een mysterieuze samenwerking.

Filippenzen 3:12-14

Het lijkt onmogelijk om klaar te zijn zodat God alle fouten in gebreken in ons leven kan verwijderen. We weten dat perfectie menselijk gezien onrealistisch is als het gaat om ons gedrag en de keuzes die we maken in dit leven. Met andere woorden zeggen we dus eigenlijk dat wat we doen een doel is waar we ons leven lang aan moeten werken. Een doel die we pas kunnen bereiken in de eeuwigheid.

volhouden

Ik hoop dat je niet teleurgesteld raakt door  wat ik zojuist geschreven heb. Paulus zegt zo iets ook. Hij zegt het ongeveer zo(ff in mijn woorden;-)) ik heb het doel nog niet bereikt, maat ik houdt vol. Ik houdt vol om ooit op een dag dat doel te kunnen grijpen.  Ik ga recht op mijn doel af om die hemelse prijs waar Jezus me voor geroepen heeft te pakken.

Eigenlijk is het een combinatie van een positieve instelling , doorzettingsvermogen en de hoop die Jezus ons geeft. We mogen (misschien zou ik hier, inplaats van mogen, toch moeten neer moeten zetten)ons inspannen met alles wat in ons is en met ontzag voor onze God( Zie ook fil 2:12).

een prachtige samenwerking

Waar we het niet zelf kunnen hebben we de Heilige Geest die ons wil helpen. Hij is het die zowel het willen als het handelen in ons teweeg brengt(fil 2:13).

Wow… wat een prachtig idee van God. Een prachtige mysterieuze samenwerking tussen de mens en God.

stap voor stap

We zullen ons leven lang bezig blijven om stappen te maken. We kunnen  en hoeven niet perfect te zijn, we zouden het niet kunnen ook, maar we kunnen in beweging blijven. Op weg gaan naar het doel. Vooruit kijken en voet voor voet blijven zetten, hoe moeilijk dat soms ook is.

Een leuk woord grapje tot besluit: Wij doen ons best en God doet de rest!

Heer wij kunnen slechts keuzes maken en ons best doen. Heer wil ons helpen op de weg die we gaan om ons doel te bereiken. Het doel wat U voor ons  heeft weg gelegd. Heer open onze ogen en leidt osn aan Uw hand, leer ons de goed keuzes te maken die hiervoor nodig zijn. amen

Geef een reactie

