Uit elkaar gespatte dromen…

Ons leven heeft zo zijn ups en downs. Sommige zaken in mijn persoonlijk leven zijn regelrecht uitgekomen dromen.  Zo heb ik een fantastische vrouw gevonden en prachtige kinderen gekregen. Andere zaken zijn in tegenstelling daarentegen juist misschien wel nachtmerries te noemen.  zo  heb ik redelijk  jong mijn vader verloren aan kanker, heb ik moeten stoppen met de onderneming die ik  met veel enthousiasme en liefde had opgebouwd met alle gevolgen van dien, mensen moeten missen die ik liefhad en zo  zijn er van beide (zowel van de uitgekomen dromen als van de nachtmerries of in ieder geval uit elkaar gespatte dromen) best nog wel een hoop zaken te noemen.

Splesh…!

Ik weet niet hoeveel van jouw dromen zijn uitgekomen. Ook niet hoeveel er uit elkaar zijn gespat als zeepbellen. Weet jij ze nog?  Durf jij nog te dromen?  Heb je nog dromen?  Ik geloof dat iedereen dromen heeft. We dromen over allerlei zaken. mooie dingen , goede gezonde zaken. over  relaties, over onze kinderen misschien of als je ze nog niet hebt dat je ze mag ontvangen, over  een goede gezondheid, over genoeg geld en  een plezierig leven.  

wie droomt er nu niet?  vaak denken we dat dit de droom van ons leven is.  toch geloof ik dat er  een stuk dieper dan deze dromen een droom ligt die  verder gaat dan dat.  Een grotere, mooiere droom.  De mooiste droom voor ons mensen. De droom waarover ik spreek is de droom naar ons aller diepste verlangen. onze aller grootse zegening. Ze gaat dieper dan we ooit zullen beseffen. 

Ik kan het niet uitleggen…

we beseffen het vaak niet. we weten niet goed hoe die droom er nu uitziet. We ervaren  het vaak wel als iets  wat we niet altijd  kunnen uitspreken. We komen dan stamelend met woorden als: “ … ik kan niet precies uitleggen wat het is, maar het is niet dit of dat, maar het gaat verder dan… het stijgt uit boven… het is niet te beschrijven, maar … “. Het gaat om de kern van ons leven. onze diepste verlangen, een oprechte ontmoeting met de Levende God.

Eigenlijk  zijn de dromen die we hebben over onze relaties, kinderen, gezondheid, etc..  heel erg belangrijk voor ons.  zo belangrijk zelfs dat we denken dat God ons wel zou moeten zegenen op deze gebieden. ze lijken zo goed en zuiver, en ons verlangen er naar is zo oprecht dat God ons in onze ogen op dit gebied wel zou moeten  zegenen. We horen dan ook vaak van bepaalde welvaartspredikers dat  wanneer we ons leven op God  richten ons deze dingen bijna als vanzelf in de schoot geworpen zouden moeten zijn.  wanneer we maar voldoende in gebed zijn. ons leven invullen zoals Jezus dat zou doen. werkelijk oprechte navolgers van Jezus zouden zijn dat  het dan allemaal voor de bakker zou komen.  we zouden als het ware een welvarend leven  moeten hebben .

Zegening?

Ik geloof inderdaad dat we gezegende mensen zijn als  we op een of meerdere van deze gebieden  voorspoed ontvangen dat  we dat zegen mogen noemen, maar   ik geloof ook dat het dan nog steeds niet gaat om de grootste zegen die God ons kan geven.  dat is niet de droom voor ons leven.  onze werkelijke droom is de persoonlijke ontmoeting met de levende God.

Veel mensen zien dit helaas allemaal niet direct zo. Dus geloof ik dat God alles in het werk zal stellen om de mens de ogen te openen.  Soms,  en vaker dan we denken, zal God juist onze dromen laten spatten.  Hij laat pijn toe in ons leven en laat Hij het toe dat we  verdriet hebben.  het lijkt er  dikwijls zelfs op dat God als het ware met de armen over elkaar staat en niets doet aan onze miserabele situatie.  Hij doet in ieder geval niet wat wij eigenlijk vinden dat Hij zou moeten doen.  pijnlijk frustrerend?

Pijn is fijn?

Inderdaad! Pijnlijk en frustrerend. Toch zal God ons in onze diepste pijn en frustratie leiden naar  onze allergrootste droom. Naar het middelpunt van onze ziel. Juist dan ontdekken we  ons   verlangen naar die ene diepe ontmoeting. Dwars door de pijn van gebrokenheid en minder mooie dromen of misschien zelfs nachtmerries leren we dat we in wezen  liever een ontmoeting  hebben met God dan de zogenaamde  zegeningen van het leven.

Misschien denk je dat pijn, verdriet, teleurstelling, kapotgeslagen dromen , iets is wat verholpen zou moeten worden in ons leven.  iets waaraan je zou moeten werken. Toch is  het meer dan dat.  Ik wil niet zeggen dat je stil moet gaan zitten wachten tot je dromen zich als vanzelf herstellen.  Ik denk dat het goed is om  aan de slag te gaan met  sommige van je gebroken dromen. Andere moet je misschien even  of misschien zelfs voor altijd laten liggen, maar  het is belangrijk te beseffen dat het niet gaat  om de gebeurtenissen in jouw leven, maar om  de uitnodiging die onder deze kapotgeslagen dromen zit.  de uitnodiging om hem te ontmoeten.

De Droomgever ontmoeten

God wil ons gelukkig maken. dat gaat dieper dan wij wellicht kunnen bevatten. God wil dat we gelukkig kunnen zijn op onze meest droeve momenten. Dat we vervulling vinden als het leven ons onvervuld laat staan. Hij wil ons diepste verlangen beantwoorden zodat we onze persoonlijke dromen los kunnen laten en werkelijke  een ontmoeting hebben met de droom van ons leven . met Hem zelf.   De bron van leven. de Droomgever.

 

 

Geef een reactie

