Bekeerlingen scoren!

Wanneer iemand christen is geworden voor wie is dat dan goed nieuws? Voor de nieuw geboren christen? Voor God zelf? Of… voor de mensen rondom deze babychristen?

Wat is het motief?

Hoewel ik geloof dat deze nieuw en vers gelovige nog fris is en enthousiast en daardoor  veel indruk zal maken op zijn omgeving ben ik bang dat uiteindelijk verreweg de meeste christenen slechts christen zijn geworden vanuit persoonlijke motieven of vanuit het motief om God te plezieren.

Rob Bell schrijft: if the gospel isn’t good news for everybody, then it isn’t good news for anybody.

wie heeft gelijk?

Christenen proberen mensen vaak te overtuigen van een bepaald gelijk. dat de ander God moet gaan dienen door zich te bekeren en zich  aan te sluiten bij een bepaalde groep, kring , een bepaalde arbeid in de kerk of voor een christelijke vereniging, een bepaalde lering , een zekere voorganger, een bepaalde kerk , allerlei regels, dogma’s , wetten te volgen , etc…

Is het niet zo dat veel christenen enorm bezig zijn met het radicaal scoren van  bekeerlingen, doopkandidaten, leden voor eigen gelederen in plaats van werkelijk dienstbaar te zijn aan Christus zelf?

Handen uit de mouwen!

Natuurlijk werken veel van deze gelovigen werkelijk hard , maar voor wie steken zij de handen uit de mouwen ? en de vraag is in hoeverre ze werkelijk de handen echt uit de mouwen steken en nederig anderen willen dienen.

How low wil they go?

Hoever gaan christenen om diepere relaties te bouwen of vergeten ze dit in de strijd om aantallen te scoren voor zichzelf en de kerk waartoe zij behoren?

Verborgen agenda’s

Ik geloof dat gelovigen soms wel erg gemakkelijk zeggen van iemand te houden , maar eigenlijk een soort van verborgen agenda hebben.

Wanneer dat laatste het geval is, wat natuurlijk niemand direct  durft toe te geven, is het dan niet zo dat we eigenlijk liegen ? gaat het er veelal niet om dat we graag gezien willen worden bij de mensen, in de kerk, in onze groep? 

Wanneer we mensen werkelijk lief zouden hebben en we ons hun lot zouden aantrekken zouden we dan niet gewoon voor ze open kunnen staan zonder hen te willen overtuigen van ons gelijk, onze manieren van geloven, onze overtuigingen, maar er gewoon voor ze zijn zonder er iets voor terug te verwachten?

Vriendschappen

Wat zou het geweldig zijn om gewoon vriendschappen te sluiten met mensen die het niet van ons verwachten, maar die we zouden kunnen helpen? Wat zou het geweldig zijn om anderen tot steun te zijn zonder te verwachten dat zij ons tot steun zijn?

 ik geloof dat wanneer we mensen proberen in een bepaalde hoek te drukken van verwachting we ze beperken in de keuze voor God.

we maken God wel erg  klein als we hen  dingen op gaan leggen die wij denken en vinden. God is zoveel groter en meer dan wij ons ook maar kunnen beseffen.

Niet ik maar Christus

Wij zijn niet in staat om mensen te bekeren, dit is het werk van de Geest. We kunnen ons door dezelfde Geest laten leiden en Hij wil ons gebruiken, maar niet wanneer we Hem aan banden gaan  leggen.  

God laat zich niet misbruiken. Laten we Hem dienen in nederigheid, openheid, transparantie en eerlijkheid wanneer we met mensen spreken of wanneer we hen ontmoeten in hun omstandigheden zonder eisen te stellen.

Laten we mensen bij de hand nemen op de levensweg. Laten we hen oppakken als ze gevallen zijn, ze onze persoonlijke verhalen vertellen. Ons hart voor hen openen. Laten we Jezus woorden delen, het brood met elkaar breken, vragen stellen en een vriend zijn voor de ander. laten we de ander weten dat ook zij geliefden van God zijn zoals ook wij dat zijn.

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s