ik geloof in vragen stellen

Wat kunnen mensen gauw dingen zeggen zonder er eigenlijk over na te denken. Iemand vroeg me of ik hem zou kunnen helpen om zijn leven richting te geven. ik zoals me geleerd is vroeg hem waarom hij waarom hij dat wilde en waar hij heen wilde met zijn leven.

Ik geloof in het stellen van vragen. Ik heb ontdekt dat ik niet de enige ben die graag een vraag met een wedervraag beantwoord. Het is zo gemakkelijk om een antwoord te geven op vragen vanuit ons eigen persoonlijk perspectief.

We nemen heel gauw in een gesprek of dat nu een gewoon vriendschappelijk gesprek is of een pastoraal/therapeutisch gesprek is onszelf mee in de antwoorden die we geven. een vraag met een vraag beantwoorden is misschien niet altijd de beste methode, maar toch kan ze anderen veelal goed aan het werk zetten om toch te omschrijven wat ze bedoelen te zeggen.

Wanneer ik een antwoord geef  op de vragen die me gesteld worden zijn mijn persoonlijke ervaringen en gevoelens, emoties en associaties enorm van invloed op wat ik als antwoord geef.  Ik wil niet zeggen dat alle antwoorden daarmee fout zijn, maar ik geloof dat het zoeken naar bepaalde antwoorden juist iets met mensen doen. ze zet mensen in beweging om  tot ontdekking te komen. een antwoord wordt gemakkelijk aangenomen als ze past of terzijde geschoven als het niet past.

Als iemand een vraag stelt over welke weg zij zou moeten is de vraag of ze inderdaad een bepaalde vraag zou moeten gaan best relevant.  Waarom zou iemand iets moeten.? of de vraag waarheen zij zelf denkt te moeten gaan is  m.i. ook zo’n vraag waar men vaak niet direct een antwoord op heeft maar die wel tot denken geeft en die een aanzet is om zogezegd uit de kast te komen en zelf op onderzoek uit te gaan.

Het moet natuurlijk wel een gesprek blijven en niet een vraag op vraag gebeuren. Daarom is het  wellicht mooi als we tussen de vragen soms een oprecht persoonlijk verhaal vertellen die aansluit op het gesprek. Een verhaal met antwoorden die misschien voor jou een oplossing zijn geweest, maar die voor de anderen een weg openen om antwoorden te gaan zoeken.

Ik geloof dat wie zoekt zal vinden. Wie werkelijk zoekt zal ook werkelijk vinden. Als we werkelijk door de knieën gaan om te zoeken wat we verloren zijn zal vinden. Door de knieën gaan betekent werkelijke vragen stellen aan degene die je werkelijk kan helpen. Gebed is een  goede optie om vragen te stellen, misschien begint het met  meer vragen dan antwoorden, maar gaandeweg in het gesprek zullen er antwoorden komen op de vragen van je leven. 

vragen tonen duidelijk aan dat we zelf niet in staat zijn alles te weten en alles op te lossen. ze zeggen dat we iemand nodig hebben die groter is als wij zelf. we hebben God nodig in ons leven. God heeft de antwoorden op onze levensvragen.

Geef een reactie

