Nadenken over hemel en hel

Love wins(1)

Vandaag  het enigszins omstreden boek, Love wins,  van Rob Bell in de bus gekregen.  Op de site , zwak geloven, schrijft  Ronald van de Oever over zijn gedachten en bevindingen rondom hemel en hel, waar een belangrijk deel van dit boek over gaat. Ook de site Staat Geschreven  besteed aandacht aan de  ideeën  van Bell rondom dit thema.

Persoonlijk wordt ik enorm getriggert om na te denken  over zaken als hemel en hel. De vraag die bij me opkomt is in eerste instantie of ik daar überhaupt wel ooit goed over na gedacht heb.   natuurlijk heb ik er als evangelisch christen een beeld van. Een beeld wat is  ingekleurd door wat mij is geleerd. Zoals veel zaken in  het leven,  neem je bepaalde zaken gemakkelijk voor waar aan soms en ook bepaalde zaken als  niet waar, gewoonweg omdat ze ons  door anderen zijn verteld.

Ik merk dat Bell gemakkelijk een rij van opsommingen doet van feitjes die gemakkelijk klinken, maar die tegelijk ook weer niet zo simpel liggen als ze worden voorgespiegeld. Anderzijds belicht  Bell het thema doormiddel van het stellen van kritische vragen wel dusdanig dat je ook wel heel helder krijgt dat de antwoorden zo simpel niet zijn als men ons in evangelische kringen wel vaak wil doen geloven.

Hoewel ik vandaag pas ben begonnen met het boek  ben ik reeds op een derde van het boek beland en kom ik een deel van gedachten tegen die ik ook tegen ben gekomen in het boek van Daniel de Wolf, de ontdekking van het koninkrijk. mi. Is  de vraag die een beetje speelt; is geloven  niet meer dan uitspreken van het zogenaamde zondaarsgebed het afwachten tot we sterven en daarna de hemel?

is iedereen die het zondaars gebed heeft uitgesproken behouden of zijn  er meer mensen behouden ook al hebben ze bepaalde zaken rondom God niet zo heel helder of misschien  helemaal niet helder. Wat zijn de grenzen voor het bereiken van de hemel of wel wanneer gaan  bepaalde mensen naar de hel.  Of is het misschien zo dat wanneer we  slechts leven voor onszelf dat we reeds in de hel verkeren ? een soort van eenzamen opsluiting met onszelf.

dwaalleer?

Is Bell iemand die mensen op een verkeerd spoor wil zetten? Is hij een “alverzoener” om het maar kort te noemen? Is hij iemand die dit  op een bepaalde manier  wil doordrukken om zijn gelijk te krijgen of is hij een oprecht mens die de liefde van God wil proclameren in de wereld?   

natuurlijk ken ik Bell niet persoonlijk, maar ik merk wel dat er een soort van tegenreactie ontstaat  zo gauw iemand  redelijk bekend word als voorganger. Heel gauw worden mensen  als het ware  afgebrand wanneer ze bekend  dreigen te raken. ze worden afgeschilderd  als mensen die zich bezig houden met verkeerde praktijken zoals ook een Rick Warren  wordt afgeschilderd als iemand die de islam en het christendom zou willen  samenvoegen of als iemand die new age invloeden zou gebruiken om het christendom te saboteren.  Of iemand in ons eigen land zoals Willem Ouweneel  of Andries Knevel die wordt afgebrand omdat ze  een bepaald idee hebben over  het ontstaan van de wereld.

liefde voor God en mensen

Het boek tot dusverre ademt  een sfeer van liefde voor God en mensen.  ik lees met belangstelling verder in het boek. Hoewel er wat zaken zijn die ik enigszins oneens ben geloof ik dus in zijn oprechtheid.  Ik wil noemen dat hij onderandere zegt dat de Bijbel het hebben van een relatie met God  niet noemt. hoewel hij daarin gelijk heeft is het nu juist datgene wat de Geest door Bijbel tot ons ademt wanneer wij Gods Geest ook gaan ervaren in ons leven. ook geeft Jezus aan dat wij God , onze Vader mogen noemen. hoe relationeler kan het worden.  tegelijk moet ik ook zeggen dat de relatie met God en mensen onderling nu juist ook weer dat is wat het boek van Bell nu voor mij tot dit moment zo aanspreekbaar maakt. Hij ontkent niet  niet dat  er sprake zou moeten zijn van een relatie met god, met Jezus, Hij bevestigd dit eerder dan dat hij hier ontkeenden over doet.  zo doet hij dat ook qua Hemel en hel . hij ontkent beide niet maar definieert het  opnieuw.  hij wil als het ware een belletje laten rinkelen is mijn idee tot zover.

Geef een reactie

