liefde met ballen!

De ware aard van liefde

Mensen van vandaag hebben de waarheid nodig. Onze geest, ons wezen zal verstikken wanneer de waarheid niet meer aanwezig is. zoals een mens verlangt naar lucht om te ademen en ze ook nodig heeft zo hebben wij het nodig om in waarheid te kunnen leven.

Hand in hand kameraden

Ik geloof dat waarheid en liefde had in hand behoren te gaan.  soms willen mensen op de een of andere manier  de ander de waarheid onthouden uit angst om een bepaalde geliefde pijn te doen. we zien echter vaak dat juist de pijn ontstaat door de leugen de waarheid te omzeilen.

De vraag is of er werkelijk sprake is van liefde wanneer men elkaar de waarheid onthoudt op welke manier dan ook.  Wanneer we werkelijk God liefhebben dan kan het niet anders dan dat ons hart zich uitstrekt naar Gods liefde om van daaruit  deze liefde in waarheid aan anderen en zichzelf te geven.

De waarheid liefhebben

Mensen die God niet kennen zijn  m.i. ook op zoek naar liefde en waarheid, maar koppelt dit vaak los van elkaar, waardoor waarheid in wezen een onwaarheid wordt. liefde zonder waarheid zouden we geen liefde moeten noemen. ze is in wezen een soort van zelfzuchtige en egocentrische liefde die niet van God is uitgegaan, maar vanuit zichzelf en niet de ander in bescherming neemt, maar zichzelf. 

in wezen is zulk een liefde slechts deze waarheid te vinden en dat is dat wij onszelf  boven anderen willen stellen. we zijn bang om afgewezen, teleurgesteld te worden.  wanneer we werkelijk liefhebben, hebben we de waarheid lief.

Waarachtige genade

Waarheid en liefde hebben alles te maken met genade.  wanneer we liefhebben en in waarheid met elkaar omgaan is het belangrijk ook genade in ogenschouw te houden.  Waarheid zonder liefde is hard en koud. Genadeloos.

 Wanneer we  de ander vanuit een oprecht liefdevol hart en we dus het welzijn voor  de ander in acht nemen dan kan waarheid hard zijn, maar nooit liefdeloos. 

Vanuit deze houding zullen we genadig moeten zijn naar anderen zoals God ons genadig is geweest en het ook voor de ander zal willen zijn of  reeds is.  

Liefde met ballen!

Genade lijkt soms echter op een hond die speelt met twee ballen. De ene is genade, de ander is waarheid.  de hond kan niet met beide tegelijk spelen.  wanneer hij de bal van waarheid wil gaan pakken zal hij die van genade los moeten laten en andersom.

misschien lijkt dit een onoplosbare moeilijkheid. Toch is het minder ingewikkeld dan het lijkt.  Wanneer we tussen beide ballen een touw maken zijn ze aan elkaar verbonden. 

Verbondenheid

Het touw is de liefde van God. wanneer wij aan God verbonden blijven zijn we zowel aan de waarheid verbonden als aan de genade.

Wanneer wij nu in de Waarheid blijven  vanuit liefde blijven we ook trouw aan de genade. wanneer wij aan de genade blijven, blijven we ook trouw aan de waarheid.

Wij hebben dus God nodig om in waarheid te wandelen en genadig te  kunnen zijn. wij hebben de genade en waarheid van Jezus christus nodig in ons leven. zijn liefde is het touw wat ons aan Gods waarheid en genade verbindt.

 

Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s