Overwinning behalen!

Iedereen maakt in zijn of haar leven wel het een en ander mee. Een of andere crisis, vroeg of laat. Natuurlijk kunnen we een tijdlang doen alsof er niks aan de hand is, maar uiteindelijk zal dat wat je  al  heel lang dwars zit  gaan groeien en een eigen leven gaan leiden in je hart en innerlijk leven uiteindelijk past het niet meer binnenskamers en zal het daar uit barsten.

Waaroms en onbegrip

Veel waaroms en onbegrip krijgen vat op ons leven. waarom gaan dingen zoals ze gaan? alle houvast lijkt los zand. Waarop moet je je leven  bouwen als je geen vaste grond meer onder de voeten hebt?

Veel mensen denken dat ze ons begrijpen, en misschien doen ze dat ook een beetje.  Maar geen twee mensen zijn gelijk en ieder gaat zijn eigen weg in zijn eigen crisis.

Gelovigen hebben al gauw hun mening klaar.  Ze denken dat ze het antwoord hebben gevonden op alle problemen van anderen.  ze verbinden Bijbelteksten en woorden die ze ooit gehoord en voor waar hebben aangenomen met  de situatie van het moment. een tekst, een gebedje zou  genoeg moeten zijn om verder te gaan. wanneer  we echter aangeven hiermee niet geholpen te zijn dan is het verwijt vaak dat ze alles hebben geprobeerd wat in hun macht was en de patiënt wil volgens hen niet de situatie verlaten of zijn geloof  zit niet helemaal in de haak volgens hen.  Het zou ook nog zo kunnen zijn dat God hen specifiek door de gebeurtenis iets wil leren.

God wil ons iets leren

Nu geloof ik dat God ons iets wil leren in het leven. ik geloof echter niet dat  het ligt aan het ongeloof van mensen.  wanneer dat de issue is waarom mensen  niet uit de situatie komen kunnen we stellen dat niemand ooit werkelijk uit een crisis zou kunnen komen. wie weet nu werkelijk wat Gods wil is voor zijn of haar leven?  wie doet nu werkelijk wat God van hen vraagt?  Niet doen wat God vraagt is dat niet wat we ongeloof kunnen noemen?

God wil ons  dingen leren in situaties, dat staat  wat mij betreft vast. Hij wil dat we leren op hem vertrouwen.  We mogen echter ook zoeken. zoeken naar waarheden voor ons leven. en alles wat er gebeurt in ons leven heeft te maken met  keuzes. Echter  niet alles heeft te maken met onze eigen keuzes.  Veel dingen die ons in het leven overkomen heeft te maken met keuzes van anderen en in heel veel zaken van het leven hebben we totaal geen invloed.

Daar waar we geen enkele invloed op hebben en waar anderen ons door hun keuzes iets aandoen, hoe kan iemand daar ooit iets van begrijpen?  Is het Gods wil dat iemand iets overkomt dan?  Ik geloof niet dat God wil dat ons iets slechts overkomt, God wil niet dat we in een zwart gat terecht komen of ons een mislukkeling voelen. God  wil dat we weten dat we zijn geliefd kind zijn. Hij wil dat we ons goed voelen. zijn gedachten over ons zijn beter dan we ons kunnen voorstellen.  Dat is Gods liefde voor ons.

Wie ben je nu werkelijk?

Wie we zijn   is van belang in zake van crisis. Wanneer we niet goed weten wie we zijn, waar kunnen we dan nog aankloppen? Wanneer we gewend zijn om alles zelf te doen, zullen we ook in crisis tijd  het eerst zelf proberen.  Alles op alles zetten totdat  zelfs dat niet meer lukt. Tot we  wel moeten erkennen dat we een hoger Macht nodig hebben in ons leven. 

Genade is een geweldig goed in het leven van een christen,  een antwoord  op alles lijkt het soms.  Misschien moeten we echter goed nadenken dat die genade  niet iets goedkoops is waarmee we alles  zomaar even weten op te lossen.  Genade  van God is geweldig wanneer je dat ook werkelijk kunt aanvaarden in je leven, maar wanneer we deze genade ook werkelijk aan durven trekken als een  jas, dan betekent dat  we  er ook naar gaan leven. veel mensen  nemen van deze genade slechts dat wat er voor het moment   nodig is. 

Leven als vrijgemaakt mens

De Heilige Geest is nodig  om te kunnen leven als vrijgemaakt mens van God. niet slechts het voor een momnet in je leven geloven  wat God in Jezus allemaal voor ons deed en van daaruit opnieuw je eigen gang gaan, maar nieuwe keuzes maken en een nieuwe weg met God  voor de rest van je leven brengt verandering.  Gods Geest volgen brengt ons op andere wegen dan we  zelf hadden  uitgedacht. Andere  ontmoetingen dan we zelf  zouden hebben gekozen. We maken andere keuzes omdat we weten dat Gods weg de beste is.

Crisis brengt je op zich nergens. Wanneer we in een crisis blijven hangen en ons eigen ding blijven doen worden we er harder door. We worden wantrouwig naar bepaalde mensen en naar God. naar ons zelf  zelfs, maar wanneer we met God de crisis overwinnen  worden we sterker, kunnen we anderen tot steun zijn.

Dwars door de crisis heen

God wil ons gebruiken dwars door de crisis heen. Hij geloof t in ons en wij kunnen op hem bouwen. Hij is de rots, de enige houvast in tijden van onzekerheid. Hij is er altijd en hij is altijd de zelfde. Sommige mensen zoeken hun leven lang en durven God never nooit te vertrouwen, anderen doen al jong een bewust keus om God te dienen. Ervaring van crisis is daarbij niet zo belangrijk al worden we er soms sterker door, maar in hoeverre we Jezus ook daadwerkelijk toelaten in ons hart en leven is  wat ons sterk maakt. Wat ons doet groeien. Hoe we omgaan met dingen in momenten van crisis.

Hoe het ook is in het leven we komen allemaal op het punt dat we God nodig hebben, dat we het zelf niet meer in de hand hebben. misschien denk je dat dat jou nooit zal overkomen, dan nog is het belangrijk eens na te denken over wie je bent, wie God voor je is, wat je voor anderen betekent. We kunnen anderen soms het beste tot steun zijn als we onze ervaringen met elkaar delen. Ook als we nooit precis weten wie de ander is en wat het met de ander doet is het goed naar ze te luisteren. Laten we echter luisteren , onze ervaringen delen , maar laten we vooral geen verwijten maken of beslissingen nemen voor de ander die dat zelf wel kan. Wel kunnen we vertellen wat ons bezighoudt en hoe wij de zaken zien, maar dan wel vrijblijvend. Dan ontmoeten we elkaar . worden we kwetsbaar, dan is er ruimte voor Gods Geest om te werken.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s