God knows!

Jezus omarmt het hart dat zich nederig openstelt

 Lucas 18:10-14

als je traject overLEVEN een beetje hebt gevolgd, dan zie je dat we in de stappen 4, 5 en ons leven heel goed kunnen bekijken. wanneer je het programma redelijk intensief ook gevolgd hebt heeft het je misschien zelfs wel het gevoel gegeven dat je juist verder van God bent komen te staan.

tot ontdekking komen

wanneer we immers onze fouten en tekortkomingen ontdekken door  ze te onderzoeken voelen we ons  vaak enorm te kort schieten.  We weten dat bepaalde zaken ons in de weg staan in onze relatie met Hem. We kunnen ons dan zo enorm onwaardig voelen om Hem te benaderen. We vragen ons af hoe Hij zal reageren en durven het misschien niet aan om Hem werkelijk om hulp te vragen.

waar gaat het om?

Weet je? God vind het geweldig als je bij Hem komt. In het verhaal van Jezus, zie je hoe twee mannen  naar de tempel gaan om te bidden.

De één een farizeeër, een godsdienstgeleerde, een theoloog. Je zou kunnen zeggen een soort dominee voor de joden.

De ander was een tollenaar. Een belastingbeambte. Iemand die de regels echter niet zo nauw nam en de mensen zoveel mogelijk geld aftroggelde. Een gelegaliseerde dief zeg maar.  Beide mannen baden tot God.

De farizeeër bad met vrome woorden en dankte God dat hij zo geweldig was. Dat hij niet was als die tollenaar die zo veel foute dingen had gedaan.  De tollenaar boog zijn hoofd  en bad slechts een paar woorden. “Heer, wees me genadig, ik ben een zondaar!”

vroeger en nu

Het was in Jezus’ dagen net als tegenwoordig. Vaak kijken mensen op tegenmensen in een keurig pak. En als deze mensen zich ook nog eens beter voordoen als ze zijn dan kijken de mensen daar soms nog meer tegen op.

mensen die fouten maken worden vaak juist afgekeurd door de mensen, maar God kijkt niet naar de buitenkant, maar God ziet naar het hart.

afkomst en prestatie zijn onbelangrijk

Jezus laat ons hier zien dat Hij mensen beoordeelt op het hart, niet op afkomst. Ook niet op prestatie. Zelf niet wat je allemaal gedaan hebt in de kerk of maatschappij. Hij weigert een hart dat te trots is om te zien dat het zwak is in zichzelf. Jezus omarmt het hart dat zich nederig openstelt voor Zijn vergeving.

 

Heer leer mij mijn hart te openen. Mezelf aan U te laten zien. Met al mijn tekortkomingen en fouten. Mijn hele vieze binnenkant, zodat U het kunt reinigen van alles wat er niet in hoort. Heer ik buig mijn hoofd nederig en zeg: Heer wees mij genadig, Ik ben een zondaar. amen

wanneer je het programma eens van vorenaf aan zou willen bekijken, begin dan bij stap 1

Geef een reactie

