Pijnlijke ontdekking van eenzaamheid.

Wat is het verschrikkelijk om eenzaam te zijn.  Ik heb me soms alleen gevoeld, maar met mij ook vele anderen. 

het is verschrikkelijk pijnlijk te ontdekken dat we ons zo voelen. een ervaring die ik me liever niet in herinnering haal. Toch komen die herinneringen soms en ook het gevoel van eenzaamheid bekruipt me soms.

Irreëel gevoel?

ken je het gevoel? Ik omschrijf het maar als het gevoel er niet bij te horen.  Al is dit natuurlijk niet altijd ook daadwerkelijk waar en een veelal een irreëel  gevoel te noemen.

 Soms kan een adequate manier zijn om uit je schulp te kruipen en stappen te nemen en gewoon mee te gaan doen op de plek waar je bent. soms echter  voel je je verlamt en niet in staat om zulke stappen te ondernemen.

De put!

De eenzaamheid versterkt wanneer je anderen ziet die  nieuwe relaties aangaan en  veel vrienden lijken te hebben. natuurlijk is het zo dat dit ons meeneemt naar een nog diepere plek. Een plek waar we niet willen zijn en toch… lijkt er geen eind te komen aan het gevoel.

De maatschappij laat zien dat mensen meer en meer op zichzelf komen te staan. Ze moedigt aan dat intimiteit te koop is en vrienden te maken zijn door  bepaalde middelen te gebruiken om mooier te worden, anders te worden dan je bent, intieme relaties aan te gaan via internet en seksadvertenties, en wat is er allemaal niet te vinden om maar op de een of andere manier  het gevoel te krijgen  er bij te horen. Al is dat misschien maar voor even.

De uitnodiging om te ontmoeten.

 

We willen denk ik allemaal in wezen de eenzaamheid vermijden. We zijn niet voor eenzaamheid geschapen. We zijn geschapen om in relatie te leven.  het boek van  W. Paul Young maakte me dat nog weer eens duidelijk. Deze schrijver schrijft in een roman over de drie-eenheid op een geweldige manier.  wij , Gods kinderen zouden ook in zo’n verhouding moeten leven in onze relaties.

Zo kom ik weer op de ontmoeting terecht. Wanneer we God in ons leven laten. Ik bedoel daarbij niet alleen maar christen worden en gewoon je eigen gang gaan, maar ook daadwerkelijk Zijn stem volgen en naar Hem luisteren zoals Hij ook naar jou wil luisteren.  dan is er een soort gelijke  relatie.  Dan vindt er werkelijk ontmoeting plaats. 

Drie-enige relaties

Een ontmoeting tussen God en een vriend, een partner, je kinderen, je collega, en … natuurlijk jezelf.  een relatie die inhoud heeft , maar die ons ook helpt om in oprechte relatie te blijven met anderen.

Ik benieuwd wat je hier op te zeggen hebt. Ik denk dat je je best nog eens eenzaam kunt voelen, maar dat hier een begin ligt voor verdere relaties in je leven. 

 

 

 

Geef een reactie

