  1. Dood gaan we allemaal.

    Inderdaad, ik wil niet voordringen, maar honderd worden. Zoeken naar de humor ter ere van de Heer kan helpen. En niet boos worden als je iets overkomt wat je niet leuk vind, want zie het overkomt de ander ook. Je kan dan juist beter meevoelen. Het zit in deze gebroken schepping gebakken. Daarom zijn er misbaksels van mensen. En toch zijn dat ook kinderen van God.
    De gebruiksaanwijzing van de Schepper gebruiken geeft de meeste levensvreugde.

    Allemaal makkelijk door mij opgeschreven. Wat voel ik me slim, maar waarom maak ik er zo weinig van in de weerspannige praktijk. Blijven proberen is het devies. Vallen en weer op de been geholpen worden door God.

    Adriaan

    Like

Geef een reactie

